MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Co grillują Polacy? Jaki sprzęt do grilla wybieramy najczęściej? Węglowy czy gazowy? Sprawdź, jak się przygotować do sezonu letniego

Redakcja Strefy Biznesu
Opracowanie:
45 proc. ankietowanych osób deklaruje, że w trakcie cieplejszych dni grilluje przynajmniej raz w tygodniu.
45 proc. ankietowanych osób deklaruje, że w trakcie cieplejszych dni grilluje przynajmniej raz w tygodniu. Unsplash/ Vincent Keiman
Zapowiada się bardzo ciepły weekend, co oznacza, że wiele osób będzie grillowało. Ile średnio wydajemy na grilla, jakie dania są najpopularniejsze, co pijemy podczas grillowania i za co najbardziej je lubimy? Odpowiedzi na te pytania znajdziesz w naszym tekście oraz dedykowanej galerii.

Spis treści

Jak często i na czym grillują Polacy?

Grillowanie od lat jest jednym z ulubionych zajęć Polaków. Aromatyczny zapach, soczyste mięso, chrupiące warzywa to tylko niektóre elementy udanego grilla. Tak naprawdę najważniejszym czynnikiem są ludzie – nasi przyjaciele, rodzina, znajomi, z którymi spędzamy wspólnie czas – mówi Michał Dobosz, ekspert grillowy, właściciel serwisu Grill360.pl i marki Decofire.pl. – Grill jest często pretekstem do spotkań i spędzania czasu – dodaje.

Jak wynika z raportu „Jak grillują Polacy?”, 45 proc. ankietowanych deklaruje, że w trakcie cieplejszych dni grilluje przynajmniej raz w tygodniu. Ważnym wnioskiem jest także wzrost popularności i zainteresowania grillami gazowymi. Mimo że grille węglowe mają wciąż przewagę, to znaczna część ankietowanych korzysta także z grilli na gaz. W pytaniu wielokrotnego wyboru o rodzaj grilla, 65 proc. ankietowanych wskazało korzystanie z grilla węglowego, a 44 proc. z grilla gazowego. Jeżeli grillujemy na grillach węglowych, to najchętniej korzystamy z brykietu – na tę odpowiedź wskazało 55 proc. ankietowanych.

Jakie grille kupują Polacy?

Okazuje się, że wybieramy tańsze modele grilli – 34 proc. badanych zakupiło grilla w przedziale cenowym do 500 zł. Dane te pokazują, że Polacy wciąż najchętniej wybierają niedrogie modele marketowe, które mieszczą się w niższym pułapie cenowym niż grille markowe.

Przy wyborze grilla najczęściej kierujemy się takimi kryteriami jak:

  • rodzaj rusztu,
  • powierzchnia rusztu,
  • liczba palników,
  • wyposażenie dodatkowe np. wbudowany w pokrywę termometr.

Wśród akcesoriów do grillowania prym wiodą:

  • szczypce (71 proc.),
  • łopatka do grilla (57 proc.)
  • szpadki do szaszłyków (36 proc.).
To musisz wiedzieć o grillowania.
Grillowanie w Polsce często uznawane jest za sport narodowy. Co mówią liczby? decofire

Jakie dania z grilla lubimy najbardziej?

Niekwestionowaną królową grilla jest karkówka. Przygotowuje ją niemal 8 na 10 respondentów (79 proc.). Dużą popularnością cieszy się także kiełbasa (74 proc.) i kurczak (68 proc.).

Tego nie wiesz o grillowaniu. Sprawdź naszą galerię!

Jeżeli chodzi o techniki grillowania, to nadal wiele osób nie zwraca uwagi na metody grillowania (39 proc.), a 66 proc. respondentów przygotowuje potrawy „na oko”, nie kontrolując temperatury potraw za pomocą termometru. Podczas grillowania najchętniej pijemy piwo (84 proc.) oraz wodę (52 proc.). Wiele osób sięga także po mocniejsze alkohole, soki i napoje gazowane (40 proc.). Dodatki do grillowanych potraw, które cieszą się największą popularnością to:

  • sosy,
  • ketchup,
  • musztarda.

Ile wydajemy na grilla?

Najchętniej grillujemy w ogrodzie (73 proc.), a grill organizujemy dla większej grupy – najczęściej do 6 osób (35 proc.). Z kolei 73 proc. Polaków poszukuje nowych przepisów do przygotowania na grillu. Oznacza to, że wiele osób chce zaskoczyć swoich najbliższych, przygotowując niestandardowe dania na ruszcie. Grillowy budżet oscyluje najczęściej w okolicach kwoty 100-200 zł – odpowiedź tę wskazało 34 proc. badanych.

Czego nie lubimy w grillowaniu?

79 proc. Polaków najbardziej ceni grillowanie za możliwość spędzania czasu z przyjaciółmi i rodziną, smaczne jedzenie (77 proc.) oraz spędzanie czasu na świeżym powietrzu (72 proc.). Jako wady grillowania wskazujemy m.in. mycie i sprzątanie po grillowaniu, uciążliwy dym oraz zmienne warunki pogodowe.

Podczas majówki grilluje zdecydowana większość Polaków, bo 80 proc. Ci, którzy nie mogli sobie na to pozwolić, jako przyczyny wskazują: brak urlopu, brzydką pogodę, brak środków finansowych i pandemię.

Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź Strefę Biznesu codziennie. Obserwuj StrefaBiznesu.pl!

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Coraz więcej osób chętnych do zmiany pracy

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na nto.pl Nowa Trybuna Opolska