Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w Opolu podsumowała konsultacje społeczne w sprawie planowanej obwodnicy Olesna, która według planów ma zostać zbudowana w latach 2020-22.
Drogowcy zorganizowali spotkania z mieszkańcami w Oleśnie i w Ciarce (tam ma rozpoczynać się 25-kilometrowa trasa).
- Po spotkaniach wpłynęło łącznie ponad 280 wniosków, z poparciem lub sprzeciwem wobec proponowanych wariantów przebiegu obwodnicy Olesna - informuje Marcin Bronkiewicz z GDDKiA w Opolu. - Większość wniosków jest indywidualna, ale część podpisały grupy osób.
Co ciekawe, największe poparcie osób, które wypełniły formularze wniosków, dostał wariant nr 2 (północny). Głos za nim oddały 703 osoby, podpisane pod 149 wnioskami.
Wariant nr 1 poparło 95 osób, a wariant nr 3 - 35 głosów.
Były też głosy sprzeciwu wobec poszczególnych projektów. Przeciwko wariantowi nr 2 opowiedziało się 81 osób, przeciwko wersji nr 1 - 267 głosujących, a przeciwko wariantowi nr 3 - 331 osób.
Organizatorzy konsultacji podsumowali wprawdzie, że żaden z zaproponowanych wariantów nie zyskał powszechnej akceptacji mieszkańców Olesna i okolic, ale wersja północna zdobyła największą aprobatę i natrafiła na najmniejszy sprzeciw.
Wersję północną poparł również burmistrz Olesna Sylwester Lewicki oraz rada miejska.
Głosy poparcia za wersją północną zbierali w swoich wioskach także niektórzy sołtysi.
Władze Olesna podkreślają, że obwodnica północna pomoże w rozwoju gospodarczym miasta, ponieważ węzeł drogowy znajdzie się w pobliżu podstrefy ekonomicznej przy ul. Leśnej. Gmina chce ściągnąć tam inwestorów, którzy zbudują zakłady pracy.
Aktualnie burmistrz Lewicki zabiega o to, żeby w Oleśnie nową fabrykę zbudował holding Neapco (który w Praszce zatrudnia ponad tysiąc pracowników).
Wyniki konsultacji pokazały, że w ciągu 10 lat zmieniły się preferencje mieszkańców. W 2006 roku GDDKiA przeprowadziła głosowanie nad wariantami obwodnicy. 177 osób opowiedziało się wtedy za wersją południową, a 108 za północną.
Teraz więcej głosujących chce objazdu na północ od Olesna.
- To jest głos tych osób, które wzięły udział w konsultacjach. Nie można uogólniać, że to głos wszystkich mieszkańców Olesna - precyzuje Marcin Bronkiewicz. - Głosy we wnioskach stanowią jedno z wielu kryteriów. Podczas wyboru wariantu obwodnicy do realizacji badane są aspekty techniczne, środowiskowe, społeczne i ekonomiczne
Na przełomie czerwca i lipca Komisja Oceny Projektów Inwestycyjnych (KOPI) wybierze jeden wariant rekomendowany i drugi alternatywny.
Następnie zostanie wydana decyzja środowiskową dla tych wariantów.
Zobacz wszystkie warianty obwodnicy Olesna
Planowana obwodnica Olesna to nie tylko objazd miasta, ale także 25-kilometrowy fragment drogi ekspresowej S11.
Projektanci opracowali 3 warianty obwodnicy Olesna:
Wariant nr 1, południowy (czerwony) ma 26,4 km, za Olesnem omija Wysoką od południa.
Wariant nr 2, północny (niebieski) ma 24,6 km, przebiega w dużej mierze lasami, w pobliżu Siedmiu Źródeł i oleskiej podstrefy ekonomicznej.
Wariant nr 3, południowy (fioletowy) ma 25,3 km i omija Wysoką od północy.
Dwa warianty są południowe, a jeden północny.
Wszystkie rozpoczynają się na granicy Kolonii Ciarka i Bąkowa (gdzie od lat planowana jest budowa estakady) i kończą za Łomnicą, na granicy województw opolskiego i śląskiego.
Wariant nr 1 (południowy) i nr 2 (północny) są niemal identyczne z wersjami opracowanymi 10 lat temu podczas ówczesnego planowania budowy obwodnicy Olesna.
Wariant nr 3 jest nowy, autorski (wytyczony od nowa przez projektantów).
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?