Ostatnia wąskotorówka w Opolu przestanie jeździć

archiwum
archiwum
Udostępnij:
Cementownia Odra rezygnuje z kolejki wąskotorowej wożącej wapień w kamieniołomie na Chabrach. Latem zastąpi tą taśmociąg.

Od 60 lat wagoniki kolejki przemierzają trasę pomiędzy ogromnym wyrobiskiem a miejscem, gdzie wapień ląduje w kruszarce, a potem transportowany jest do pieców.

- Nasza kolejka jest unikatem, dziś już wręcz zabytkiem, który przyjeżdżają oglądać fanatycy kolejek z całej Polski - przyznaje Andrzej Rybarczyk, prezes Odry. - Jesteśmy nie tylko ostatnią cementownią stosującą taki rodzaj transportu, ale również posiadaczami ostatniej jeżdżącej kolejki wąskotorową w regionie. Niestety dłużej utrzymywać wagoników w ruchu nie będziemy.

Powody są dwa. Po pierwsze - brakuje już części zamiennych do obecnych lokomotyw i wagonów, które pochodzą z lat 80. XX wieku. Co gorsza, z roku na rok ubywa firm na rynku, które podejmują się napraw takich urządzeń.

- Kiedyś nasze rumuńskie lokomotywy miały niemieckie silniki Maybacha, a dziś, aby mogły jeździć nadal, musimy używać już polskich urządzeń - opowiada Krzysztof Płatek, kierownik kopalni w Cementowni Odra.

Drugi powód, który zdecydował o rezygnacji z kolejki, to niska opłacalność. Taśmociągi, wożące wapień w innych cementowniach w Polsce, są tańsze.

Co ciekawe, pomysł likwidacji kolejki w kamieniołomie pojawił się już w latach 90. Wówczas wycofano się z niego, gdyż okazało się, że w 200-metrowym tunelu (to kolejny ewenement, gdyż kolejek jeżdżących tunelami jest bardzo niewiele - red.) nie mieszczą się ciężarówki.

- Teraz zmiany decyzji już nie będzie - zapowiada prezes Rybarczyk. - Przygotowania do zamontowania nowego systemu transportu są na finiszu. Latem chcemy wprowadzić taśmociąg.

Kolejka - choć nie będzie już jeździć - na razie nie trafi na złom. Ciuchcie - a są cztery - będą schowane w parowozowni. W pogotowiu będą czekać także wagoniki, gdyby transport taśmowy nie zadziałał.

- Tory też pozostawimy, ale trudno mi powiedzieć, ile ten stan będzie trwał - przyznaje Rybarczyk. - Być może zdecydujemy się zachować jedną lokomotywę w formie pomnika techniki. Służyła nam dzielnie wiele lat, a poza tym to nie tylko historia miasta, ale i przemysłu cementowego.

Czytaj e-wydanie »

Wideo

Komentarze 11

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

*ARTUR*
Jak się chce coś stworzyć to zawsze znajdzie się sposób. Wąskotorówka ma to do siebie że koszty budowy torowiska są niewielkie, po za tym nie będzie to linia z kilkunastoma kilometrami torów
K
Kunda
Miejmy nadzieje że kolejka zostanie zachowana i będzie atrakcją turystyczną miasta Opola.Znam się na budowie tego typu maszyn i wrazie jakiejś awarii można by ją szybko naprawić.

Ach Artur, Artur.Zeby ta maszyna mogla jezdzic potrzebujesz szyny.Kto to ma zaplacic? Popatrz na trase Opole-Klüczbork.Zdewastowane Stacje,budynki sie rozpadaja,linie telefoniczne?Nada,Polska nie umiala utrzymac tego co miala,
jak ma cos nowego budowac?
*ARTUR*
Miejmy nadzieje że kolejka zostanie zachowana i będzie atrakcją turystyczną miasta Opola.
Znam się na budowie tego typu maszyn i wrazie jakiejś awarii można by ją szybko naprawić.
J
Juan
wielki nadredaktor J. a tytul z bykiem cyt:
"Latem zastąpi tą taśmociąg." chyba "ją"panie nadredaktorze

..obys piszac w innym jezyku takie `byki robil`. zycze duzo zdrowia..
m
mobber
wielki nadredaktor J. a tytul z bykiem cyt:
"Latem zastąpi tą taśmociąg." chyba "ją"panie nadredaktorze
m
mobber
wielki nadredaktor J. a tytul z bykiem cyt:
"Latem zastąpi tą taśmociąg." chyba "ją"panie nadredaktorze
G
Gość
Nie robiłem badań Panie Ekonomisto, (...)

A widzisz... Więc nie byłbym taki pewien jeśli chodzi o dochodowość tego pomysłu.
Ale fakt jest faktem - warto zachować.
L
LaLaMiDo
Nie robiłem badań Panie Ekonomisto, chodzi o zachowanie dla następnych pokoleń i jako atrakcja turystyczna. Ja jeszcze pamiętam parowozy, teraz zobaczyć parowóz na chodzie to jest rzadkość, w całej europie są organizowane zloty retro lokomotyw i organizowanych jest wiele imprez, a myślę że to była nie lada gratka dla entuzjastów kolei i historii. Proszę spojrzeć w przyszłość a nie na teraźniejszość, co będzie za 10, 20 i więcej lat.
G
Gość
A może zrobić z tego atrakcje turystyczną, wagoniki przerobić do transportu ludzi?? Byłby to nawet dochodowy interes. A jak mój przedmówca mam z tej kamionki wiele miłych wspomnień. Czasami się tam wybieram na spacer. Po co likwidować, pomyśleć, zainwestować i niech dalej jeździ.

Robiłeś jakieś badania, że twierdzisz, że byłaby dochodowa? Pewnie byłaby dochodowa przy cenie np 20 zł/bilet. Ile osób nią pojedzie?
L
LaLaMiDo
A może zrobić z tego atrakcje turystyczną, wagoniki przerobić do transportu ludzi?? Byłby to nawet dochodowy interes. A jak mój przedmówca mam z tej kamionki wiele miłych wspomnień. Czasami się tam wybieram na spacer. Po co likwidować, pomyśleć, zainwestować i niech dalej jeździ.
D
Domin
Mając chyba 7 lat (lata 1982-84 mieszkałem wtedy na Chabrach) goniła nas taka w tunelu!!! Szok!!! A do tego źródełka z najlepszą wodą na świecie, łowienie ryb na stawach w kamionce no i wiele innych atrakcji związanych z kamionką.... to było życie... Wspomnienia pozostaną. Pozdrawiam CHABERKI
Dodaj ogłoszenie