Opolski ekspert mówi: Kto się nie szkoli, odpada z wyścigu

Artur Janowski [email protected] - 77 44 32 601
Piotr Bębenek, zastępca dyrektora AIP PO
Piotr Bębenek, zastępca dyrektora AIP PO
Rozmowa z Piotrem Bębenkiem, wicedyrektorem Akademickiego Inkubatora Przedsiębiorczości Politechniki Opolskiej i właścicielem firmy doradczej.

- Mam dobrą pracę, dobrze zarabiam, a szkolenia nie są mi do niczego potrzebne. Dużo spotyka pan osób myślących w ten sposób?

- Nadal jest ich sporo. Te osoby zapominają, że nawet ta dobra praca może się skończyć, gdy przestaniemy się rozwijać i spoczniemy na laurach. Tymczasem szkolenia dają możliwość poszerzania nie tylko umiejętności zawodowych, mogą też rozwinąć naszą osobowość.

- Ale wielu prezesów nadal myśli tak: Przecież inni nie szkolą pracowników, to czemu ja miałbym to robić?

- Popełniają spory błąd. Po pierwsze zakładają, że konkurencja się nie szkoli, a nie mają takiej wiedzy. Po drugie zapominają, że bycie konkurencyjnym oznacza ciągłe ulepszanie swojej oferty. A kto ma to robić, jak nie dobrze wyszkoleni i kreatywni pracownicy?

- Czy ta kreatywność nie jest sensem szkoleń? - Szkolenia dają przede wszystkim zdobycie nowych umiejętności, otwarcia się na nowe pomysły. Obecny postęp technologiczny wymaga od pracowników ciągłego poznawania nowinek i zdobywania umiejętności ich wykorzystania. Nie tylko właściciel firmy czy prezes musi być innowacyjny. Jego pracownicy również.

- A co wtedy, gdy prezes jest pełen pomysłów, szkoli się permanentnie, a zapomina o swoich pracownikach? - Nie potrafią się ze sobą porozumieć, dochodzi do konfliktów. Warto takich sytuacji unikać i to kolejny dowód na tezę, że szkolić powinni się wszyscy.

- Tyle, że dobrze wyszkolony pracownik, kreatywny, często odchodzi z firmy. Pracodawcy często podają taką sytuację, jako powód do nieinwestowania w szkolenia.

- Zmiany w kadrze to nie koniec świata. Ale pracodawca oprócz stałych szkoleń powinien też zapewnić system motywacyjny, który zatrzyma najlepszych. Wyszkolony pracownik to wartość dla firmy.

- Profil szkoleń, jest zazwyczaj związany z wykonywanym zawodem. Pan proponuje, aby wyjść z tego schematu. - Tak, bo także np. stolarzom przyda się szkolenie z komunikacji, dzięki któremu atmosfera w pracy będzie lepsza i tym samym wzrośnie efektywność firmy.

- A pan się szkoli?

- Stale. Ostatnio z techniki negocjacji, bo po rozmowach z pewnym klientem uznałem, że przyda mi się odświeżyć wiedzę na ten temat. Pamiętajmy, że warto samemu inwestować w siebie. Wszelkie kursy, szkolenia podnoszą naszą wartość na rynku pracy, a także naszą samoocenę.

 

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na nto.pl Nowa Trybuna Opolska