Kolejarz Opole w zawieszeniu

Oliwer Kubus
Oliwer Kubus
Michał Mitko (z lewej) i Adam Czechowicz podpisali z Kolejarzem umowy na nowy sezon. Liczą, że jeśli nasz zespół nie będzie jeździł w I lidze, to w walce na torze w 2012 roku wywalczą awans do niej.
Michał Mitko (z lewej) i Adam Czechowicz podpisali z Kolejarzem umowy na nowy sezon. Liczą, że jeśli nasz zespół nie będzie jeździł w I lidze, to w walce na torze w 2012 roku wywalczą awans do niej. Oliwer Kubus
Kibice Kolejarza Opole cały czas nie wiedzą w jakiej lidze wystąpią ich ulubieńcy. Jest jeszcze szansa na to, że zobaczą ich w I lidze.

Ostatecznie bowiem licencji na występy w I lidze nie dostał RKM ROW Rybnik. Powód jest prosty - dług wynoszący około 3,5 mln zł z niewielką szansą na jego spłacenie. Zresztą działacze żużlowi w Rybniku utworzyli nowy klub pod nazwą ROW i wystąpili o licencję na starty w najniższej klasie rozgrywkowej czyli II lidze, którą zresztą dostali.

To sprawia, że aktualnie w I lidze jest nieparzysta liczba siedmiu drużyn. Zespołem, który w pierwszej kolejności mógłby zostać dokooptowany do grona I-ligowców jest nasz Kolejarz. Zajął bowiem najwyższe, nie dające awansu - 4. miejsce w ubiegłym sezonie w II lidze.

- Żadnej propozycji startów w I lidze nie otrzymaliśmy - mówi prezes Kolejarza Jerzy Drozd.
- Zresztą do sprawy podchodzimy dość spokojnie. Owszem pojawiły się już u nas rozważania jak trzeba byłoby się przygotować do startów w I lidze. Najważniejszą rzeczą byłoby wówczas utrzymanie kontraktów z zawodnikami na takim poziomie na jakim je podpisywaliśmy. Owszem I liga to znacznie większy prestiż, wyższy poziom, ale to automatycznie nie oznacza, że nagle w naszej klubowej kasie znalazłyby się większe pieniądze. Prawdopodobnie łatwiej byłoby nam je pozyskiwać do klubu, ale to jest tylko założenie.

Pod lupą

Pod lupą

Kolejarz Opole zakontraktował już sześciu zawodników na nowy sezon. Są to jeżdżący w nim w ubiegłym sezonie: Adam Czechowicz, Rafał Fleger, Michał Mitko i Marcin Rempała, a także starszy brat Marcina Rempały - Tomasz i młodszy Rafała Flegera - Kamil. W najbliższych dniach umowę ma podpisać dobrze znany w Opolu młodzieżowiec Łukasz Bojarski. W sprawie dalszego wypożyczenia dotychczas jeżdżącego w Kolejarzu zawodnika nasi działacze doszli już do porozumienia z przedstawicielami ekstraklasowego Włókniarza Częstochowa.
Opolski klub mocno zainteresowany jest dwoma innymi młodzieżowcami: Rosjaninem Witalijem Biełousowem i uznawanym za wielki talent niespełna 16-letnim Czechem Eduardem Krcmarem.

Prowadząca w naszym kraju rozgrywki ligowe Główna Komisja Sportu Żużlowego jeszcze kilka tygodni temu twardo stała na stanowisku, że nie będzie połączenia I i II ligi. Tyle, że sytuacja dość dynamicznie się zmienia.

Oprócz Rybnika, gdzie wywieszono białą flagę i rozpoczęto budowanie klubu od podstaw i najniższej ligi, problemy finansowe przeżywają jeszcze dwa inne kluby. Są to beniaminkowie I ligi: Ostrovia Ostrów i Polonia Piła. W przypadku tego pierwszego klubu jest bardzo poważne zagrożenie, że zespół nie przystąpi do rozgrywek.

