Ekstremalna Droga Krzyżowa 2020 w województwie opolskim. W regionie czeka ponad 20 tras

Krzysztof Ogiolda
Krzysztof Ogiolda
Zabieranie drewnianego krzyża na trasę to jedna z tradycji EDK.
Zabieranie drewnianego krzyża na trasę to jedna z tradycji EDK. Krzysztof Ogiolda
Wszystkie trasy Ekstremalnej Drogi Krzyżowej łączy to, że przechodzi się je w nocy. Uczestnicy, modląc się, pokonują około 40 km w ciemnościach, w milczeniu i w małych grupach - maksymalnie do 10 osób.

Liczba tras może się jeszcze powiększyć. W niedzielne popołudnie na stronie internetowej EDK można było znaleźć ponad 20 różnych tras wytyczonych w województwie opolskim.

Już w piątek, 20 marca mogą się wybrać na nocną modlitwę uczestnicy idący z Namysłowa. Do dyspozycji są trzy trasy: do Brzegu (46 km), do Kluczborka (50 km) lub do Wołczyna (32). Wyjście poprzedzi msza św. o 20.00. Uczestnictwo w Eucharystii przed rozpoczęciem drogi krzyżowej należy do tradycji tej modlitwy.

W następny piątek – 27 marca – na EDK można się wybrać, idąc 41 km wokół Głogówka. Tego samego dnia i podobny dystans pokonają uczestnicy drogi z rozpoczęciem i zakończeniem w Ligocie Prószkowskiej. Także w ostatni piątek marca nocna modlitwa pasyjna rozpocznie się w Opolu. Po mszy św. o 20.00 w kościele Przemienienia Pańskiego będzie można udać się na Górę św. Anny (42 km) lub na trasę wokół miasta (44 km).

Najwięcej uczestników – w Polsce i w regionie – weźmie udział w EDK 3 kwietnia, czyli w piątek przed Niedzielą Palmową. Tego dnia aż sześć tras rozpocznie się w Kędzierzynie-Koźlu – do Rud Raciborskich (33 km), Raciborza (42 km), na Górę św. Anny (44 km), do Kamienia Śląskiego (dwie trasy – 66 lub 43 km) lub wokół K-K (42 km).

Po dwie trasy będą do dyspozycji 3 IV w Nysie (Nysa – Zlate Hory, 41 km lub Nysa – Prudnik, 40 km) oraz w Zawadzkiem (Zawadzkie – Jemielnica, 41 km lub wokół Zawadzkiego, 40 km).

Zestaw tras dopełniają szlaki: Wołczyn – Namysłów (43 km), Gogolin – Góra św. Anny (43 km), Lewin Brzeski - Brzeg (42 km) oraz wokół Niemodlina (41 km).

Na stronie internetowej EDK sukcesywnie przybywa mapek i GPS-owych „śladów” poszczególnych tras.

Wkrótce powinny się też pojawić teksty modlitw do poszczególnych stacji drogi krzyżowej. Poprzez stronę można też zgłosić swój udział, choć zasadą EDK jest, że uczestnik bierze na siebie trud nawigacji i związane z nocnym wędrowaniem ryzyko. Warto pamiętać nie tylko o zabraniu prowiantu, załadowanego telefonu, latarki itd., ale też o umówieniu się z kimś na nocny transport z powrotem, gdyby droga okazała się ponad siły.

Pandemiczna matura. Uczniowie czują strach

Wideo

Komentarze 17

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

b
behemot
9 marca, 10:15, Gość:

Ja nie czekam ani na Islam, ani na Buddyzm, ani na żaden z odłamów Chrześcijaństwa czy jakiejkolwiek innej religi lub pseudoreligi, ideologii czy pseudoideologii. Chciałbym aby w końcu ludzie przestali narzucać innym swoje ideologie i religie. Wiara, orientacja seksualna, upodobania to powinna być sfera prywatna. A przez to że tak nie jest, to ludzie sobie skaczą do gardeł. Gdzie tu jest jakakolwiek etyka?

