MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Raport TUV 2023. Najbardziej awaryjne samochody. Lista modeli

Mariusz Michalak
TÜV grupuje auta według wieku i określa odsetek egzemplarzy usterkowych z ogólnej liczby samochodów danego modelu i rocznika.
TÜV grupuje auta według wieku i określa odsetek egzemplarzy usterkowych z ogólnej liczby samochodów danego modelu i rocznika. Janusz WóJtowicz / Polska Press Grupa
Raport TUV 2023 powstał w oparciu o dane z 9,6 mln przeglądów wykonanych w Niemczech między lipcem 2021 a czerwcem 2022 roku.

Trudno jednak zaprzeczyć, że liczba usterek stwierdzonych na stanowisku diagnostycznym, zwłaszcza tych poważnych, określa w pewien sposób podejście producenta do kwestii jakości. Na tej podstawie każdy z użytkowników albo potencjalnych nabywców aut z rynku wtórnego może wyrobić sobie opinię o konkretnym modelu. Rozumowanie jest proste – jeśli elementy i podzespoły badane podczas kontroli diagnostycznych są mało usterkowe, to również te pozostałe nie powinny sprawiać kłopotów. I odwrotnie. Praktyka pokazuje, że taki scenariusz rzeczywiście sprawdza się. Dlatego mimo pewnych ograniczeń raporty tego typu co zestawienie TÜV są bardzo cenione wśród osób poważnie podchodzących do zakupu samochodu używanego.

TÜV grupuje auta według wieku i określa odsetek egzemplarzy usterkowych z ogólnej liczby samochodów danego modelu i rocznika. Im niższy, tym model bardziej niezawodny. Instytucja bierze pod uwagę wykryte podczas przeglądów usterki, które stanowią poważne zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu. Samochody dzieli na następujące grupy: dwu- i trzyletnie, cztero- i pięcioletnie, sześcio- i siedmioletnie, ośmio- i dziewięcioletnie oraz dziesięcio- i jedenastoletnie.

Raport TÜV 2022. Jak powstaje i co pokazuje?

Raport TÜV powstaje na podstawie danych zebranych podczas okresowych przeglądów technicznych samochodów osobowych w stacjach kontroli pojazdów na terenie Niemiec. Niemieckie Stowarzyszenie Dozoru Technicznego ma największy udział w takich przeglądach. Drugą pod względem liczby przeprowadzonych badań technicznych instytucją w Niemczech jest DEKRA,czyli Niemieckie Stowarzyszenie Rzeczoznawców Technicznych, a trzecią GTÜ czyli Towarzystwo Nadzoru Technicznego. Przeglądy są prowadzone również przez inne podmioty z sektora nadzoru technicznego, ale mają one niewielki udział w rynku tych usług. Badania techniczne aut wyglądają podobnie jak w Polsce, są jednak bardziej wnikliwe i obejmują większą liczbę punktów kontrolnych. Sprawdza się sprawność hamulców, amortyzatorów, oświetlenia, podwozia, ogumienia, układu wydechowego, zwracając jednocześnie uwagę na zaawansowanie procesów korozyjnych w elementach ważnych z punktu widzenia bezpieczeństwa. Istotne jest, że każde badanie przebiega tak samo i obejmuje ten sam zestaw czynności kontrolnych. W ten sposób można obiektywnie i w pełni porównywalnie z innymi ocenić każdy samochód opuszczający stanowisko diagnostyczne. Do statystyki pobiera się jedynie dane o istotnych usterkach a końcowy wynik określa się udziałem aut z poważnymi usterkami w całkowitej liczbie zbadanych egzemplarzy danego modelu.

