Mikrus. Czy ktoś go jeszcze pamięta?

Sławomir Draguła
Sławomir Draguła
Mikrus należący do Romana Świerca z Opola pochodzi z 1959 roku.
Mikrus należący do Romana Świerca z Opola pochodzi z 1959 roku.
Roman Świerc z Opola, odrestaurował mikrusa MR 300. To jedyny polski mikrosamochód, który był produkowany seryjnie. W latach 1958-1960 powstało 1700 tych autek.

Samochodzik kupiłem od starszego pana, mieszkańca Opola - mówi Roman Świerc. - Nie był już w najlepszym stanie technicznym, Potrzebny był gruntownty remont.

Naprawy wymagała przede wszystkim karoseria, która była już mocno skorodowana.
- Żadnych zmian konstrukcyjnych nie robiłem - zastrzega pan Roman. - Wstawiłem natomiast nowe blachy w drzwiach, błotnikach, przednim pasie. Samochód oczywiście został pomalowany. Napraw wymagał też silnik oraz tapicerka.

Mikrus, który należy do pana Romana, pochodzi z 1959 roku. Do 2002 roku jeździł nim jeden właściciel. Samochód co roku przechodził wszystkie obowiązkowe przeglądy, na co są dokumenty. Potem kilka lat stał nie używany, aż w końcu kupił go Roman Świerc. Dziś micrus MR 300 wygląda, jakby dopiero wczoraj wyjechał z fabryki. Ze względu na walory historyczne, wiek, stan zachowania i wysoki stopień oryginalności samochód został zarejestrowany jako zabytek.

- Jeżdżę nim okazjonalnie - mówi Roman Świerc. - Od czasu do czasu, kiedy jest ładna pogoda, wyjadę na miasto. Mikrus wzbudza ogromne zainteresowanie, jednak - co smutne - mało kto wie, co to za samochód.

A mikrus to jedyny polski mikrosamochód produkowany seryjnie. W latach 1958-1960 z fabryki WSK w Mielcu wyjechało 1700 tych autek. Natomiast silniki produkowano w zakładach WSK Rzeszów. Samochód był próbą stworzenia taniego i ekonomicznego pojazdu mającego cechy skutera, motoru i samochodu. Pierwsze prace nad mikrusem rozpoczęto w 1956 roku. Wykorzystano do tego celu dwa niemieckie mikrosamochody - goggomobile, które posłużyły jako wzór dla mikrusa. Zostały rozłożone na części i gruntownie przeanalizowane.

Pierwsze mikrusy z mieleckiej fabryki wyjechały w 1958 roku. Ich właściciele mieli obowiązek informowania fabryki, jak wygląda ich eksploatacja. Miało to pomóc w wyeliminowaniu usterek. Samochód mieścił dwie dorosłe osoby na przednich fotelach, z tyłu miejsce było co najwyżej dla dwójki dzieci. Bagażnik ma 200 litrów pojemności, a dostęp do niego jest jedynie od kabiny. Dwucylindrowy i dwusuwowy silnik o pojemności 296 cm3 umieszczono z tyłu i napędzał koła tylne. Jego moc to 14,3 KM, co pozwalało na rozpędzenie autka do 90 km/h. Zużycie paliwa to 5-5,7 litra na 100 km. Wymiary mikrusa MR 300 to: długość 3010 mm, szerokość 1300 mm, wysokość 1300 mm, rozstaw osi 1850 mm. Masa własna 474 kg.

Czytaj e-wydanie »

Motoryzacja do pełna! Ogłoszenia z Twojego regionu, testy, porady, informacje

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wideo
Wróć na nto.pl Nowa Trybuna Opolska