Ostatnia wąskotorówka w Opolu przestanie jeździć

archiwum
archiwum
Cementownia Odra rezygnuje z kolejki wąskotorowej wożącej wapień w kamieniołomie na Chabrach. Latem zastąpi tą taśmociąg.

Od 60 lat wagoniki kolejki przemierzają trasę pomiędzy ogromnym wyrobiskiem a miejscem, gdzie wapień ląduje w kruszarce, a potem transportowany jest do pieców.

- Nasza kolejka jest unikatem, dziś już wręcz zabytkiem, który przyjeżdżają oglądać fanatycy kolejek z całej Polski - przyznaje Andrzej Rybarczyk, prezes Odry. - Jesteśmy nie tylko ostatnią cementownią stosującą taki rodzaj transportu, ale również posiadaczami ostatniej jeżdżącej kolejki wąskotorową w regionie. Niestety dłużej utrzymywać wagoników w ruchu nie będziemy.

Powody są dwa. Po pierwsze - brakuje już części zamiennych do obecnych lokomotyw i wagonów, które pochodzą z lat 80. XX wieku. Co gorsza, z roku na rok ubywa firm na rynku, które podejmują się napraw takich urządzeń.

- Kiedyś nasze rumuńskie lokomotywy miały niemieckie silniki Maybacha, a dziś, aby mogły jeździć nadal, musimy używać już polskich urządzeń - opowiada Krzysztof Płatek, kierownik kopalni w Cementowni Odra.

Drugi powód, który zdecydował o rezygnacji z kolejki, to niska opłacalność. Taśmociągi, wożące wapień w innych cementowniach w Polsce, są tańsze.

Co ciekawe, pomysł likwidacji kolejki w kamieniołomie pojawił się już w latach 90. Wówczas wycofano się z niego, gdyż okazało się, że w 200-metrowym tunelu (to kolejny ewenement, gdyż kolejek jeżdżących tunelami jest bardzo niewiele - red.) nie mieszczą się ciężarówki.

- Teraz zmiany decyzji już nie będzie - zapowiada prezes Rybarczyk. - Przygotowania do zamontowania nowego systemu transportu są na finiszu. Latem chcemy wprowadzić taśmociąg.

Kolejka - choć nie będzie już jeździć - na razie nie trafi na złom. Ciuchcie - a są cztery - będą schowane w parowozowni. W pogotowiu będą czekać także wagoniki, gdyby transport taśmowy nie zadziałał.

- Tory też pozostawimy, ale trudno mi powiedzieć, ile ten stan będzie trwał - przyznaje Rybarczyk. - Być może zdecydujemy się zachować jedną lokomotywę w formie pomnika techniki. Służyła nam dzielnie wiele lat, a poza tym to nie tylko historia miasta, ale i przemysłu cementowego.

Czytaj e-wydanie »

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wideo
Wróć na nto.pl Nowa Trybuna Opolska