Autobusami MZK w Opolu jeździ więcej pasażerów

Archiwum
W 2011 roku opolski MZK przewiózł 18,4 mln pasażerów, o 600 tys. więcej niż rok wcześniej.
W 2011 roku opolski MZK przewiózł 18,4 mln pasażerów, o 600 tys. więcej niż rok wcześniej. Archiwum
Po raz pierwszy od wielu lat w miejskich autobusach przybyło pasażerów. W 2011 roku było ich 18,4 miliona, a rok wcześniej o 600 tysięcy mniej.

Dane przygotowało biuro organizacji transportu zbiorowego, które od niedawna funkcjonuje w ratuszu.

Zestawienie powstało, bo od wielu miesięcy mówi się i pisze o trudnej sytuacji finansowej Miejskiego Zakładu Komunikacji, który sprzedaje coraz mniej biletów.

- Owszem, spada liczba sprzedawanych biletów jednorazowych, ale rośnie liczba osób kupujących bilety miesięczne i po raz pierwszy od lat wzrosła też liczba przewiezionych pasażerów - informuje Tomasz Zawadzki, kierujący biurem.

Liczba pasażerów (dane uwzględniają też bezpłatne przejazdy) wynosiła w 2007 roku 20 milionów. Rok później spadła do poziomu 19,2 mln, a w 2009 roku do 18,7 mln. Jeszcze gorzej było w 2010 r., gdy pasażerów było 17,8 mln. W 2011 roku nastąpiło odbicie do poziomu 18,4 mln przewiezionych osób.

Tomasz Zawadzki uważa, że zahamowanie spadku ma związek z decyzją radnych PO, którzy w 2011 r. zaproponowali, aby nie podwyższać cen biletów miesięcznych, a tylko ceny tych jednorazowych.

- W 2011 roku spadła o 430 tysięcy liczba pasażerów korzystających z biletów jednorazowych, ale odnotowano wzrost przejazdów na biletach miesięcznych o 840 tysięcy - wylicza Tomasz Zawadzki. - W 2012 roku ta tendencja się utrzymuje. W pierwszym półroczu sprzedaż biletów miesięcznych na całą sieć wzrosła o 13 proc. przy jednoczesnym spadku sprzedanych biletów jednorazowych o 6,7 proc. To zjawisko wpływa niestety negatywnie na finanse spółki (bilety miesięczne są w bardzo konkurencyjnej cenie), ale z drugiej strony to właśnie ono pozwoliło zwiększyć liczby przewożonych osób.

Trzeba jednak też pamiętać, że spora grupa pasażerów korzysta z bezpłatnych przejazdów (np. osoby, które ukończyły 70. rok życia) i jak pokazują badania, ta liczba stale rośnie.
W ostatnich latach wynosiła średnio 20 procent wszystkich podróżnych. Tymczasem w lipcu 2012 r., gdy przeprowadzono badania, dobiła już do 30 procent w dni robocze i aż do 50 proc. w niedzielę.

- Podkreślam to, bo te tendencje wpływają na wynik MZK, który i tak w porównaniu z innymi spółkami w Polsce otrzymuje z budżetu miasta niedużą dotację - twierdzi Tomasz Zawadzki.

Arkadiusz Wiśniewski, zastępca prezydenta ds. komunikacji, przyznaje, że wzrost liczby pasażerów cieszy urząd miasta.

- I potwierdza, że idziemy dobrą drogą - przekonuje wiceprezydent. - Chcemy nadal stawiać na komunikację miejską, stąd decyzja o niepodnoszeniu cen biletów w tym roku (pieniądze dla MZK trzeba będzie znaleźć w budżecie miasta - red.), a także o zakupie kilkunastu autobusów, które powinny pojawić się za rok.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Zwolnienia grupowe w Polsce. Ekspert uspokaja

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na nto.pl Nowa Trybuna Opolska