Spis treści
Polacy szukają oszczędności, ale nie rezygnują z przyjemności
Jak wynika z raportu UCE RESEARCH, Hiper-Com Poland i Grupy Offerista, opartego na analizie przeszło 7,6 tys. cen detalicznych z całej Polski, w ostatnim miesiącu art. spożywcze na grilla rok do roku zdrożały średnio o 3,9 proc. To prawie dwa razy większy wzrost niż odnotowany ogólnie w całym marcu br.
W obliczu różnych wyzwań ekonomicznych, Polacy starają się znaleźć złoty środek między oszczędzaniem a czerpaniem radości z życia. Jak podkreśla Marcin Lenkiewicz, jeden ze współautorów badania, „Polacy, którzy zamierzają grillować podczas tegorocznej majówki, przeważnie planują zrobić zakupy na promocjach". – Jest to dowód na to, że mimo zmieniających się warunków ekonomicznych, Polacy nie chcą rezygnować z tradycji majówkowego grillowania – wskazuje.
Jednocześnie autorzy badania podkreślają, że zauważalna jest zmiana w podejściu do promocji w porównaniu do roku ubiegłego. W 2023 roku 71,4 proc. respondentów deklarowało chęć dokonywania zakupów grillowych na promocjach. Przypomnijmy, w tym roku jest to 57,7 proc.
– Tegoroczny spadek zainteresowania promocjami może być rezultatem zmiany sytuacji gospodarczej – ocenia Lenkiewicz i dodaje, że rok temu istniała mocniejsza potrzeba oszczędzania, a obecnie więcej osób może czuć się bezpieczniej finansowo.
Ile wydamy na grilla w trakcie majówki?
Badanie ujawnia również, jakie kwoty Polacy są gotowi przeznaczyć na organizację grillowania. Okazuje się, że jedna trzecia respondentów planuje wydać od 50 do 100 zł, co wskazuje na umiarkowane podejście do wydatków związanych z majówką. Na drugim miejscu znajduje się przedział od 100 do 150 zł, preferowany przez 31,7 proc. ankietowanych, natomiast 14,2 proc. respondentów jest gotowych wydać od 150 do 200 zł. Z kolei 1,4 proc. deklaruje chęć wydania na majówkowego grilla powyżej 300 zł. Łącznie, od 50 do 150 zł na grilla zamierza wydać 66,2 proc. ankietowanych, co pokazuje, że większość konsumentów stawia na racjonalne zarządzanie domowym budżetem.
Jakie promocje na majówkę?
Jak wskazuje Robert Biegaj, współautor analizy z Grupy Offerista, sieci handlowe ogólnie na wszystko ostatnio robią mniej promocji, ale to wcale nie oznacza, że jest ich mało. Trzeba po prostu obserwować rynek, jak chce się robić tańsze zakupy. Jeszcze przed majówką retailerzy zasypią konsumentów „grillowymi” promocjami, żeby przyciągnąć jak najwięcej klientów do swoich sklepów. Tyle tylko, że tych promocji będzie mniej niż rok temu.
Z kolei Marcin Lenkiewicz zauważa również, że „niewykluczone jest jednak, że część konsumentów zmieni swoje nastawienie do rabatów w sklepie i w ostatniej chwili zareaguje na oferty półkowe". To oznacza, że chociaż obecnie mniej osób deklaruje zainteresowanie promocjami, sytuacja może się dynamicznie zmienić, zwłaszcza kiedy sklepy przedstawią atrakcyjne oferty tuż przed majówką.
Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź Strefę Biznesu codziennie. Obserwuj StrefaBiznesu.pl!