AdBlue w twoim samochodzie – co warto wiedzieć

Sławomir Draguła
Sławomir Draguła
Płyn AdBlue to roztwór mocznika, który jest niezbędny do usuwania ze spalin szkodliwych tlenków azotu.

System podający do układu wydechowego płyn AdBlue (inne nazwy to m.in. AdBlue DEF, Noxy AdBlue, AUS 32, czy ARLA 32.) montowany jest w większych silnikach Diesla (w mniejszych motorach wystarczają tzw. pułapki tlenków azotu), które spełniają normę spalin Euro 6, a przypomnijmy, taki obowiązek mają wszystkie nowe pojazdy rejestrowane w Unii Europejskiej od 1 września 2015 roku.

Chodzi o ochronę środowiska, a dokładniej mówiąc ograniczona emisję tlenków azotu. To właśnie ta substancja jest ponad dziesięciokrotnie bardziej szkodliwą od tlenku węgla, odpowiadają za powstawanie smogu oraz choroby układu oddechowego.

W tym pomaga właśnie AdBlue. Jak to działa? Układ selektywnej redukcji katalitycznej (SCR) podaje do układu wydechowego 32,5-proc, roztwór mocznika (67,5-proc. wody demineralizowanej) czyli AdBlue. Preparat zamienia się w amoniak. Reagując w katalizatorze SCR z tlenkami azotu, tworzy cząsteczkowy azot i parę wodną.

Średnie zużycie płynu w samochodach osobowych to około 1,5 litra na 1000 kilometrów. O konieczności uzupełnienia płynu informuje komunikat wyświetlający się na desce rozdzielczej samochodu. Uwaga! Jazda bez AdBlue nie jest możliwa. Silnik zostanie wówczas przełączony zostanie w tryb awaryjny.

Ile to kosztuje? Za markowe produkty trzeba zapłacić około 10-20 zł za litr w zależności od pojemności opakowania. Na stacjach benzynowych znajdziemy dystrybutory, w których litr dodatku kosztuje już około 2 zł za litr, ale problem jest taki, że większość z nich dostosowana jest do samochodów ciężarowych, a w osobówkach szyjka do wlewu jest węższa.

Uwaga! Płyn AdBlue jest bardzo korozyjny, dlatego należy uważać przy jego wlewaniu, by nie rozlał się na elementy metalowe. Niestety AdBlue nie lubi tez niskich temperatur. Zamarznięty roztwór mocznika zatyka przewody, pompę i zawory.

Ważne

Podczas normalnego działania pojazdu pompa AdBlue jest uruchamiana dopiero wtedy, gdy temperatura przed SCR osiągnie 140°C (EGT1). Nagrzewnica AdBlue jest włączana wyłącznie wówczas, gdy temperatura AdBlue spadnie do -5°C.

AdBlue zamarza w temperaturze -11°C. Jeśli stężenie AdBlue jest mniejsze niż 32,5%, punkt zamarzania będzie wyższy niż -11°C.

Układ mocznika zostanie wyłączony przez pompę, wtryskiwacze i nagrzewnice będą wyłączone przez pozostały cykl zapłonu, jeśli temperatura otoczenia i w zbiorniku jest niższa niż -20°C lub jeśli sama temperatura otoczenia jest niższa niż -30°C. Dopóki nie zostanie zwiększone ciśnienie w układzie mocznika, nie będzie się odbywać dozowanie.
WSKAZÓWKA: Silnik się uruchamia, nawet jeśli płyn AdBlue jest zamarznięty.

UWAGA:Napełnienie zbiornika konieczne po około 20 zatankowaniach zbiornika oleju napędowego. Zużycie AdBlue zależy od sposobu użytkowania pojazdu i stężenia mocznika.

UWAGA: Ciśnienie robocze prawidłowo działającego aktywnego układu powinno wynosić od 4,9 do 5,0 bar.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na nto.pl Nowa Trybuna Opolska