Zarządzanie różnorodnością w firmach to budowanie świadomości i tolerancji na różnice między ludźmi w celu osiągnięcia większego zysku. W pierwszym etapie badań udział wzięło ponad 200 Polaków i obcokrajowców. - Nasilające się migracje pracowników m.in. z Ukrainy, zachodu Europy, ale też Indii, Nepalu czy Bangladeszu powodują, że do tej pory raczej jednorodne polskie społeczeństwo, staje się coraz bardziej zróżnicowane - wyjaśnia dr Jolanta Maj. - Stwarza to szereg wyzwań, ale stanowi też ogromną szansę dla firm.
Różnorodność objawia się nie tylko w pochodzeniu, ale także wieku: w 2050 r. połowa Polaków będzie miała powyżej 52 lat. Już teraz na rynku pracy aktywne są cztery generacje pracowników, które nie zawsze potrafią się porozumieć. - Powoli dołącza piąta, osoby urodzone po 1995 r., które nie znają życia bez Internetu i nie pamiętają Polski sprzed akcesji do Unii Europejskiej - analizuje dr Maj. - To wymaga zmiany w sposobie zarządzania kadrami.
Najmłodsza generacja to osoby bardziej roszczeniowe, dla których nie zawsze najważniejsza jest wysokość zarobków, ale elastyczność i możliwość podejmowania nowych wyzwań. To pokolenie, które szybko nudzi się rutynowymi zadaniami.
Zdaniem dr Maj menedżerowie polskich firm nie zawsze mają wiedzę, w jaki sposób wykorzystać umiejętności i doświadczenie starszego pracownika oraz nowe pomysły osoby młodej, a pracownicy w różnym wieku nie zawsze chętnie ze sobą pracują. Podobnym wyzwaniem jest praca w grupach wielonarodowościowych.
- Badania i praktyka pokazały, że odpowiednio wdrożone zarządzanie różnorodnością sprzyja generowaniu nowych pomysłów, innowacyjności, a budowanie lepszej, bardziej otwartej i tolerancyjnej atmosfery w pracy przekłada się na większe zadowolenie pracowników i w efekcie większe zyski firmy - wyjaśnia dr Jolanta Maj.
Efektem badań będzie opracowanie propozycji zarządzania zespołami, które będzie można wykorzystać w przedsiębiorstwach.
Zobacz: Opolskie dla biznesu (04.02.2019)
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?