Ford s-max. Van ze sportową żyłką

fot. ford
S-max to jeden z ładniejszych vanów, jakie jeżdżą po naszych drogach.
S-max to jeden z ładniejszych vanów, jakie jeżdżą po naszych drogach. fot. ford
Ford s-max to idealny samochód nawet dla pięcioosobowej rodziny. Oferuje sporo miejsca w kabinie i megaduży bagażnik. Do tego jest ładny i dynamiczny.

Dane

Dane

Wymiary
Długość - 4768 mm
Szerokość - 2154 mm
Wysokość - 1658 mm
Średnica zawrac. - 11,9 m
Pojemność bagażnika- 285 l przy trzech rzędach siedzeń, 1171 l przy dwóch rzędach siedzeń, 2000 l przy jednym rzędzie siedzeń.
Osiągi
Silnik 2,0 Duratec
Moc 145 KM, przyśpieszenie od 0 do 100 km/h 10,9 s, prędkość max. 197 km/h, spalanie 8,2/6,4/11,3.
Silnik 2,2 TDCi
Moc 175 KM, przyśpieszenie 0-100 km/h 9,4 s, prędkość max. 212 km/h, spalanie 6,6/5,2/8.

Samochód powstał na płycie podłogowej forda mondeo i wypełnia lukę pomiędzy modelami C-max i Galaxy. S-max jest jednym z najładniejszych vanów, jakie jeżdżą po naszych drogach.

Z przodu w oczy rzucają się agresywnie wyglądające reflektory oraz okrągłe światła przeciwmgielne umieszczone dość wysoko na przednim zderzaku. Dobre wrażenie robią też światła do jazdy dziennej LED umieszczone w miejscu, gdzie większość samochodów ma światła przeciwmgielne. S-max ma dwa wloty powietrza.

Pierwszy wąski z emblematem Forda umieszczony tuż pod dolną krawędzią przedniej maski oraz drugi wielki w kształcie trapezu zamontowany w przednim zderzaku. Drapieżności s-maxowi dodają też otwory wentylacyjne umieszczone w linii bocznej, tuż za wydatnie zaznaczonymi nadkolami, które przypominają skrzela rekina.

Linia dachu jest opływowa w kształcie łuku, dobre wrażenie robią duże szyby, których w bocznej części samochodu mamy aż cztery. Z kolei z tyłu auta są dwuczęściowe światła, których węższa część znajduje się na klapie bagażnika, a szersza na zaokrąglonym rogu łączącym tył z bokiem.

Historia

Historia

Ford zmotoryzował świat
Model T był pierwszym samochodem wytwarzanym na taśmie produkcyjnej.
W 1903 roku Henry Ford założył przedsiębiorstwo o nazwie pochodzącej od jego nazwiska. Zaczął w nim produkcję samochodów.
Rok później kolejny zakład powstał w Kanadzie.
Przełomem w działalności firmy był rok 1908. Rozpoczęto wówczas taśmową produkcję forda T.
Dzięki temu, że stała się ona masowa, spadła cena pojazdu. A to oznaczało, że średnio zarabiający ludzie mogli sobie pozwolić na własne cztery kółka.
Do 1928 roku, kiedy zakończono jego produkcję, powstało w sumie ponad 15 milionów egzemplarzy Forda T.
Jego następcą był bardzo udany model A. Do 1931 roku wyprodukowano ponad 4,3 miliona sztuk.
Podczas II wojny światowej koncern produkował na potrzeby armii forda GPW, który był odpowiednikiem jeepa willysa.
W Europie pierwsza fabryka Forda powstała w 1911 roku w Manchesterze w Anglii.
W 1925 roku otwarto natomiast zakłady w Niemczech. Dziś Ford jest jednym z największych producentów samochodów na świecie.
Najpopularniejsze europejskie modele to: focus, mondeo, fiesta, czy dostawczy transit.

Wnętrze forda s-maxa jest bardzo wygodne i ergonomiczne. Wszystkie przełączniki w kokpicie znajdują się w zasięgu ręki i wzroku kierowcy. Przełącza się je wręcz intuicyjnie. Prędkościomierz znajduje się po prawej stronie deski rozdzielczej. Po lewej jest obrotomierz.

Na środku natomiast jest ciekłokrystaliczny wyświetlacz komputera pokładowego. Środkowa część kokpitu to od góry: trzy okrągłe wloty powietrza, poniżej wielki ekran nawigacji oraz systemu audio, jeszcze niżej znajduje się schowek.

W środkowym tunelu znajdują się: dźwignia zmiany biegów, hamulca ręcznego, uchwyty na napoje oraz podłokietnik. Samochodem bardzo wygodnie może podróżować pięć osób. Natomiast jeśli jest taka potrzeba, można rozłożyć w bagażniku trzeci rząd siedzeń i wówczas s-maxem może jechać siedem osób. Bardzo wygodne są fotele. Nawet na długich trasach nie czuć zmęczenia.

Ford s-max ma bogate wyposażenie. Już w podstawowej wersji Trend ma dwustrefową automatyczną klimatyzację, elektrycznie sterowane szyby we wszystkich drzwiach, a także elektrycznie sterowane i podgrzewane lusterka boczne z kierunkowskazami, wszystkie elementy zapewniające bezpieczeństwo podróżnych, czyli 7 poduszek powietrznych oraz systemy ABS - system zapobiegający blokowaniu kół podczas hamowania, EBD - system rozdzielający siłę hamowania na koła, ESP - system stabilizacji toru jazdy, EBA - system wspomagający nagłe hamowanie oraz TA - system kontroli trakcji zapobiegający utracie przyczepności podczas hamowania.

Droższa wersja Titanium ma m.in. automatycznie włączające się światła do jazdy dziennej oraz automatyczne wycieraczki z czujnikiem deszczu, tempomat, czy przednią szybę z filtrem przeciwsłonecznym. Najbogatsza wersja Titanium S ma m.in. sportowy pakiet stylizacyjny nadwozia, obręcze kół z lekkich stopów, sportowe zawieszenie, sportowy pakiet stylizacyjny, czy tapicerkę z alcantary.
Ford s-max napędzany jest silnikami benzynowymi o trzech poziomach mocy (patrz ramka) oraz dieslami o czterech poziomach mocy. My testowaliśmy samochód z nowym silnikiem benzynowym 2,0 EcoBoost SCTi o mocy aż 203 KM i momencie obrotowym 300 Nm współpracującym z nową skrzynią biegów Ford Power Shift.

Jazda takim samochodem to sama przyjemność. Pierwszą setkę s-max z takim motorem osiąga zaledwie po 8,5 s, a prędkość katalogowa to 221 km/h. Jak na tak dużą moc, samochód nie jest łakomy na paliwo. Średnie zużycie to 8,1 l/100 km, na trasie to zaledwie 6,4 l/100 km, a w mieście 11,0 l/100 km. To lepsze osiągi, niż te które oferuje dwulitrowy silnik o mocy 145 KM.

Na koniec o cenach. Najtańszego s-maxa możemy mieć za 94 600 zł. To samochód w wersji Trend z 2-litrowym silnikiem benzynowym o mocy 145 KM. S-max z 203-konnym motorem benzynowym to wydatek 116 400 zł. Z kolei najtańszy diesel to wydatek 103 500 zł.

Czytaj e-wydanie »

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na nto.pl Nowa Trybuna Opolska