Wycofanie się z I ligi jednej drużyny byłoby dla niej prawdziwą komplikacją. O ile jeszcze jazda w sześć ekip byłaby możliwa (tyle jest obecnie w II lidze), to liga złożona z pięciu ekip byłaby prawdziwie kadłubowa.

- To nie jest dobry stan w jakim się znaleźliśmy - ocenia prezes Drozd. - Jesteśmy niejako w zawieszeniu. Budowaliśmy jednak tak skład, żeby przy ewentualnym dokooptowaniu nas do I ligi dać w niej sobie radę i chyba byśmy pod względem sportowym podołali zadaniu.

Na razie większość ekip w II lidze ma kadry tylko w zarysie, ale wydaje się, że Kolejarz będzie należał do faworytów rozgrywek. Problem może się pojawić, kiedy okaże się, że będzie znacznie odstawał od większości rywali. To będzie bowiem oznaczać wysokie zwycięstwa w meczach u siebie. To wcale nie jest dobra wiadomość dla stanu finansów klubu. Trzeba bowiem zapłacić większe pieniądze zawodnikom za zdobycze punktowe, a i widzowie niezbyt chętnie chodzą na mecze, w których jest duża różnica między obydwoma zespołami.

W przypadku jazdy w I lidze kibice opolskiego zespołu na stadionie przy ul. Wschodniej mogą się spodziewać wyrównanych i znacznie bardziej ciekawych spotkań. Na wyjeździe zespół najpewniej jednak by przegrywał.

- Dużo myślałem o jeździe w I lidze w nowym sezonie - zaznacza lider opolskiego zespołu Michał Mitko, który ostatecznie zdecydował się zostać w naszym klubie. - Może jeszcze się tak zdarzyć, że w nowym sezonie pojadę w niej z Kolejarzem. Są plusy i minusy jazdy w wyższej lidze, ale mamy taki skład, że dalibyśmy sobie radę w tej I lidze.

Decyzji co do połączenia lig lub dokooptowania Kolejarza Opole do I ligi można się spodziewać za około miesiąc.

Wideo

Komentarze 5

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

s
smok
Nie do zrobienia. Po pierwsze, w kopanej sezon trwa dłużej. Gdy deszcz leje, albo śnieg sypie, w piłkę grać jeszcze można, na żużlu jeździć już nie - dlatego cały sezon trzeba zmieścić pomiędzy kwietniem a październikiem. 16 drużyn w lidze to - przy systemie gdzie każdy gra z z każdym mecz i rewanż - 30 kolejek, 18 drużyn - to już 34 kolejki. A połączenie wszystkich trzech lig żużlowych stworzyłoby monstrum, w którym byłoby ok. 22 zespołów. To generuje aż 42 kolejki! Musieliby jeździć tydzień w tydzień przez 10 miesięcy w roku. Albo również w środku tygodnia, czego nie lubią kibice, a poza tym są jeszcze turnieje Grand Prix, Mistrzostwa Europy, Polski, Złote i Srebrne Kaski etc. - na to wszystko też trzeba znaleźć terminy. Po trzecie wreszcie, najlepsi w kraju chcą jeździć w gronie najlepszych. Nie kalkulowałby się klubom z Gorzowa, Torunia czy Leszna ściągać wysoko opłacanych gwiazd na mecze z naszym Kolejarzem czy KSŻ Krosno, skoro z góry wiadomo jaki byłby wynik (co też zniechęciłoby kibiców do przyjścia na mecz, co daje niższe wpływy z biletów itd.)

