Konkurs PO KL 9.1.1 na rok 2009 - Pytania i odpowiedzi

Redakcja
Pytania i odpowiedzi zadawane podczas realizowania projektu "Mały przedszkolak - wielki człowiek" w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, priorytet IX, podddziałania 9.1.1. "Zmniejszenie nierówności w stopniu upowszechniana edukacji przedszkolnej".

Chcemy otworzyć przedszkole w Brzegu ale dzieci będą do nas dojeżdżać z podbrzeskich wsi - czy z racji faktu że dzieci są mieszkańcami wsi możemy wnioskować o utworzenie takiej placówki?
Odp. Termin "na obszarach wiejskich" dotyczy miejsca prowadzenia placówki, a nie pochodzenia dzieci uczęszczających do przedszkola. Zgodnie z interpretacją Instytucji Pośredniczącej (pismo z dnia 30 marca 2009, znak: DPO.IV.MKJ.02195-14/09) nowe przedszkole może powstać tylko i wyłącznie na terenie o niskim stopniu upowszechnienia edukacji przedszkolnej, w przeciwnym razie projekt przewidujący tego typu wsparcie nie będzie kwalifikował się do dofinansowania

Czy projekt dla przedszkola może obejmować lata przedszkolne np. 2009/2010 oraz 2010/2011 z przerwą wakacyjną, w której nie będą realizowane zajęcia? Jaki personel (ewentualnie, jakie zadania) należy przewidzieć w harmonogramie i budżecie projektu na okres wakacji?
Odp. Projekt może być realizowany w terminie od złożenia wniosku aplikacyjnego do WUP do 30 czerwca 2011r. Nie ma możliwości wskazania terminu realizacji projektu z przerwą (wskazania dwóch terminów). Zawieszenie realizacji projektu na czas wakacji może być natomiast widoczne na harmonogramie realizacji projektu. Jeżeli przewidywany jest czas, w którym nie są podejmowane żadne działania w projekcie, na czas ten nie powinny być też przewidywane wynagrodzenia personelu projektu. Jednocześnie należy zaznaczyć, że nawet podczas miesięcy wakacyjnych projekt się toczy, konieczne są działania wynikające chociażby z promocji projektu, czy obowiązków wobec IP (np. rozliczanie wniosku o płatność), w związku z czym nie powinno dojść do sytuacji, w której w danym okresie czasu ani jedna osoba nie jest zaangażowana w realizację projektu.

Czy projekt może być realizowany z kilkoma Partnerami?
Odp. Tak, nie ma zastrzeżeń co do liczby partnerów.
eżeli wniosek o dofinansowanie składa stowarzyszenie, które ma z uwagi na wymagany wkład JST umowę z gminą - czy będzie wymagane złożenie zabezpieczenia prawidłowej realizacji projektu (weksel) i kto go podpisuje?
Odp. Instytucje publiczne są zwolnione z obowiązku wnoszenia zabezpieczenia realizacji projektu, a jednocześnie obowiązek ten dotyczy lidera. Jeżeli Wnioskodawcą będzie stowarzyszenie, będzie zobowiązane do złożenia zabezpieczenia, niezależnie od tego, jaki jest status partnera i czy on w ogóle funkcjonuje w projekcie.
Uprawnienia do podpisywania weksla wynikać będą z wewnętrznych postanowień Wnioskodawcy - z zapisów KRS i statutu.
Jeżeli przedszkole niepubliczne prowadzi osoba fizyczna z zarejestrowaną działalnością gospodarczą - kto ma być określony we wniosku jako Beneficjent (przedsiębiorca czy przedszkole) i co może być w takim przypadku wymaganym wkładem JST?
Odp. W przypadku udzielania wsparcia ośrodkowi wychowania przedszkolnego, które jest prowadzone jako działalność gospodarcza, wsparcie udzielane jest przedsiębiorstwu. W związku z tym, w tabeli 3.2.1 wniosku powinno być wskazane przedsiębiorstwo jako odbiorca wsparcia (choć przeznaczenie tej tabeli we wniosku było inne - wskazanie danych koniecznych do określenia sposobu udzielania pomocy publicznej). Zgodnie z opinią IZ, nie ma w tej sytuacji zagrożenia udzielania pomocy publicznej (nie dochodzi do zaburzenia konkurencyjności). Wkład własny JST musi zostać wniesiony (zgodnie z kryteriami dostępu określonymi w Planie Działania i powtórzonymi w dokumentacji konkursowej) na podstawie umowy partnerskiej z JST w sposób opisany w Zasadach finansowania PO KL - w sposób pieniężny (uzyskanie dotacji w związku z chęcią realizacji projektu) lub niepieniężny (w budżecie należy wskazać sposoby wniesienia wkładu niepieniężnego).