9 marca, 12:41, behemot:

Bardzo ufasz w dychotomiczny podział osobowości człowieka.Na sferę prywatną i na sferę służbową. Wydaje mi się,że niezależnie od okoliczności człowiek jest człowiekiem z całym bagażem tego co go charakteryzuje kim jest.W domu mogę kibicować Barcelonie a gdy z niego wychodzę to swoje sympatię zostawiam w chacie.Jestem Żydem ortodoksyjnym w domu a wychodząc na ulicę golę pejsy i brodę zdejmuję kapelusz i anonimowo wychodzę na miasto.Narzucanie też mi się nie podoba bo niesie ze sobą element siły lub przemocy ewentualnie nachalności.Przeciwko propagowaniu, ewangelizowaniu nic nie mam. Zobacz, że w katolickim kraju na ulicach stoją świadkowie jehowy i nikt ich nie prześladuje.Tego samego oczekuje od ludzi w stosunku do innych religii ale niestety neofitom spod znaku spaghetti zdarza się .że propagując swoją religię obrażają,lżą,wyszydzają wyznawców innych religii.

9 marca, 13:15, Gość:

Czyli jednak nie rozumiesz o co chodzi i sam sobie przeczysz. Przeczytaj jeszcze raz uważnie co napisałeś i napisz proszę czy Twoja wypowiedź nie jest narzucaniem tzw" jedynego słusznego punktu widzenia":

Tak wtedy i dziś mniejszość chciała narzucić większośći postęp, nowoczesność itd. Lepiej więc nie czekaj na Islam,Buddyzm czy jakiś makaron bo będziesz cieniutko śpiewał pod muezzina... niewierny

Nie chcę ani Twojego ani jakiegokolwiek innego, ale jak widac nie potrafisz tego zrozumiec, bo nasze apele o zaprzestanie agitacji odbierasz jako atak na jedyny Twoim zdaniem sluszny punkt widzenia.

Zakazanie ludziom chodzenia w drogach krzyżowych bo jest to rodzaj agitacji? Zakazanie Świadkom Jehowy praktykowania swoich obrzędów bo jest to agitacja? Ty nie chcesz mojego ani jakiegokolwiek innego, bo ma być tylko twój racjonalizm-ateizm i on ma prawo się szerzyć a reszta won do domów lub kościółków.I kto tu co komu narzuca?

e
eM.

Religia jest bardzo potrzebna człowiekowi.

Jak rower rybie.

G
Gość
9 marca, 10:15, Gość:

Ja nie czekam ani na Islam, ani na Buddyzm, ani na żaden z odłamów Chrześcijaństwa czy jakiejkolwiek innej religi lub pseudoreligi, ideologii czy pseudoideologii. Chciałbym aby w końcu ludzie przestali narzucać innym swoje ideologie i religie. Wiara, orientacja seksualna, upodobania to powinna być sfera prywatna. A przez to że tak nie jest, to ludzie sobie skaczą do gardeł. Gdzie tu jest jakakolwiek etyka?

9 marca, 12:41, behemot:

Bardzo ufasz w dychotomiczny podział osobowości człowieka.Na sferę prywatną i na sferę służbową. Wydaje mi się,że niezależnie od okoliczności człowiek jest człowiekiem z całym bagażem tego co go charakteryzuje kim jest.W domu mogę kibicować Barcelonie a gdy z niego wychodzę to swoje sympatię zostawiam w chacie.Jestem Żydem ortodoksyjnym w domu a wychodząc na ulicę golę pejsy i brodę zdejmuję kapelusz i anonimowo wychodzę na miasto.Narzucanie też mi się nie podoba bo niesie ze sobą element siły lub przemocy ewentualnie nachalności.Przeciwko propagowaniu, ewangelizowaniu nic nie mam. Zobacz, że w katolickim kraju na ulicach stoją świadkowie jehowy i nikt ich nie prześladuje.Tego samego oczekuje od ludzi w stosunku do innych religii ale niestety neofitom spod znaku spaghetti zdarza się .że propagując swoją religię obrażają,lżą,wyszydzają wyznawców innych religii.

