Dacia sandero - to auto zachwyca ceną

Sławomir Draguła
Sławomir Draguła
W środku panuje wszechobecna prostota.
W środku panuje wszechobecna prostota.
Sprawdzamy, ile jest warte najmłodsze dziecko rumuńskiej motoryzacji.

Dacia konsekwentnie kontynuuje proces poszerzania swojej oferty. Po modelach Logan, Logan MCV, Logan Van i Logan Pick-up wprowadza na rynek Sandero - sporego 5-drzwiowego hatchbacka.

Produkowany w rumuńskich zakładach w Pitesti samochód posiada przestronne wnętrze i solidną konstrukcję. Bezkonkurencyjna jest również pojemność bagażnika, wynosząca 320 litrów, zwłaszcza jeśli weźmiemy pod uwagę cenę i kompaktowe wymiary samochodu.

Składana tylna kanapa, dzielona w układzie 1/3-2/3, w zależności od wersji, stanowi niezwykle praktyczne rozwiązanie umożliwiające zmianę konfiguracji wnętrza. Po złożeniu oparć kanapy całkowita pojemność bagażnika wzrasta do 1200 litrów. Podsumowując, dacia sandero jest bardzo pojemnym, kompaktowym hatchbackiem, zapewniającym komfortową podróż pięciu osobom.

Najnowszy produkt rumuńskiego koncernu, który powstał dzięki renault, zapewnia bezkonkurencyjny stosunek ceny do zalet użytkowych. Można mieć go już bowiem za niespełna 30 tysięcy złotych.
O ile ceny dacii sandero są typowe dla klasy małych samochodów, to duże wymiary wewnętrzne i zewnętrzne plasują ją raczej wśród aut kompaktowych z wyższego segmentu. Dodatkowo na większości rynków europejskich samochód jest objęty 3-letnią gwarancją (lub do 100 tys. km).

Dla grupy Renault sandero będzie produktem o zasięgu globalnym. Samochód został wprowadzony już na rynek brazylijski i argentyński. W Europie pojazd jest firmowany marką Dacia, natomiast w Ameryce Południowej nosi znaczek Renault.

Podobnie jak inne modele Dacii, sandero posiada duży prześwit - aż 155 mm. Samochód jest również wyposażony w osłony najważniejszych podzespołów, dzięki czemu może bez obaw poruszać się po nieutwardzonych drogach.

Dacia sandero została opracowana na płycie podłogowej logana z zawieszeniem przednim typu Mac Pherson z wahaczami trójkątnymi. Stabilizator poprzeczny z przodu (montowany we wszystkich wersjach z wyjątkiem podstawowej) zapewnia doskonałą stabilność na zakrętach. Pod względem przechyłów bocznych sandero spełnia standardy obowiązujące w tym segmencie w Europie.

Teraz kilka słów o bezpieczeństwie. W projektowaniu samochodu wykorzystano uznane doświadczenie grupy Renault w tej dziedzinie. W konstrukcji auta zostały zastosowane blachy o wysokim współczynniku sprężystości, zapewniające lepszą wytrzymałość kabiny na odkształcenia, zwłaszcza w przypadku zderzenia czołowego.

Wykonana z magnezu konstrukcja kierownicy w połączeniu ze składaną kolumną, przyczynia się do rozproszenia energii kinetycznej w razie zderzenia. Również konstrukcja deski rozdzielczej przyczynia się do zmniejszenia skutków uderzenia kolanem.

Oprócz tego dacia sandero jest wyposażona w trzypunktowe pasy bezpieczeństwa. Przednie pasy mają ograniczniki napięcia, zapewniające lepszą ochronę klatki piersiowej. W zależności od wersji mogą również mieć regulację wysokości, zapewniającą lepsze utrzymanie ciała podczas zderzenia oraz pirotechniczne napinacze. W zależności od poziomu wyposażenia auto może mieć nawet cztery poduszki powietrzne.

Zaprojektowany specjalnie dla sandero airbag kierowcy jest wyposażony w zawór regulujący nacisk poduszki na ciało kierowcy po jego rozłożeniu.

Dostępne w zależności od wersji dwie poduszki boczne chroniące głowę i klatkę piersiową zapewniają dodatkową ochronę w przypadku zderzenia bocznego. Siedzenia mają też wzmocnioną konstrukcję i są wyposażone w zagłówki, zapobiegające urazom kręgów szyjnych w razie mocnego uderzenia w tył. Sandero posiada również system mocowania fotelików dla dzieci ISOFIX na bocznych miejscach z tyłu.

Na polskim rynku dacia sandero jest wyposażona w dwa silniki benzynowe (1.4 l 75 KM i 1.6 l 90 KM), które sprawdziły się już w licznych modelach Renault i przyczyniły do sukcesu samochodów Dacii. Obie jednostki idealnie spełniają kryteria niskich kosztów eksploatacji, solidności i łatwości obsługi technicznej.

Wyróżniają się też wysokim momentem obrotowym dostępnym w szerokim zakresie obrotów, począwszy od bardzo niskiej prędkości obrotowej, oraz niskim zużyciem paliwa. W przyszłości mają być również dostępne auta z silnikiem Diesla.

No i najważniejsze, czyli cena. Dacię sandero możemy mieć już za 28,5 tysiąca złotych. Taki samochód wyposażony jest w 75-konny silnik o pojemności 1.4 litra oraz w ABS, system wspomagania nagłego hamowania, poduszkę powietrzną kierowcy, immobilizer i przyciemniane szyby. Za najbogatszą wersję Laureate z benzynowym silnikiem o pojemności 1.6 litra i mocy 87 KM trzeba zapłacić 35 900 zł.

Dane techniczne

W środku panuje wszechobecna prostota.

Wymiary:
Długość: 4,02 m, szerokość 1,75 m, rozstaw osi 2,59 m.

Osiągi
Silnik 1.4 benzyna
Moc 75 KM, prędkość max. 161 km/h, przyspieszenie od 0 do 100 km/h 13 sekund, zużycie paliwa: w mieście 9.6 litra na 100 km, poza miastem, 5.4, średnio 7.0.

Silnik 1.6 benzyna
Moc 87 KM, prędkość max. 174 km/h, przyspieszenie od 0 do 100 km/h 11,5 sekundy, zużycie paliwa: w mieście 10.0 litrów na 100 km, poza miastem 5.6, średnio 7.2.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na nto.pl Nowa Trybuna Opolska