Przygotowanie do RODO 2018. Zostało niewiele czasu, a kary liczone są w milionach euro

AIPZaktualizowano 
Michał Okla
Ponad 80 proc. firm dostosowuje się już do zmian, jakie w procesach rekrutacyjnych wprowadzi unijne „Rozporządzenie o ochronie danych osobowych” (RODO). Spóźnialskim pozostało niewiele czasu – RODO wchodzi w życie 25 maja br. Przedsiębiorcy, którzy nie dostosują się do regulacji będą musieli liczyć się z nałożeniem kar finansowych do nawet 20 milonów euro

Zdecydowana większość (89 proc.) pracodawców prognozuje, że rozpoczęcie stosowania nowych przepisów wpłynie na większe niż dotychczas zaangażowanie działów HR w kwestie ochrony danych osobowych kandydatów – wynika z Raportu eRecruiter „RODO w rekrutacji 2018”. Rekruterzy oceniają, że największe wyzwania związane z wdrożeniem RODO będą wynikały przede wszystkim ze zwiększonej ilości obowiązków informacyjnych i prawnych po stronie firmy (51 proc.). W jaki sposób pracodawcy przygotowują się do 25 maja br. i obowiązywania RODO?

Z raportu eRecruiter „RODO w rekrutacji 2018” wnika, że dwie trzecie pracodawców (63 proc.) wyznaczyło osobę lub zespół odpowiedzialny za ochronę danych osobowych. W co czwartym przedsiębiorstwie takie zadanie nie zostało na początku tego roku jeszcze nikomu powierzone.

Co druga firma (51 proc.) w obliczu RODO najbardziej obawia się trudności związanych ze zwiększeniem obowiązków informacyjnych i prawnych. Ponad jedna trzecia (36 proc.) pracodawców zwraca także uwagę na brak szkoleń z zakresu ochrony danych osobowych uwzględniających wymagania nakładane przez RODO. Problemy odnoszące się do wdrożenia RODO, zdaniem ankietowanych, pojawiają się ponadto na skutek braku osoby odpowiedzialnej za ochronę danych osobowych w firmie oraz niedostatecznego poziomu wiedzy związanej z wprowadzeniem przepisów RODO w rekrutacji (po 30 proc. wskazań).

Pracodawcy zapytani o to, jaki obszar jest w ich opinii kluczowy, aby rekrutacje w ich firmach były zgodne z RODO wskazali: dostosowanie wewnętrznych procedur (33 proc.), dostosowanie systemu rekrutacyjnego (32 proc.), a także zarządzanie klauzulami i zgodami (27 proc.).

– Proces wdrożenia RODO to wyzwanie zarówno dla prawników, analityków ryzyka oraz specjalistów IT. Przy wprowadzeniu nowych zasad dotyczących bezpieczeństwa danych osobowych, każda instytucja powinna przeprowadzić analizę ryzyka procesów przetwarzania. Warto także sprawdzić, jak w realizacji nowych obowiązków może nas wesprzeć technologia. System rekrutacyjny może nam np. pomóc udokumentować, jakie klauzule informacyjne widział kandydat czy jakie zgody zaakceptował, a także realizować nowe prawa kandydatów. W świetle nowego obowiązku informacyjnego pracodawca będzie musiał także poinformować, jak długo dane kandydata będą przetwarzane. Odpowiednie narzędzie może podpowiadać rekruterowi, które dane i kiedy należy usunąć – wskazuje Katarzyna Trzaska, ekspert eRecruiter.

Rekrutujący poproszeni z kolei o wskazanie obszarów, które najbardziej wpłyną na realizowane procesy wymienili: konieczność zapewnienia środków technicznych i organizacyjnych (24 proc.), konieczność dokumentowania zgód (21 proc.), nowe prawa kandydatów dot. przetwarzania danych (21 proc).

Na dostosowanie się do nowych przepisów firmom pozostało naprawdę niewiele czasu. Z badania eRecruiter wynika, że pracodawcy spodziewają się reorganizacji pracy działów HR, a zwiększenie obowiązków prawnych (wobec instytucji kontrolnych) oraz informacyjnych (wobec kandydatów) jawi im się jako duże obciążenie. Zatrudniający zdają sobie sprawę, że wiele się zmieni w sposobie prowadzenia rekrutacji jednak patrzą na to głównie przez pryzmat utrudnień – podsumowuje Katarzyna Trzaska, ekspert eRecruiter.

Strach ma jednak wielkie oczy – posiadanie zespołu ds. ochrony danych osobowych, przeszkolenie odpowiedzialnych osób i działów, wsparcie technologii oraz zapoznanie się z nowymi przepisami powinno uporządkować te kwestie i ułatwić dostosowanie się do zmian wynikających z RODO.

polecane: FLESZ: 10 matek, które zmieniły świat

Wideo

Materiał oryginalny: Przygotowanie do RODO 2018. Zostało niewiele czasu, a kary liczone są w milionach euro - Polska Times

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3