Według badań GUS tylko 65 procent firm posiada swoją firmową stronę internetową. Wynik ten i tak nie przedstawia jednak pełnej skali zjawiska, albowiem w badaniu wzięto pod uwagę, przedsiębiorstwa zatrudniające dziesięciu lub więcej pracowników. Można zatem przyjąć, z dużym marginesem błędu, że gdyby zbadano mniejsze firmy, odsetek ten spadłby poniżej 50 procent.
Zobacz: Kupuj świadomie przez internet
Znajdujemy się za liderem stawki - Szwecją - o ponad 30 punktów z tyłu
Wyprzedzają nas również między innymi Niemcy, Dania, Finlandia i Wielka Brytania (kolejno 78, 84, 81 i 75 punktów). Najbliżej naszego wyniku znalazła się Hiszpania i Malta (odpowiednio 49 i 57). Warto też powiedzieć, że znajdujemy się 12 punktów poniżej europejskiej średniej wynoszącej 65.
Jest to szczególnie zaskakujące w kontekście digitalizacji polskich firm. Prawie wszystkie, bo aż 94 procent, posiada dostęp do internetu. W ponad trzech czwartych przypadków jest to dostęp szerokopasmowy.
Portal interia.pl o opinię zapytał Marcelinę Thiel, Junior Sales Specialist z wrocławskiego Internet Works (www.internetworks.pl). - Wielu klientów, zwłaszcza z niewielkich, rodzinnych firm, ma bardzo wiele obaw dotyczących zamawiania i obsługi stron internetowych.
Zobacz: Plusy i minusy pracy przez internet
Często firmie wydaje się, że koszty stworzenia strony są bardzo wysokie, a jej obsługa jest szalenie skomplikowana. Ważne jest, by w tym momencie obalić fałszywe mity i wytłumaczyć, że nowoczesne systemy zarządzania treścią pozwalają edytować zawartość strony z łatwością porównywalną do tworzenia prostych dokumentów w edytorze tekstu. Jeśli zastanowić się nad jednorazowymi kosztami, to są porównywalne ze średniej wielkości akcją rozdawania ulotek.
W przeciwieństwie do folderów, strona jest formą trwałą - broszury skończą się po miesiącu, a strona może działać latami, wciąż zdobywając dla firmy nowych klientów - mówi Marcelina Thiel.
Dla przeciętnego użytkownika sieć jest pierwszym miejscem poszukiwania informacji na temat produktów i usług. W najnowszym sondażu przeprowadzonym przez GUS (Badanie: Cele korzystania z internetu w sprawach prywatnych) ta pozycja znalazła się już na drugim miejscu i została wyprzedzona tylko przez "Korzystanie z poczty elektronicznej". Tu trzeba zaznaczyć, że oprócz kontaktu z klientami i budowania wizerunku, sieć pozwala też skutecznie sprzedawać swoje produkty i usługi.
W 2005 roku, w badaniu wykonanym przez Gemius, robienie zakupów przez internet deklarowało niewiele ponad 40 procent respondentów. To samo badanie przeprowadzone ostatnio, wykazało wzrost popularności tego sposobu nabywania dóbr i usług o ponad połowę i osiągnęło ostateczny wynik 66 procent. Badania przeprowadzone w czasie ostatnich Świąt Bożego Narodzenia wykazały, że blisko jedna trzecia prezentów, które znalazły się pod choinką, zostały zakupione za pośrednictwem internetu.
Zobacz: Bezpieczny i wolny od wirusów komputer na wakacje
Niezależnie od tego, czy firmie zależy na budowaniu swojego wizerunku czy informowaniu o produktach sieć wydaje się być doskonałym do tego celu medium. Jeśli przedsiębiorstwo zdecyduje się na sprzedaż swoich dóbr i usług w sieci, może liczyć na udział w rynku, wartym tylko w zeszłym roku 4,5 miliarda złotych.
Firmy, które wciąż nie mają swoich witryn w sieci, świadomie lub nie, skazują się na niższe obroty, skromniejsze zyski oraz spowalniają swój naturalny rozwój, który napędza większa sprzedaż.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?