Czyli jednak nie rozumiesz o co chodzi i sam sobie przeczysz. Przeczytaj jeszcze raz uważnie co napisałeś i napisz proszę czy Twoja wypowiedź nie jest narzucaniem tzw" jedynego słusznego punktu widzenia":

Tak wtedy i dziś mniejszość chciała narzucić większośći postęp, nowoczesność itd. Lepiej więc nie czekaj na Islam,Buddyzm czy jakiś makaron bo będziesz cieniutko śpiewał pod muezzina... niewierny

Nie chcę ani Twojego ani jakiegokolwiek innego, ale jak widac nie potrafisz tego zrozumiec, bo nasze apele o zaprzestanie agitacji odbierasz jako atak na jedyny Twoim zdaniem sluszny punkt widzenia.

b
behemot
9 marca, 11:00, co nie?:

Jaki ten świat byłby rozwinięty i bogaty bez bożków, szamanów, kleru, strachu przed zaćmieniem słońca, medycyną, nauką, rozwojem, czarownicami...

9 marca, 12:02, behemot:

Zacytuję tu nieśmiertelnego dra Strosmajera 'gdyby głupota mogła latać....

Masz rację wszyscy ci których wymieniłeś skutecznie powstrzymują rozwój świata i gdyby nie ich działalność to smartfony i internet funkcjonowałby już w XVIII w. a tak mamy go dopiero od kilkudziesięciu lat

9 marca, 12:09, co nie?:

Masz za ciasny umysł aby to zrozumieć. Znasz w ogóle historię kościoła, jego poczynań w dalszych latach? Pewnie nie. Tacy jak wy nawet Biblii nie przeczytali ale mądrzyć się jakimi to katolikami nie są, to pierwsi. Zawsze musicie kler bronić, prawda? A wiesz może, że Watykan potępił polskie powstania? Wiesz, że ile kosztuje konkordat? Wiesz co zrobiono z Aztekami w Ameryce podczas wypraw? Wiesz co działo się między Tutsi a Hutu i kto tam podjudzał? Wiesz takie rzeczy czy tylko mielić gębą potrafisz???

Wyklęty powstań ludu świata powstańcie których dręczy głód..opium dla ludu

b
behemot
9 marca, 10:15, Gość:

Ja nie czekam ani na Islam, ani na Buddyzm, ani na żaden z odłamów Chrześcijaństwa czy jakiejkolwiek innej religi lub pseudoreligi, ideologii czy pseudoideologii. Chciałbym aby w końcu ludzie przestali narzucać innym swoje ideologie i religie. Wiara, orientacja seksualna, upodobania to powinna być sfera prywatna. A przez to że tak nie jest, to ludzie sobie skaczą do gardeł. Gdzie tu jest jakakolwiek etyka?

Bardzo ufasz w dychotomiczny podział osobowości człowieka.Na sferę prywatną i na sferę służbową. Wydaje mi się,że niezależnie od okoliczności człowiek jest człowiekiem z całym bagażem tego co go charakteryzuje kim jest.W domu mogę kibicować Barcelonie a gdy z niego wychodzę to swoje sympatię zostawiam w chacie.Jestem Żydem ortodoksyjnym w domu a wychodząc na ulicę golę pejsy i brodę zdejmuję kapelusz i anonimowo wychodzę na miasto.Narzucanie też mi się nie podoba bo niesie ze sobą element siły lub przemocy ewentualnie nachalności.Przeciwko propagowaniu, ewangelizowaniu nic nie mam. Zobacz, że w katolickim kraju na ulicach stoją świadkowie jehowy i nikt ich nie prześladuje.Tego samego oczekuje od ludzi w stosunku do innych religii ale niestety neofitom spod znaku spaghetti zdarza się .że propagując swoją religię obrażają,lżą,wyszydzają wyznawców innych religii.

C
Ciemnogród

To trzeba mieć nasrane pod kopułą! Zabobonny, ciemnota i zacofanie!!!

c
co nie?
9 marca, 11:00, co nie?:

Jaki ten świat byłby rozwinięty i bogaty bez bożków, szamanów, kleru, strachu przed zaćmieniem słońca, medycyną, nauką, rozwojem, czarownicami...

9 marca, 12:02, behemot:

Zacytuję tu nieśmiertelnego dra Strosmajera 'gdyby głupota mogła latać....

