Nie chcą tirów na Małym Przedmieściu w Oleśnie

fot. Mirosław Dragon
- Naszą petycję podpisali niemal wszyscy właściciele mieszkań i domów z Małego Przedmieścia - mówi - mówi Mirosław Dedyk.
- Naszą petycję podpisali niemal wszyscy właściciele mieszkań i domów z Małego Przedmieścia - mówi - mówi Mirosław Dedyk. fot. Mirosław Dragon
Udostępnij:
70 mieszkańców podpisało się pod petycją, w której domagają się zamknięcia tej drogi dla wielkich ciężarówek.

- To jest ścisłe centrum miasta, a ruch tranzytowy przebiega w odległości dwóch metrów od kamienic - mówi Mirosław Dedyk, który założył komitet protestacyjny mieszkańców.

Dedyk, z zawodu fotograf, wybudował kilka lat temu przy Małym Przedmieściu budynek, w którym mieści się jego studio fotograficzne i mieszkanie.
- Wybudowałem dom na solidnych fundamentach, a i tak budynek pęka na skutek wstrząsów - mówi fotograf.

- 40-tonowe tiry pędzą z taką prędkością, że są zagrożeniem dla naszych dzieci, idących do szkoły - dodaje Irena Żylak, matka 9-letnie Kasi i 12-letniego Kacpra.

Przez Małe Przedmieście suną tiry, jadące drogą wojewódzką nr 487 z kierunku Wielunia i Praszki. Według pomiaru ruchu z 2005 roku (następne takie badanie będzie robione w 2010 roku) codziennie przejeżdża tędy średnio prawie 5 tysięcy samochodów, w tym 200 tirów.

- Aktualnie jest ich już dużo więcej, poza tym ta droga nie jest przystosowana do ruchu samochodów o dużym tonażu! - argumentuje Mirosław Dedyk.
Członkowie komitetu protestacyjnego domagają się, żeby ciężarówki powyżej 3,5 tony w ogóle nie mogły tędy jeździć.
- Żeby zamknąć tę drogę dla samochodów ciężarowych, trzeba najpierw wyznaczyć inną trasę - mówi Michał Wandrasz, rzecznik Zarządu Dróg Wojewódzkich w Opolu.

Marszałek Józef Sebesta wysłał pismo do burmistrza Olesna Sylwestra Lewickiego z prośbą o zorganizowanie spotkania w sprawie reorganizacji ruchu w mieście. Oprócz władz miasta, Zarządu Dróg Wojewódzkich uczestniczyć w nim będzie także policja i Zarząd Dróg Powiatowych.
- Zrobimy takie spotkanie - zapowiada Sylwester Lewicki. - Wraca temat obwodnicy, która miała właśnie przejąć samochody, jadące z tamtego kierunku

Włodarz Olesna forsował tzw. wariant błękitny obwodnicy z łącznikiem do ul. Dobrodzieńskiej.
Inwestor Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad wybrała jednak obwodnicę południową, ponadto Urząd Marszałkowski stwierdził, że nie ma pieniędzy na budowę łącznika.

Dzisiaj zresztą planowana inwestycja utknęła w martwym punkcie. Po odwołaniach komitetów protestacyjnych projekt po raz trzeci ma rozpatrzyć resort środowiska. Choć minęło już pięć miesięcy od odwołania, minister nadal nie rozstrzygnął sprawy.

Po fiasku starań o budowę wariantu błękitnego burmistrz Lewicki przedstawił plan B. Miniobwodnicą północą miałyby być dwie nowe drogi: między ul. Kluczborską a ul. Gorzowską (z wiaduktem nad torami) i między ul. Gorzowską a ul. Częstochowską. Pieniądze na oba odcinki musiałby jednak wyłożyć Urząd Marszałkowski.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Wideo

Komentarze 15

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

W
Wolski
Słuchałem ostatnio audycji Radia Opolew tej sprawie i popieram P. Dedyka i innych mieszakńców tej ulicy.
P
PIOTR
Wracając do sprawy to należy poważnie pomyśleć o zmianie organizacji ruchu w tej ulicy. Jestm zawodowym kierowcą i wiem właśnie z doświadczenia jakie jest to uciążliwe - także dla ciężarówek. A więc wszech decydenci do dzieła!
n
nowa
W dniu 14.11.2008 o 09:24, zenon napisał:

Ten Dedzk to ma nie po kolei w gowie .. on wiecynie t morde tak kryzwi


pokaż swoją ....chociaż lepiej nie .....po stylu pisania widać ,żeś parszywy
z
zenon
Ten Dedzk to ma nie po kolei w gowie .. on wiecynie t morde tak kryzwi
G
Gość
Ci którzy jej nie chcą, to banda oszołomów którzy wietrzą w tym interes - coś jak green peace, dopóki im nikt nie posmaruje to protestują.
Poza tym jak wymagac od burmistrza konsultacji, skoro te komitety to pionki pod jego dowództwem?
r
racjonalny
Ale którędy ci kierowcy Tirów będą jeździć? Bo najlepiej to by olescy dycydenci nastawiali radarów, drogi poblokowali a my normalni ludzie musimy cierpieć z tego powodu.

