Koncepcja trasy rowerowej na pograniczu polsko-czeskim jest gotowa. To pętla o długości 1300 km, z czego część na Opolszczyźnie

Edyta Hanszke
Edyta Hanszke
sxc
O koncepcji tras rowerowych na pograniczu polsko-czeskim i Bule Velo wzdłuż Odry rozmawiamy z Piotrem Mielcem, dyrektorem Opolskiej Regionalnej Organizacji Turystycznej.

Zakończyły się prace nad koncepcją długodystansowej trasy rowerowej na pograniczu polsko-czeskim. Jaki jest ich efekt?
Trwały ponad 2 lata. Zaangażowanych było 9 partnerów ze strony polskiej (4) i czeskiej (5). To samorządy i stowarzyszenia. Wypracowaliśmy koncepcję trasy: od Cieszyna po Bogatynię. To pętla o długości ok. 1300 km, z czego ponad 700 po stronie czeskiej.

A na Opolszczyźnie...
Biegnie przez powiat głubczycki, prudnicki, nyski, a w nich: Głubczyce, Prudnik Głuchołazy, Nysę, Otmuchów, Paczków. Zaplanowaliśmy też odnogi: z Nysy, przez Grodków, Brzeg, Namysłów, z Mosznej przez Opole, Kluczbork Olesno, z Kędzierzyna-Koźla na Górę św. Anny. Prace finansowane były z programu unijnego dla pogranicza. Ich efektem jest także opracowanie dokumentu o standardach projektowania tej trasy dla inwestorów, czyli samorządów. Przesłaliśmy go do gmin, jest też dostępny na naszej stronie internetowej. Chcielibyśmy, żeby został oficjalnie uznany przez urząd marszałkowski jako wytyczna dla gmin.

Jak daleko jest od koncepcji do gotowej trasy?
Na jej realizację potrzebne są pieniądze, duże pieniądze, setki milionów złotych. Bez unijnego wsparcia nie uda się tego zrealizować. Dlatego na konferencji w Nachodzie rozmawialiśmy w gronie polskich i czeskich samorządów, że potrzebne są wspólne działania, które doprowadzą do tego, że projekt zostanie uznany jako pozakonkursowy do sfinansowania z puli unijnej na lata 2021 - 2027. Bez tego, przynajmniej w Polsce, nie uda się trasy zrobić. Czesi są lepszej sytuacji, bo u nich są rządowe pieniądze na takie cele.

Co nam da taka trasa?
Turystyka rowerowa rozwija się w krajach zachodnich, gdzie takie trasy są standardem, więc na pewno nasza przyciągnęłaby gości z zagranicy.Opolszczyzna ma szanse na dwie trasy, bo wzdłuż Odry powstaje Blue Velo. W województwie zachodniopomorskim jest niemal gotowa, dolnośląskie ma koncepcję, najdalej do realizacji ma opolskie i lubuskie.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Tanie linie trują! Ryanair i Wizz Air na czele

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na nto.pl Nowa Trybuna Opolska