Opolski senior za kółkiem. Kiedy jazda przestaje być bezpieczna

Tomasz Kapica
Tomasz Kapica
Aby skierować kogoś na badania, muszą być uzasadnione zastrzeżenia do stanu zdrowia kierowcy. Nie można wysyłać każdego tylko dlatego, że jest w podeszłym wieku.
Aby skierować kogoś na badania, muszą być uzasadnione zastrzeżenia do stanu zdrowia kierowcy. Nie można wysyłać każdego tylko dlatego, że jest w podeszłym wieku. 123rf
Kierowcy powyżej 65. roku życia powodują coraz więcej wypadków na opolskich drogach. Nierzadko ich przyczyną jest stan zdrowia, ale seniorów prowadzących auta prawie się nie bada.

Starszy pan, kierowca z Kę­dzierzyna-Koźla, zagapił się niedawno przy wyjeżdżaniu na drogę i spowodował kolizję. Mężczyzna przyznał, że wraz z wiekiem ma coraz gorszą percepcję. Wydział komunikacji kędzierzyńsko-kozielskiego starostwa chciał go skierować na badania, ostatecznie jednak rodzina namówiła seniora, by zrezygnował w ogóle z prowadzenia auta.

- W ciągu roku jest średnio kilka spraw, w których kierujemy kierowcę na badania zdrowia mające potwierdzić, że ma on predyspozycje do prowadzenia samochodu - wyjaśnia Dariusz Strzelec, kierownik wydziału komunikacji Starostwa Powiatowego w Kędzie­rzynie-Koźlu. - Aby skierować kogoś na badania, muszą bowiem istnieć „uzasadnione zastrzeżenia co do stanu zdrowia”. Nie można wysyłać każdego tylko dlatego, że jest w podeszłym wieku.

Z taką sytuacją spotkał się Tomasz Kośla, naczelnik wydziału komunikacji w brzeskim starostwie.

- Żona jednego pana przyszła z wnioskiem, aby skierować go na badania zdrowia - opowiada naczelnik Kośla. Starostwo nie mogło tego zrobić, bo nie miało żadnych dowodów, że mieszkaniec powiatu faktycznie ma poważne problemy ze zdrowiem. Także i tam w ciągu roku na badania kieruje się kilka, maksymalnie kilkanaście osób. Podobnie jest w innych powiatach.
Tymczasem statystyki potwierdzają, że kierowcy w wieku powyżej 65. roku życia powodują coraz więcej wypadków drogowych.

- W 2014 roku spowodowali w naszym regionie 89 wypadków i 946 kolizji - wylicza komisarz Hubert Adamek, rzecznik prasowy Komendy Wojewódzkiej Policji w Opolu. - Z kolei w 2015 roku mieliśmy już 100 wypadków i 1051 kolizji, których sprawcami były osoby w wieku powyżej 65 lat.

Prawa jazdy dla osób zdrowych przez lata wydawane były bezterminowo. Od niedawna wydawane są na 15 lat.

- Według obowiązujących przepisów wystarczy jednak przynieść zdjęcie, by otrzymać nowy dokument. Nigdzie nie zapisano, że trzeba robić dodatkowe badania - usłyszeliśmy od jednego z urzędników. - Problem jest, bo szacujemy, że mniej więcej 25 procent wszystkich kierowców kwalifikuje się do ponownych badań. Najczęściej dotyczy to pogarszającego się wzroku.

Takie są przepisy

Wniosek o skierowanie kierowcy na badania lekarskie może złożyć policja po wypadku, kolizji drogowej, a teoretycznie nawet po rutynowej kontroli drogowej. O wszczęcie postępowania może także wnosić prokuratura, która w takim przypadku najczęściej posiłkuje się opiniami biegłych.

Jak wynika z praktyki opolskich starostw, wnioski innych instytucji bądź rodzin kierowców, obawiających się o ich bezpieczeństwo, najczęściej są odrzucane.

W czasie badania lekarz ma sprawdzić 12 ważnych kryteriów, które decydują, czy dana osoba może być dopuszczona do kursu na prawo jazdy. Wśród nich jest m.in. badanie wzroku, słuchu, serca, nerek czy układu nerwowego. Lekarz sprawdza też, czy potencjalny kierowca nie jest cukrzykiem, jaki jest jego stan psychiczny i czy zdradza objawy uzależnienia od alkoholu lub leków.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Komentarze 19

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

J
Jadwiga

Szkoda, że nie ma zbyt wielu takich, jak był mój Wujek. Bardzo kochał samochody, uczył młodych kierowców, lubił naprawiać stare graty, był tez taksówkarzem, ale po przejściu na emeryturę, gdy zrozumiał, że cos u niego z orientacją przestrzenną nie tak, sprzedał samochód i nigdy więcej nie wsiadł za kierownicę.

r
rudi
W dniu 26.02.2016 o 00:14, Gregsson napisał:

Skoro badanie techniczne pojazdu przeprowadza się co rok to również kierowca powinien byc okresowo badany.Przecież to logiczne jest.No ale nie u nas...