Czy nie jest lepszą alternatywą zaprzestanie protestów i budowa obwodnicy? Myśle że burmistrz powinien wkońcu okazać troche skruchy, ustosunkować sie pozytywnie do wariantów dyrekcji dróg i wtedy oni przyspieszyli z tym opiniowaniem. Bo widac ze juz mają dość oleskiego piekiełka po tych proteskach najpierw burmistrza, a potem innych grup i wcale im nie spieszno zajmowac sie nasza sprawą.

Wiec pytam sie dlaczego niema konsultacji społecznych i jakichś konfrontacji ludzi którzy mają interes w tym zeby obwodnica powstała a tymi którzy jej niechcą.
s
sylvek
Zreorganizowac ruch w miescie koniecznie trzeba, obwodnicy NIE BEDZIE i musimy sie z tym pogodzic. Nasz czas juz minal, moze wroca do tematu za jakies 15 lat! Brawo dla wszystkich protestujacych!
~bolo~
PRAWO CO DNIA
Rzeczpospolita 27-28 XI. 1999 ( 277)
REWIZJA NADZWYCZAJNA
Czy zakaz jest dozwolony

Nocne przejazdy tirów przez Sochaczew
Rzecznik praw obywatelskich twierdzi, że Rada Miejska w Sochaczewie miała prawo zakazać przejazdów tirów nocami przez miasto. Zaskarżył rewizją nadzwyczajną wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego, który ocenił taki zakaz jako sprzeczny z prawem. Poprzedziły go głośne protesty mieszkańców przeciwko masowemu ruchowi ciężkich pojazdów przez centrum miasta.
Sochaczewianie żądajli budowy obwodnicy która wyprowadziłaby samochody poza miasto, a dopóki jej nie będzie - przynajmniej doraźnego ograniczenia ruchu, zwłaszcza tirów jadących tędy tranzytem. W czerwcu 1999 roku Rada Miejska podjęła uchwałę w sprawie ograniczenia w Sochaczewie ruchu pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 10 t w godzinach od 22.00 do 6.00. Miesiąc później uchwałę unieważnił wojewoda skierniewicki, zarzucając, że Radą przekroczyła swoje kompetencje. Należą bowiem do niej jedynie sprawy z zakresu organizacji ruchu na drogach gminnych, podczas gdy drogi, ,tranzytowe przebiegające, przez Sochaczew, są drogami krajowymi i zarządzanie ruchem na nich należy do wojewody.
Burmistrz Sochaczewa zaskarżył to rozstrzygnięcie do NSA. Jednakże w kwietniu tego roku NSA - Ośrodek Zamiejscowy w Łodzi oddalił skargę, gdyż uznał, że wojewoda trafnie ocenił, uchwałę jako sprzeczną z prawem i prawidłowo stwierdził jej nieważność.
Natomiast rzecznik praw obywatelskich dostrzegł w wyroku NSA „rażące naruszenie prawa, skutkujące negatywnie w sferze praw i wolności obywatelskich, gwarantowanych w konstytucji" Zgodnie z nią organa samorządu ustanawiają akty prawa miejscowego obowiązujące na obszarze ich działania. Również ustawa o ochronie i kształtowaniu środowiska przewiduje możliwość wprowadzenia na podstawie przepisów gminnych ograniczeń dla środków transportu i komunikacji, jeżeli stwarzają one uciążliwości dla środowiska powodując hałas i wibrację. Zdaniem prof. Adama Zielińskiego uchwała RM w Sochaczewie stanowi właśnie akt prawa miejscowego, a podstawę do jej podjęcia dała konstytucja oraz ustawa o ochronie środowiska. D.FR.

Obwodnica w Sochaczewie została zrealizowana – trasa Poznań - Warszawa
~bolo~
do zdecydowanego lelum polelum :

PRAWO CO DNIA
Rzeczpospolita 27-28 XI. 1999 ( 277)
REWIZJA NADZWYCZAJNA
Czy zakaz jest dozwolony