Masz rację wszyscy ci których wymieniłeś skutecznie powstrzymują rozwój świata i gdyby nie ich działalność to smartfony i internet funkcjonowałby już w XVIII w. a tak mamy go dopiero od kilkudziesięciu lat

Masz za ciasny umysł aby to zrozumieć. Znasz w ogóle historię kościoła, jego poczynań w dalszych latach? Pewnie nie. Tacy jak wy nawet Biblii nie przeczytali ale mądrzyć się jakimi to katolikami nie są, to pierwsi. Zawsze musicie kler bronić, prawda? A wiesz może, że Watykan potępił polskie powstania? Wiesz, że ile kosztuje konkordat? Wiesz co zrobiono z Aztekami w Ameryce podczas wypraw? Wiesz co działo się między Tutsi a Hutu i kto tam podjudzał? Wiesz takie rzeczy czy tylko mielić gębą potrafisz???

b
behemot
9 marca, 11:00, co nie?:

Jaki ten świat byłby rozwinięty i bogaty bez bożków, szamanów, kleru, strachu przed zaćmieniem słońca, medycyną, nauką, rozwojem, czarownicami...

Zacytuję tu nieśmiertelnego dra Strosmajera 'gdyby głupota mogła latać....

Masz rację wszyscy ci których wymieniłeś skutecznie powstrzymują rozwój świata i gdyby nie ich działalność to smartfony i internet funkcjonowałby już w XVIII w. a tak mamy go dopiero od kilkudziesięciu lat

G
Gość
9 marca, 11:00, co nie?:

Jaki ten świat byłby rozwinięty i bogaty bez bożków, szamanów, kleru, strachu przed zaćmieniem słońca, medycyną, nauką, rozwojem, czarownicami...

Dokladnie!

c
co nie?

Jaki ten świat byłby rozwinięty i bogaty bez bożków, szamanów, kleru, strachu przed zaćmieniem słońca, medycyną, nauką, rozwojem, czarownicami...

G
Gość
9 marca, 10:19, Gość:

Behemot, jaka religie wyznajesz ze pozwala na takie plucie jadem? Napisz, z checia sie dowiemy co to za wyznanie.

A Ty w co wierzysz?

w wymośloną panią bozie?

w jezuska i maryje dziewice?

W aniołki też wierzysz?

G
Gość

Behemot, jaka religie wyznajesz ze pozwala na takie plucie jadem? Napisz, z checia sie dowiemy co to za wyznanie.

G
Gość

Ja nie czekam ani na Islam, ani na Buddyzm, ani na żaden z odłamów Chrześcijaństwa czy jakiejkolwiek innej religi lub pseudoreligi, ideologii czy pseudoideologii. Chciałbym aby w końcu ludzie przestali narzucać innym swoje ideologie i religie. Wiara, orientacja seksualna, upodobania to powinna być sfera prywatna. A przez to że tak nie jest, to ludzie sobie skaczą do gardeł. Gdzie tu jest jakakolwiek etyka?

b
behemot

No i powiało marcem literaci do piór,studenci do nauki, a religia do kruchty albo do domu. Tak przodujący ustrój chciał urządzić ludziom życie. Zaś na ulice i do przestrzeni publicznej pochody majowe, czerwone sztandary,sierpki i młotki z gwiazdami,dzisiaj, współcześnie, zamienione na pederastiady,,LGBTQ w każdej szkole,prasie radiu i tv no i urzędach oczywiście.Tak wtedy i dziś mniejszość chciała narzucić większośći postęp, nowoczesność itd. Lepiej więc nie czekaj na Islam,Buddyzm czy jakiś makaron bo będziesz cieniutko śpiewał pod muezzina... niewierny

G
Gość
9 marca, 8:33, Gość:

Miejsce Religii jest w zaciszu domowy, lub jak ktoś potrzebuje w świątyni. NIe w prasie, szkole czy urzędach. Wam już z tą religią kompletnie rozum odebrało? Czekam w takim razie jak napiszecie o terminach wydarzeń związanych z Islamem, Buddyzmem, Wielkim Potworem Spaghetti i innymi...

10/10

Dodaj ogłoszenie