Chcesz pchać znów komuś pieniądze bo tu nie chodzi o starych czy młodych tylko o kasę.

E
Eurofighter
W dniu 26.02.2016 o 00:14, Gregsson napisał:

Skoro badanie techniczne pojazdu przeprowadza się co rok to również kierowca powinien byc okresowo badany.Przecież to logiczne jest.No ale nie u nas...

U nos co 2 Lata, a Auta som sprawne, w Polsce co Roku a co drugiy Auto niewpelni sprawne.

m
myślący

Jeżeli ktoś jest zdrowy to w czym problem ?

Woli udawać zdrowego, aż w końcu kogoś zabije ?

Młodzi też mogą mieć problemy ze zdrowiem, ale przed wydaniem prawa jazdy przechodzą badania lekarskie.

B
Bernard

Sprawdzac prosze mlodych,czy wogole nadawaja sie na kierowcow ! Pod katem psychy !

G
Gregsson

Skoro badanie techniczne pojazdu przeprowadza się co rok to również kierowca powinien byc okresowo badany.

Przecież to logiczne jest.

No ale nie u nas...

@@
W dniu 25.02.2016 o 19:55, Gość napisał:

Pamiętaj za chwilę ty też będziesz starym dziadem albo babą o ile do tych 60 lat dożyjesz.

oczywiście ,że masz racje mój ojciec ma 82 lat w 1954 roku zrobił prawo jazdy i do dnia dzisiejszego jeździ .W ostatnich 15 latach  dwa mandaty za przekroczenie prędkości.Niech młodych gniewnych bandziorków jezdni rozliczają.

G
Gość
W dniu 25.02.2016 o 12:42, Gość napisał:

powinna być taka ustawa że przychodzi 60 lat i sie zabiera prawko a nie stare dziady zagrażąją innym na drodze i tyle!

Pamiętaj za chwilę ty też będziesz starym dziadem albo babą o ile do tych 60 lat dożyjesz.

G
Gość

Tendencyjny artykuł i brak w nim porównania do "wypadkowości" osób w młodszych przedziałach wiekowych. Proponuję autorowi tych wypocin troszkę więcej rzetelności dziennikarskiej

e
egon

Wcale bym się nie zgodził z takim klepaniem tekstu na siłę, aby wypełnic stronę. Takiem pieprzeniem można skrzywdzić ludzi. Porównajcie statystyki wypadków a nie pieprzcie co Wam ślina na język przyniesie.

Zdecydowana wiekszość starszych ludzi jeździ ostrożnie, a że czasami spowodują wypadek to tak samo powodują inni w każdym wieku. Nie ma tutaj jakiś rażących tendencji do nabijania statystyk wypadków. Można by było tez czepić się ludzi w śrenim wieku że jeżdżą po pijanemu bo iluś tam złapano po pijaku i mieli średni wiek.

A co powiemy o młodych i niedoświadczonych kierowcach? To jest horror na drogach :(

I też ich jest jakiś procent a nie wszyscy.

Więc zastanówcie się na drugi raz co piszecie, pozbierajcie jakieś dane, fakty i wtedy publikujcie, a nie "pociskajcie pierdoły" ludziom

a
all

W Stanach można spotkać 90-latków za kierownicą,i co i nic.

g
gość

To nie stare dziady rozwalają ludzi jak kręgle. Od 2 do 6 osób na śmierć jednym pacnięciem, ostatnio to same młokosy, mistrzowie kierownicy tylko tak potrafią. Młodzi kierowcy przodują w zabijaniu, jeżdżą pijani, spaleni, bez prawa jazdy i nikt im nic nie robi. Na motocyklach też seniorzy się rozpier.....ą? Bardzo ciekawe. W samym Opolu gnoje urządzają wyścigi, nawet za dnia, śmiejąc się na filmikach wszystkim w twarz.

G
Gość

ludzie teraz sa super moga pracowac do 67 moze bedzie do 70 a w pracy tez sie samochodem jezdzi bo trzeba cos zalatwic dla firmy albo jest sie kierowca

 

G
Gość

Powinno być tak,ze prawo jazdy można  zrobić po ukończeniu 25 lat.Ludzie przed osiągnięciem tego wieku nie maja wyobraźni i powodują najwięcej tragicznych wypadków.

g
gusia1000

Ciekawy artykuł. takie osoby po 65 roku życia muszą same podjąć decyzję, czy wystarczą im szczegółowe badania lekarskie do prowadzenia samochodu, czy będą już musiały powoli rezygnować z jady samochodem, zaczynając od odrzucania bardziej niebezpiecznych miejsc-drogi wojewódzkie, powiatowe, a jeżdżąc tylko po drogach gminnych, bo tak nagle taki kierowca z długoletnim stażem nie pogodzi się z tym, by musiał całkowicie zrezygnować z auta.

Wróć na nto.pl Nowa Trybuna Opolska
Dodaj ogłoszenie