W ciągu ostatnich 7 lat rozpoczęła się budowa infrastruktury w bezprecedensowej w historii Polski skali.
- Infrastruktura drogowa
Dzięki ponad 100 miliardom euro, które od 2004 do 2013 płynęły i będą płynąć do Polski z funduszy unijnych, powstały i powstają między innymi tysiące kilometrów autostrad, dróg krajowych i lokalnych.
Dzięki funduszom unijnym, w ramach projektów realizowanych głównie przez samorządy, powstaje również nowoczesna szkieletowa sieć telekomunikacyjna.
Niestety, nie można nie zwrócić uwagi na fakt, że w porównaniu do infrastruktury drogowej, infrastruktura kolejowa pozostaje w dalszym ciągu poważnie niedoinwestowana.
Praktycznie brakuje zaawansowanych, nowych projektów inwestycyjnych, a dotychczas realizowane działania ograniczają się praktycznie do remontów istniejącej infrastruktury.
- Infrastruktura kolejowa - chybione inwestycje
Planowane „polskie TGV” (połączenie Warszawa – Łódź – Poznań – Wrocław), które ma być realizowane kosztem ponad 20 mld złotych, jest projektem chybionym.
Ogromny koszt inwestycji przyniesie niewielkie w sumie skrócenie czasu podróży w porównaniu do możliwości tradycyjnej kolei.
Pieniądze te powinny być raczej przeznaczone na budowę większej liczby standardowych linii kolejowych mających na celu połączenie w spójną krajową sieć komunikacyjną takich regionów jak Dolny Śląsk, zachodniopomorskie przy Podkarpacie.
- Największym problemem jest jednak brak inwestycji w infrastrukturę energetyczną.
Polska sieć elektroenergetyczna jest przestarzała i w złym stanie technicznym. Zdarzające się w ostatnich latach blackouty pokazują wyraźnie konieczność rozpoczęcia pilnych działań inwestycyjnych.
Sama budowa elektrowni atomowej spowoduje konieczność poniesienia kosztów na modernizację sieci przesyłowej w skali przynajmniej kilku miliardów złotych.
- Podatki
Wejście Polski do Unii Europejskiej spowodowało istotne zmiany w polskim systemie podatkowym.
Przede wszystkim obowiązywać zaczęło prawo unijne, wpływając na treść regulacji w zakresie podatków pośrednich (VAT-u i akcyzy), niektóre aspekty związane z podatkami dochodowymi oraz przede wszystkim rewolucjonizując obrót towarowy z zagranicą.
Polska stała się częścią wspólnego obszaru celnego obejmującego wszystkie kraje Unii Europejskiej.
Stworzyło to doskonałe warunki zarówno dla eksporterów jak i importerów.
Staliśmy się tym samym częścią światowego systemu obrotu towarów i usług.
Dzięki sądowym instytucjom unijnym – w szczególności Europejskiemu Trybunałowi Sprawiedliwości – polscy podatnicy przestali być bezbronni w walce z niekompetencją i nadmiernym rygoryzmem polskiego fiskusa.
To właśnie unijnym dyrektywom zawdzięczamy korzystne dla podatników zmiany w zakresie odliczania podatku VAT od zakupu samochodów osobowych i paliwa oraz opodatkowania międzynarodowych transferów kapitałowych.
Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?