Nocne przejazdy tirów przez Sochaczew
Rzecznik praw obywatelskich twierdzi, że Rada Miejska w Socha¬czewie miała prawo zakazać prze¬jazdów tirów nocami przez miasto. Zaskarżył rewizją nadzwyczajną wyrok Naczelnego Sądu Admini¬stracyjnego, który ocenił taki za¬kaz jako sprzeczny z prawem. Po¬przedziły go głośne protesty miesz¬kańców przeciwko masowemu ru¬chowi ciężkich pojazdów przez centrum miasta.
Sochaczewianie żądajli budowy ob¬wodnicy która wyprowadziłaby samo¬chody poza miasto, a dopóki jej nie bę¬dzie - przynajmniej doraźnego ogra¬niczenia ruchu, zwłaszcza tirów jadą¬cych tędy tranzytem. W czerwcu 1999 roku Rada Miejska podjęła uchwałę w sprawie ograniczenia w So¬chaczewie ruchu pojazdów samocho¬dowych o dopuszczalnej masie całko¬witej powyżej 10 t w godzinach od 22.00 do 6.00. Miesiąc później uchwałę unieważnił wojewoda skierniewicki, zarzucając, że Radą przekroczyła swoje kompetencje. Należą bowiem do niej jedynie sprawy z zakresu organizacji ruchu na drogach gminnych, podczas gdy drogi, ,tranzytowe przebiegające, przez Sochaczew, są drogami krajowymi i zarządzanie ruchem na nich należy do wojewody.
Burmistrz Sochaczewa zaskarżył to rozstrzygnięcie do NSA. Jednakże w kwietniu tego roku NSA - Ośrodek Zamiejscowy w Łodzi oddalił skargę, gdyż uznał, że wojewoda trafnie ocenił, uchwałę jako sprzeczną z prawem i prawidłowo stwierdził jej nieważność.
Natomiast rzecznik praw obywatelskich dostrzegł w wyroku NSA „rażące naruszenie prawa, skutkujące negatyw¬nie w sferze praw i wolności obywatelskich, gwarantowanych w konstytucji" Zgodnie z nią organa samorządu ustanawiają akty prawa miejscowego obowiązujące na obszarze ich działania. Również ustawa o ochronie i kształtowaniu środowiska przewiduje możliwość wprowadzenia na podstawie przepisów gminnych ograniczeń dla środ¬ków transportu i komunikacji, jeżeli stwarzają one uciążliwości dla środowiska powodując hałas i wibrację. Zdaniem prof. Adama Zielińskiego uchwała RM w Sochaczewie stanowi właśnie akt prawa miejscowego, a podstawę do jej podjęcia dała konstytucja oraz ustawa o ochronie środowiska. D.FR.

Obwodnica w Sochaczewie została zrealizowana – trasa Poznań - Warszawa
P
PIOTR
Najbardziej na tej trasie dokuczają ciężarówki. Myślę, że dobrym rozwiązaniem będzie zminan organizacji ruchu. Tak podobnie zrobiono we Wrocławiu.
o
obiektywny
Tylko bez uniesień! Napewno znadzie się jakieś mądre rozwiązanie, ale przypominam że ta sprawa należy do GDDKiA w Opolu.
~bolo~
Każde zwiększenie obciążenia pojazdu ponad dopuszczalny prawem limit przynosi wymierną stratę w postaci zwiększonych i narastających uszkodzeń nawierzchni drogowej. Jeśli stan nawierzchni sieci drogowej jest dobry, to zwiększenie zniszczeń wskutek przeciążenia pojazdów jest mniejsze niż wtedy, gdy nawierzchnia jest nierówna i charakteryzuje się złym stanem technicznym. W tym wypadku dochodzi bowiem zwiększenie agresywności obciążenia pojazdem wskutek efektu oddziaływania dynamicznego. Wziąwszy pod uwagę stan dróg w Polsce trzeba wyraźnie stwierdzić, że pojazdy o ponadnormatywnym obciążeniu przynoszą znacznie większe szkody niż w krajach Europy Zachodniej. Efektem jest dalsze pogarszanie stanu nawierzchni. W rezultacie dopuszczenie większego limitu obciążenia, które miało przynieść pożytek przewoźnikowi, działa przeciwko niemu, przyczyniając się do pogorszenia stanu nawierzchni, który staje się rzeczywistym zagrożeniem bezpieczeństwa ruchu.

Nawierzchnia drogowa nie jest niszczona przez samochody osobowe z obciążeniem osi rzędu 5 kN (0,5 T), lecz przez samochody ciężarowe. Niszczące działanie pojazdu na nawierzchnię rośnie w funkcji potęgowej obciążenia. Z powszechnie przyjmowanego prawa czwartej potęgi wynika, że przejazd jednego samochodu ciężarowego normatywnego 100 kN/oś wywiera taki wpływ na nawierzchnię, jak przejazd 160 tys. samochodów osobowych. Natomiast pojazd ciężarowy o nacisku dwukrotnie większym – 200 kN/oś – powoduje 16-krotnie większe zniszczenie nawierzchni.
d
driver
"Tiry Pędzą" .To jakaś farsa ?tam nie da się jechać szybciej jak 30 góra 40km/h Jest potwornie ciasno i dziurawo.Następny pan który uważa nas kierowców ciężarówek za ignorantów.Dajcie obwodnicę nie jesteśmy miłośnikami jazdy po ciasnych uliczkach.
o
obiektywny
Myślę, że dla tej sprawy Marszałek powinien dać zielone światło.
P
P. Przedmieście
I znowu temat braku obwodnicy(...)
Więcej informacji na stronie głównej Nowa Trybuna Opolska
Dodaj ogłoszenie