Działanie 6.1 „Paszport do eksportu” skierowane jest do przedsiębiorców z sektora MSP (małych i średnich przedsiębiorstw), którzy mają siedzibę i działają na terytorium Polski oraz rozpoczynają działalność eksportową lub są zainteresowani zwiększeniem eksportu.Jednocześnie w roku obrotowym poprzedzającym rok, w którym złożą wniosek o udzielenie dofinansowania, wnioskodawcy muszą posiadać udział eksportu w całkowitej sprzedaży nie przekraczający 30 proc. – Dofinansowaniem obejmowane są projekty, których celem jest zwiększenie udziału eksportu w całkowitej sprzedaży – tłumaczy Monika Karwat-Bury, rzecznik prasowy PARP. – Przy ocenie projektów zwraca się uwagę także na intensyfikację współpracy z zagranicznymi partnerami oraz zwiększenie rozpoznawalności marek firmowych zagranicą – dodaje Karwat-Bury.Dwa etapy projektu:
W ramach Działania 6.1 dofinansowaniem mogą zostać objęte projekty realizowane oddzielnie w dwóch kolejnych etapach.
Etap I to przygotowanie Planu rozwoju eksportu, który może zostać opracowany poprzez zakup zewnętrznych usług doradczych.
Czas przygotowywania Planu nie powinien przekroczyć 6 miesięcy. Właściwie przygotowany Plan powinien zawierać 3 niezwykle istotne elementy: analizę pozycji konkurencyjnej przedsiębiorstwa oraz wskazanie rynków docelowych działalności eksportowej, badanie wybranych rynków docelowych (przeprowadzenie analizy aktów prawnych, procedur, zwyczajów, praktyk handlowych i zasad warunkujących dostęp produktu lub usługi przedsiębiorcy do rynku) oraz wskazanie i uzasadnienie wyboru co najmniej dwóch działań do realizacji przez przedsiębiorcę w celu ekspansji na wybrane rynki. Co istotne, intensywność wsparcia na przygotowanie Planu rozwoju eksportu nie może przekroczyć 80% całkowitych wydatków na zakup usług doradczych związanych z jego przygotowaniem. Łączna kwota wsparcia dla jednego przedsiębiorcy nie może zaś być wyższa niż 10 000 złotych.Etap II to wdrożenie Etap II to wdrożenie Planu rozwoju eksportu przy wykorzystaniu co najmniej dwóch z następujących działań proeksportowych:
udział w zagranicznych imprezach targowo-wystawienniczych w charakterze wystawcy, organizacja i udział w misjach gospodarczych za granicą, wyszukiwanie i dobór partnerów na rynkach docelowych, uzyskanie niezbędnych dokumentów uprawniających do wprowadzenia produktów lub usług przedsiębiorcy na wybrane rynki docelowe, doradztwo w zakresie strategii finansowania przedsięwzięć eksportowych i działalności eksportowej, doradztwo w zakresie opracowania koncepcji wizerunku przedsiębiorcy na wybranych rynkach docelowych.Niezbędne warunki
Warunkiem ubiegania się o dofinansowanie wdrożenia Planu rozwoju eksportu w ramach II etapu jest uprzednia realizacja projektu dotyczącego przygotowania Planu w ramach etapu I, uzyskanie pozytywnego wyniku weryfikacji Planu oraz zawarta w nim rekomendacja rozwoju przedsiębiorstwa wnioskodawcy poprzez eksport. Intensywność wsparcia na realizację Planu nie może przekroczyć 50% całkowitych kosztów kwalifikujących się do objęcia wsparciem i nie może być jednocześnie wyższa niż 200 000 zł dla jednego przedsiębiorcy na jeden projekt. Przedsiębiorca może otrzymać wsparcie na przygotowanie oraz wdrażanie Planu rozwoju eksportu tylko jeden raz w okresie realizacji Działania 6.1.