Co Polska zyskała po 7 latach w Unii Europejskiej?

Oprac. Edh
Opinia Mirosława Barszcza, członka Monitorującego Komitetu Business Centre Club, eksperta ds. podatków, budownictwa, infrastruktury i energetyki.

W ciągu ostatnich 7 lat rozpoczęła się budowa infrastruktury w bezprecedensowej w historii Polski skali.

  • Infrastruktura drogowa

Dzięki ponad 100 miliardom euro, które od 2004 do 2013 płynęły i będą płynąć do Polski z funduszy unijnych, powstały i powstają między innymi tysiące kilometrów autostrad, dróg krajowych i lokalnych.

Dzięki funduszom unijnym, w ramach projektów realizowanych głównie przez samorządy, powstaje również nowoczesna szkieletowa sieć telekomunikacyjna.

Niestety, nie można nie zwrócić uwagi na fakt, że w porównaniu do infrastruktury drogowej, infrastruktura kolejowa pozostaje w dalszym ciągu poważnie niedoinwestowana.

Praktycznie brakuje zaawansowanych, nowych projektów inwestycyjnych, a dotychczas realizowane działania ograniczają się praktycznie do remontów istniejącej infrastruktury.

  • Infrastruktura kolejowa - chybione inwestycje

Planowane „polskie TGV” (połączenie Warszawa – Łódź – Poznań – Wrocław), które ma być realizowane kosztem ponad 20 mld złotych, jest projektem chybionym.

Ogromny koszt inwestycji przyniesie niewielkie w sumie skrócenie czasu podróży w porównaniu do możliwości tradycyjnej kolei.

Pieniądze te powinny być raczej przeznaczone na budowę większej liczby standardowych linii kolejowych mających na celu połączenie w spójną krajową sieć komunikacyjną takich regionów jak Dolny Śląsk, zachodniopomorskie przy Podkarpacie.

  • Największym problemem jest jednak brak inwestycji w infrastrukturę energetyczną.

Polska sieć elektroenergetyczna jest przestarzała i w złym stanie technicznym. Zdarzające się w ostatnich latach blackouty pokazują wyraźnie konieczność rozpoczęcia pilnych działań inwestycyjnych.

Sama budowa elektrowni atomowej spowoduje konieczność poniesienia kosztów na modernizację sieci przesyłowej w skali przynajmniej kilku miliardów złotych.

  • Podatki

Wejście Polski do Unii Europejskiej spowodowało istotne zmiany w polskim systemie podatkowym.

Przede wszystkim obowiązywać zaczęło prawo unijne, wpływając na treść regulacji w zakresie podatków pośrednich (VAT-u i akcyzy), niektóre aspekty związane z podatkami dochodowymi oraz przede wszystkim rewolucjonizując obrót towarowy z zagranicą.

Polska stała się częścią wspólnego obszaru celnego obejmującego wszystkie kraje Unii Europejskiej.

Stworzyło to doskonałe warunki zarówno dla eksporterów jak i importerów.

Staliśmy się tym samym częścią światowego systemu obrotu towarów i usług.

Dzięki sądowym instytucjom unijnym – w szczególności Europejskiemu Trybunałowi Sprawiedliwości – polscy podatnicy przestali być bezbronni w walce z niekompetencją i nadmiernym rygoryzmem polskiego fiskusa.

To właśnie unijnym dyrektywom zawdzięczamy korzystne dla podatników zmiany w zakresie odliczania podatku VAT od zakupu samochodów osobowych i paliwa oraz opodatkowania międzynarodowych transferów kapitałowych.

 

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na nto.pl Nowa Trybuna Opolska