W jaki sposób zaplanować w budżecie środki na zastępstwo za nauczyciela, który się rozchorował (wpis we wniosku o dofinansowanie)?
Odp. W ramach wydatków na personel w projekcie kwalifikowalne są wszystkie wydatki związane z zatrudnieniem danej osoby, a więc wszystkie składowe wynagrodzenia (poza składką na PFRON), jak również ewentualne wynagrodzenie wypłacane w trakcie choroby personelu. Jeżeli dojdzie do choroby osoby z personelu projektu i nie ma możliwości, aby działać bezkosztowo (np. przesunięcie zajęć na czas po okresie choroby), należy zatrudnić inną osobę, która przejmie obowiązki na ten czas (np. stała opieka w grupach przedszkolnych). Choroba personelu jest jednym z ryzyk realizacji projektu, w związku z czym Beneficjent ma prawo (wręcz obowiązek) je przewidzieć i przeciwdziałać mu, przewidując na to odpowiednie środki w budżecie - powinien więc oszacować (na podstawie dotychczasowych doświadczeń w zarządzaniu placówką) możliwą liczbę dni lub godzin, które przeciętnie przypadają na dni wolne z powodu choroby i odpowiednio powiększyć wynagrodzenie (np. dodatkowa pozycja budżetowa). Założenie takie każdorazowo musi być uzasadnione i podlega ocenie merytorycznej.

Jeżeli w przedszkolu są obecnie realizowane zajęcia dodatkowe z języka angielskiego, za które płacą rodzice - czy można ubiegać się o dofinansowanie takich zajęć w ramach konkursu (dałoby to szansę udziału w zajęciach większej liczbie dzieci)?
Odp. Formami wsparcia finansowanymi w ramach Poddziałania 9.1.1 PO KL są działania przyczyniające się do zwiększonego uczestnictwa dzieci w wychowaniu przedszkolnym np. wsparcie dla przedszkoli i innych form wychowania przedszkolnego zagrożonych likwidacją, wydłużenie godzin pracy, uruchomienie dodatkowego naboru dzieci, zatrudnienie dodatkowego personelu itp. Widoczna więc jest tutaj zasada dodatkowości - nie ma możliwości finansowania działań, które funkcjonują w poszczególnych placówkach bez wsparcia (np. przejęcie finansowania ze względu na dostępność środków), ale wyłącznie takich, które bez wsparcia z Europejskiego Funduszu Społecznego nie mają szans na realizację. Dlatego właśnie jednym z podstawowych części ocenianych we wniosku o dofinansowanie jest uzasadnienie realizacji projektu.
Nie ma możliwości odpowiedzi na tak zadane pytanie - dopiero wniosek aplikacyjny będzie pokazywał, jakie są przeszkody w udziale wszystkich dzieci w zajęciach językowych lub czy istnieje realne, uzasadnione zagrożenie, że zajęcia dotychczas realizowane nie będą mogły się odbywać w dalszym okresie czasu itp.
Czy w przypadku likwidowania przez gminę placówki, która została objęta dofinansowaniem należy zwrócić środki z dotacji?
Odp. Niebezpieczeństwo zwrotu środków z dotacji na dofinansowanie realizacji projektu wynikać może z tego, że projekt nie jest realizowany zgodnie z wnioskiem aplikacyjnym. Jeżeli zadeklarowano, że finansowanie placówki objętej wsparciem w projekcie zostanie przejęte przez daną gminę, a ta nie wywiąże się z tego założenia - rzeczywiście istnieje podejrzenie, że projekt nie został zrealizowany zgodnie z założeniami.
Dotacja jest przekazywana na zrealizowanie konkretnych działań i z realizacji tych działań Beneficjenci są rozliczani. Istotnie jest tak, że każdy projekt powinien odznaczać się trwałością, a ideą wsparcia w Poddziałaniu 9.1.1 PO KL jest stworzenie placówek wychowania przedszkolnego, które po zakończeniu Programu nadal będą funkcjonować, jednak umowa o dofinansowanie projektu nie narzuca takiego obowiązku, ani żadnego konkretnego terminu, do którego placówki te miałyby zostać utrzymane.