18 za dużo? 34 kolejki? O co więc chodzi? Czy nie o to, by jeździć, by generować emocje, widowisko dla kibiców? Najlepsi wolą jeździć w swoim gronie? A któż to są ci "najlepsi"? Samochwalcy, którzy sami chcą decydować, kto jest dobry, a kto nie? Nie kalkuluje się? Bo "gwiazdy" za drogie? Ileż brakuje do wyłożenia kasy na stół i zadecydowania kto gra, kto wygrywa, kto przegrywa? To sport jeszcze czy biznes? Bo jeśli to drugie, to może całkiem odłożyć motory na bok i zająć się czystą komercją?
A jeśli mamy jeszcze sport na myśli, to może skoro skupienie wszystkich zespołów w jednej lidze to za dużo, zrobić jedną I ligę (czy jak ją tam zwał) ogólnokrajową, a pod nią dwie albo nawet trzy równorzędne II ligi? Gdzie koszty będą mniejsze nie ze względu na kaprysy "gwiazd", ale na krótsze wyjazdy i mniejsze stawi sędziowskie/organizacyjne? Czy nie powinno sympatykom żużla zależeć na promowaniu tego sportu na najniższym szczeblu? Żeby jak najwięcej było amatorskich zespołów, których zgłoszenie do rozgrywek byłoby możliwe nie pociągając za sobą monstrulnych kosztów? Które dawałyby możliwość konkurowania na lokalnym poziomie, dajmy na to wojewódzkim? W futbolu wystarczy skrzyknąć paru kopaczy i za kilka tysięcy na rok zagrać w B-klasie z sąsiadami zza miedzy. Wyobrażasz sobie to samo w żużlu?
Dlatego nie przemawia do mnie teza, by jak najbardzie wyelitearyzować rozgrywki dla kilku klubów, których utrzymanie pochłania ogromne kwoty głównie przez wynagrodzenie "gwiazd" i to tylko dlatego, że nie mają konkurencji. To jak błędne koło. Popatrz co jest w siatkówce, tam już dziś zasadą jest kasa a nie wynik. Możesz nic nie grać, ale jak zapłacisz, to grasz dalej. Godzisz się na coś takiego?
Dalej uważasz, że się nie da? Są takie rzeczy, co do których wszyscy się zgadzają, że nie da się ich zrobić, aż przychodzi ktoś, kto tego nie wie, i to robi.
G
Gość

wyzsza lige trzeba sobie wywalczyc

h
headbanger

Nie do zrobienia. Po pierwsze, w kopanej sezon trwa dłużej. Gdy deszcz leje, albo śnieg sypie, w piłkę grać jeszcze można, na żużlu jeździć już nie - dlatego cały sezon trzeba zmieścić pomiędzy kwietniem a październikiem. 16 drużyn w lidze to - przy systemie gdzie każdy gra z z każdym mecz i rewanż - 30 kolejek, 18 drużyn - to już 34 kolejki. A połączenie wszystkich trzech lig żużlowych stworzyłoby monstrum, w którym byłoby ok. 22 zespołów. To generuje aż 42 kolejki! Musieliby jeździć tydzień w tydzień przez 10 miesięcy w roku. Albo również w środku tygodnia, czego nie lubią kibice, a poza tym są jeszcze turnieje Grand Prix, Mistrzostwa Europy, Polski, Złote i Srebrne Kaski etc. - na to wszystko też trzeba znaleźć terminy. Po trzecie wreszcie, najlepsi w kraju chcą jeździć w gronie najlepszych. Nie kalkulowałby się klubom z Gorzowa, Torunia czy Leszna ściągać wysoko opłacanych gwiazd na mecze z naszym Kolejarzem czy KSŻ Krosno, skoro z góry wiadomo jaki byłby wynik (co też zniechęciłoby kibiców do przyjścia na mecz, co daje niższe wpływy z biletów itd.)

s
smok

A może po prostu wszystkie 3 ligi połączyć w jedną i nie bawić się w sztuczne budowanie "prestiżu"? W futbolu w ekstraklasie gra 16 drużyn, kiedyś grało 18 i dało się. Dlaczego w żużlu też nie może być jednej, porządnej ligi, w której wycofanie jednej drużyny nie powoduje chaosu i trzęsienia ziemi, a rozgrywki trwają przez cały sezon tydzień w tydzień?

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3