Targi nto - nowe

Jacy są polscy konsumenci w 2023 roku? Zaskakujące wyniki badania. Jakość i pochodzenie produktów tracą na znaczeniu

Bartłomiej Ciepielewski
Polscy klienci coraz ostrożniej robią zakupy, zwracając największą uwagę na niską cenę i promocje
Polscy klienci coraz ostrożniej robią zakupy, zwracając największą uwagę na niską cenę i promocje Mariusz Kapala / Polska Press
Polacy coraz uważniej przyglądają się temu, co kupują. Jak wynika z najnowszego badania KANTAR, struktura konsumencka w Polsce przechodzi duże przemiany. Zakupy robione z myślą o jakości, pochodzeniu, czy te dla przyjemności, to coraz rzadsze zjawisko. Na znaczeniu zyskują natomiast cena, a także szybki proces zakupowy.

Spis treści

Polujemy na promocje i wybieramy znane marki

KANTAR Polska przeprowadził badanie analizujące strukturę konsumencką w Polsce. Na pierwszym miejscu uplasowali się pragmatyczni i rozważni kupujący (22 proc.). Osoby te często kupują na promocjach, wybierając znane, ulubione marki. Ze względu na kryzys gospodarczy odsetek tych konsumentów zmalał o 1 proc. w porównaniu do danych sprzed roku.

– Tacy konsumenci chcą kupować produkty znanych marek, ale w rozsądnych cenach. Racjonalnie podchodzą do tego, na co warto wydać konkretną sumę. Często szukają więc promocji. Spadek tego segmentu shopperów (kupujących – red.) jest związany z pogorszeniem się sytuacji ekonomicznej. Podwyżki cen sprawiają, że część Polaków rezygnuje ze swoich ulubionych, markowych produktów. Jednak ta grupa wciąż pozostaje najmocniejsza, dlatego sieci handlowe powinny nadal oferować atrakcyjne zniżki na wysokopółkowe artykuły – ocenił dr Krzysztof Łuczak, ekonomista z Grupy BLIX.

Polacy chcą kupować szybko i jak najtaniej

Drugie miejsce ex aequo zajęli kupujący z przymusu oraz cenoholicy (po 18 proc.). Obie grupy odnotowały wzrost kolejno o 1 proc. oraz 3 proc. rok do roku. Zdaniem Krzysztofa Domeradzkiego z KANTAR Polska, obserwowane zmiany w wynikach odzwierciedlają zmiany społeczno-ekonomiczne, do jakich doszło w wyniku kryzysu ekonomicznego. Tylko te dwie grupy, traktujące zakupy jako przymus oraz kierujące się głównie ceną, w ostatnim czasie odnotowały poprawę wyników.

– W obecnych czasach sieci handlowe muszą mierzyć się z wieloma wyzwaniami. Przybywa osób niezwykle wrażliwych na punkcie ceny oraz tych, które traktują zakupy jako przykry obowiązek. Nie jest zaskoczeniem, że shopperzy z przymusu dogonili cenoholików. W momencie problemów ekonomicznych robienie zakupów jest zniechęcające. Rosnąca inflacja i pogarszająca się sytuacja gospodarcza wielu polskich rodzin wpłynie na wzrost tych dwóch segmentów shopperów – dodał dr Krzysztof Łuczak.

Ekologia i eksperymenty schodzą na dalszy plan

Następne dwie pozycje zajęli zakupowi entuzjaści (16 proc.) oraz ekocentryczni konsumenci (12 proc.). Obie wymienione grupy odnotowały wynik gorszy o 1 proc. w porównaniu z zestawieniem z 2021 roku.

– Drożyzna sprowadza na ziemię eksperymentatorów zakupowych, poszukujących wrażeń. Ekologiczna produkcja to też wtórna sprawa. Ma być taniej i kropka. W dodatku pole do popisu dla sieci handlowych, wskutek zaskakujących, innowacyjnych ofert konkurencji, zawęża się – skomentowała dr Maria Andrzej Faliński, ekspert rynku retailowego.

Dbałość o jakość i pochodzenie tracą na znaczeniu

Piąte miejsce w badaniu zajęli świadomi koneserzy (8 proc.) zwracający dużą uwagę na jakość tego, co kupują. W ujęciu rok do roku odnotowano spadek w tym segmencie o 2 proc.

– Ubywa shopperów, którzy zwracają mniejszą uwagę na aspekt ceny. Mamy mniej świadomych koneserów, zakupowych entuzjastów i ekocentrycznych konsumentów. Te trzy segmenty łączy większa dbałość o pochodzenie i jakość kupowanego produktu. Zmiany te pokazują, że Polacy pod wpływem presji ekonomicznej częściej traktują zakupy jako konieczność niż przyjemność – podkreśla Krzysztof Domeradzki z KANTAR Polska.

Struktury promocji ulegną zmianie? To zależy od domatorów

Ostatnia pozycja przypadła zakupowym domatorom (5 proc.). Osoby te rzadko wybierają się do sklepów, nie kierują się trendami oraz nie poszukują nowości. Chętnie wspierają natomiast gospodarkę, stawiając na polskie produkty.

– W czasach wysokiej inflacji ta grupa będzie rosnąć. Póki co jej udział wynosi tylko 5% i jeszcze nie powoduje wyraźnej reakcji handlu. Jednak wielu pragmatycznych klientów może zasilić tę kategorię, jeśli drożyzna się rozpanoszy na dłużej. Jej wzrost z pewnością wpłynie na zmianę struktury promocji. Będzie więcej pakietów do przygotowywania potraw w domach, ofert promowanych, bonusowych oraz rabatów dla kart płatniczych – ocenia dr Faliński.

Obecnie konsumenci preferują sklepy, w których szybko i tanio zdobędą pożądane produkty. Na znaczeniu traci troska o środowisko lub odpowiedzialność społeczna sieci. Jak ocenia KANTAR, trend ten prawdopodobnie będzie się nasilał wraz z pojawianiem się nowych skutków inflacji i wojny w Ukrainie.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Coraz więcej chętnych na kredyty ze zmienną stopą

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na nto.pl Nowa Trybuna Opolska