Raport TÜV 2023. Nie wszyscy właściciele samochodów znajdą swoje auta

Nie wszyscy właściciele samochodów znajdą swoje auta w tabelach raportu TÜV. Zaskoczeni brakiem konkretnego modelu mogą być również ci, którzy planują zakup używanego samochodu i chcieli by sprawdzić jego pozycję w rankingu awaryjności. Twórcy zestawienia biorą bowiem pod uwagę tylko te modele, które przyjechały na kontrolne badania techniczne w liczbie przynajmniej 10 000 egzemplarzy. Jeśli ten warunek nie został spełniony auto po prostu nie jest klasyfikowane w raporcie TÜV. Chodzi nie tylko o te pojazdy, które z racji swej elitarności obecne są na rynku w niewielkiej liczbie egzemplarzy. Problem dotyczy również samochodów popularnych na innych rynkach europejskich, ale nie oferowanych oficjalnie w Niemczech, albo cieszących się na tamtym rynku mizerną popularnością.

Przygotowaliśmy też materiał o najmniej awaryjnych autach według TUV. Raport TUV 2023. Najmniej awaryjne samochody. Lista modeli

Zdaniem eksperta:

Ryszard M. Perczak, dziennikarz motoryzacyjny:

Nie przeceniał bym tych statystyk. Niemcy to mimo wszystko inna mentalność, inne warunki eksploatacji samochodu, a także inne podejście do pojazdu. To po prostu inny samochodowy rynek zatem i jego ocena musi się różnić od naszej. Prz zakupie używanego samochodu radzę kierować się raczej opiniami innych użytkowników danego modelu, dostępnością i cenami części zamiennych oraz opiniami fachowców z warsztatów naprawczych. W Niemczech np. słabo notowane jest Renault Twingo, a proszę popatrzeć ile tych aut pierwszej generacji wciąż jeździ po polskich drogach. Albo Dacia, która jako marka jest nisko oceniana za Odrą, ale to przecież tanie modele. Zamiast jednego Mercedesa Klasa A przez 10 lat można mieć nowego Logana co trzy lata. W Polsce znam kilku użytkowników Sandero i Dustera, którzy do 100 tysięcy poza rutynowymi przeglądami nie robili przy nich nic! Zaryzykuję nawet stwierdzenie, że zadbana Dacia Logan pojeździ dłużej niż traktowane byle jak Porsche 911.

Raport TÜV 2023 - najbardziej awaryjne samochody (wraz ze wskaźnikiem usterek w %)

Najbardziej usterkowe samochody w wieku od 2 do 3 lat

  • Dacia Logan (11,6 proc.)
  • Dacia Dokker (10,8 proc.)
  • Citroen C3 Aircross (9,4 proc.)
  • Volkswagen Sharan (9,4 proc.)
  • BMW X5/X6 (8,8 proc.)

Najbardziej usterkowe samochody w wieku od 4 do 5 lat

  • Dacia Duster (18,0 proc.)
  • Volkswagen Sharan (17,1 proc.)
  • BMW 2 Active Tourer (16,7 proc.)
  • Seat Alhambra (16,6 proc.)
  • Dacia Dokker (16,1 proc.)

Najbardziej usterkowe samochody w wieku od 6 do 7 lat

  • Dacia Duster (24,4 proc.)
  • Dacia Dokker (24,4 proc.)
  • BMW serii 5/6 (23,8 proc.)
  • Dacia Logan (23,5 proc.)
  • Fiat Punto (22,5 proc.)

Najbardziej usterkowe samochody w wieku od 8 do 9 lat

  • Dacia Logan (32,9 proc.)
  • Fiat Punto (31,1 proc.)
  • Dacia Duster (28,4 proc.)
  • Ford Mondeo (28,0 proc.)
  • Renault Twingo (22,5 proc.)

Najbardziej usterkowe samochody w wieku od 10 do 11 lat

  • Renault Clio (36,4 proc.)
  • Renault Twingo (35,9 proc.)
  • Dacia Logan (35,6 proc.)
  • Dacia Sandero (35,0 proc.)
  • Fiat Panda (33,8 proc.)
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Polski przemysł motoryzacyjny, szanse i zagrożenia - debata

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na nto.pl Nowa Trybuna Opolska