Czy w ramach konkursu mogą zostać objęte wsparciem zespoły wychowania przedszkolnego?
Odp. Tak - jak wynika z form wsparcia możliwych do dofinansowania, wsparciem mogą być objęte przedszkola, jak również inne formy wychowania przedszkolnego.

Kogo dotyczą przyznawane punkty dodatkowe za kryteria strategiczne(instytucje mające doświadczenie w realizacji projektów, te które już otrzymały wsparcie w ramach PO KL) - lidera czy partnera?
Odp. Kryterium strategiczne: Projekt kierowany wyłącznie do placówek, które do momentu składania wniosku w ramach PO KL otrzymały wsparcie (rozpoczęcie realizacji wsparcia lub zaplanowanie projektu do realizacji w ramach innych programów operacyjnych w regionie przez umieszczenie na liście projektów indywidualnych lub przyjętych do dofinansowania w ramach procedury konkursowej) współfinansowane z funduszy strukturalnych.
Kryterium to nie dotyczy ani lidera, ani partnera, ale placówki wychowania przedszkolnego, która zostanie objęta wsparciem (placówka taka może być bezpośrednio Beneficjentem, ale też projekt może być realizowany np. przez
organizację pozarządową, instytucję prywatną lub inną instytucję publiczną na jej rzecz).

Czy przedszkole niepubliczne, które nie otrzymuje wsparcia (dotacji z Urzędu Gminy) może wystąpić z wnioskiem o dofinansowanie?
Odp. Każdy Beneficjent może wystąpić o dofinansowanie, jedynym zastrzeżeniem jest zawarcie partnerstwa, gwarantującego wniesienie do budżetu projektu 1,5-procentowego wkładu własnego pochodzącego z budżetu jednostki samorządu terytorialnego, jeżeli Wnioskodawcą nie jest placówka publiczna (kryterium dostępu).

Czy w ramach projektu można finansować warsztaty szkoleniowe dla nauczycieli?
Odp. Tak, jeżeli jest to logicznym uzupełnieniem projektu (np. przygotowanie do wdrażanej w placówce w ramach projektu nowej metody nauczania). Nie ma możliwości, aby był to jedyny lub główny element projektu (w takim przypadku właściwym Działaniem byłoby 9.4).

Czy zakup materiałów dydaktycznych dla przedszkola jest cross-financingiem?
Odp. Zakwalifikowanie danego zakupu do cross-financingu wynika z definicji tego typu wydatków (zawartej w Zasadach finansowania PO KL oraz Wytycznych w zakresie kwalifikowania wydatków w ramach PO KL). Materiał dydaktyczny należy do cross-financingu, jeżeli wypełnia definicję sprzętu, a jego cena jednostkowa jest wyższa od 350,00 (trzystu pięćdziesięciu 0/100) zł.

Czy wypełniając wniosek przy priorytecie IX na prowadzenie przedszkola należy w części opisowej zamieścić wysokość wkładu własnego?
Odp. Kwotę wkładu własnego należy wykazać w punkcie 4.3 budżetu zadaniowego i w części IV wniosku tj. budżecie projektu. Projektodawca winien również wskazać pochodzenie wkładu własnego w charakterystyce projektu tj. pkt. 3.5 oraz w metodologii wyliczania wkładu własnego.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Wskaźnik Bogactwa Narodów, wiemy gdzie jest Polska

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na nto.pl Nowa Trybuna Opolska