Aby dziecko z autyzmem dobrze funkcjonowało, konieczna jest trafna diagnoza - im wcześniej jest postawiona, tym lepiej. Jeżeli zaczniemy rehabilitować małe dziecko już w okresie niemowlęcym, a nawet noworodkowym, to mamy szansę sprawić, że będzie funkcjonowało tak jak rówieśnicy.
Takie zajęcia prowadzi Fundacja Prodeste. - Na początek każde dziecko przechodzi szczegółową diagnostykę i otrzymuje indywidualny plan terapii. Można ją prowadzić w dwóch trybach: konsultacyjnym, kiedy rodzice otrzymują listę wskazówek wychowawczych i co jakiś czas konsultują się ze specjalistą albo terapeutycznym - kiedy dzieci raz w tygodniu przychodzą na zajęcia - mówi Joanna Ławicka, prezes Prodeste.
Ważną rolę w takiej rehabilitacji odgrywają też nauczyciele z przedszkoli. Muszą być przeszkoleni, by z dziećmi autystycznymi się porozumiewać. Rzecz w tym, że maluchy z tym zaburzeniem często nie mówią, a ze światem komunikują się za pomocą mowy niewerbalnej, języka migowego, piktogramów, czy makatonu (system gestów i symboli graficznych).
Fundacja na stałe współpracuje z przedszkolami niepublicznymi: Bajkowo, Tęcza i Tak w Opolu, a ostatnio z przedszkolem nr 54. Może jednak przeszkolić wszystkich chętnych nauczycieli.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?