Kiedy reklama wprowadza w błąd? Gdy na jej podstawie konsument uzyskuje fałszywe wyobrażenie na temat towaru lub usługi, a wprowadzające w błąd informacje mogą wpłynąć na jego decyzję dotyczącą nabycia towaru lub usługi.
Zobacz: Pożyczki Provident przed sądem
Nie ma przy tym znaczenia, czy konsument zdecyduje się na skorzystanie z danej oferty. Obecnie UOKiK prowadzi 30 postępowań dotyczących reklam.
Zakończone postępowanie przeciwko spółce Zbyszko Company miało wyjaśnić, czy kampania promocyjna produkowanego przez nią napoju Veroni Mineral Fit mogła wprowadzić konsumentów w błąd. Chodzi o sugestię, że za wyjątkiem reklamowanego produktu wszystkie inne aromatyzowane napoje bezalkoholowe są szkodliwe ze względu na zawarte w nich konserwanty.
Jak również o zastosowane w reklamie zabiegi socjotechniczne, mające nakłonić konsumentów do nabywania reklamowanego produktu.
M.in. sformułowanie: większość z Państwa nie kupuje wód smakowych. Trudno się dziwić – benzoesan sodu, sorbinian potasu – to konserwanty. Jeszcze trochę a będziemy wszyscy świecić. Dodatkowo postać aktorki otaczała łuna świetlna, a butelka z napojem zawierającym konserwanty została wyrzucona do kosza na śmieci.
Skargi w tej sprawie złożyli do UOKiK Polska Federacja Producentów Żywności i Krajowa Izba Gospodarcza Przemysł Rozlewniczy.
Obowiązujące przepisy pozwalają na dodawanie do aromatyzowanych napojów bezalkoholowych, jakim jest Veroni Mineral Fit, środków konserwujących wymienionych w reklamie.
Zobacz: UOKiK wygrał z Lukas Bankiem i Getin Bankiem
W toku postępowania Prezes Urzędu uzyskała w szczególności opinie Instytutu Żywności i Żywienia oraz Głównego Inspektoratu Sanitarnego w sprawie szkodliwości konserwantów dodawanych do żywności. Eksperci potwierdzili, że stosowanie ich zgodnie z przepisami nie powinno być szkodliwe dla zdrowia konsumentów.
Zdaniem Prezes UOKiK oceniana reklama skonstruowana była w sposób, który sugerował, że za wyjątkiem promowanego produktu wszystkie inne tzw. „wody smakowe” są szkodliwe ze względu na zawarte w nich konserwanty i przez to konsument mógł zostać wprowadzony w błąd.
Urząd uznał również, że podkreślanie w kampanii szkodliwego działania konserwantów znajdujących się w tzw. „wodach smakowych” innych niż Veroni Mineral Fit, może wywoływać u konsumentów lęk. Zgodnie z ustawą o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji odwołujący się do uczuć klientów poprzez wywołanie lęku.
Ustawa o ochronie konkurencji i konsumentów daje Prezesowi UOKiK możliwość nałożenia kary finansowej w wysokości 10 proc. ubiegłorocznych przychodów na przedsiębiorcę, który narusza zbiorowe interesy konsumentów. W tym wypadku kara wynosi 240 856 zł.
Decyzja nie jest ostateczna. Spółka złożyła odwołanie od decyzji Prezesa UOKiK. Sprawa będzie rozpatrywana przez Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Czytaj dalej: Nie tylko reklama może wprowadzać konsumentów w błąd
Strefa Biznesu: Zwolnienia grupowe w Polsce. Ekspert uspokaja
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?