Ruszyła budowa fabryki mercedesa na Węgrzech. Miała powstać w Ujeździe

Edyta Hanszke [email protected]
12,5 tys miejsc pracy w fabryce i u kooperantów. Tyle straciliśmy na tej transakcji.
12,5 tys miejsc pracy w fabryce i u kooperantów. Tyle straciliśmy na tej transakcji.
W miejscowości Kecskemét pod Budapesztem niemiecki koncern Daimler zaczął budowę fabryki aut, pierwszej poza granicami Niemiec na ternie Europy.

Tej samej, która miała powstać w Ujeździe pod Opolem.

Polska i Opolszczyzna przegrały w staraniach o ulokowanie tej inwestycji na terenie naszego kraju. Węgrzy mają powody do zadowolenia.

Mimo że z powodu kryzysu finansowego Węgry musiały prosić Międzynarodowy Fundusz Walutowy o 25 mld dol. pomocy, to w zeszłym roku pokonały Polskę w rywalizacji o fabrykę Mercedesa.

Polska oferowała działkę na Opolszczyźnie w gminie Ujaz, tuż przy autostradzie A4 prowadzącej do Niemiec i Czech, na terenie strefy, która dziś jest już w obręcie Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej.

Ale Daimler wolał działkę na Węgrzech, do której trzeba dopiero dobudować autostradę i linię kolejową.

Co to da Węgrom?

  • Od 2012 r. będą produkować do 200 tys. mercedesów klasy A i B.
  • W zakładzie pracować ma 2,5 tys. osób, a dodatkowe 10 tys. zatrudnią kooperanci fabryki.
  • Budowa fabryki będzie kosztować 800 mln euro, co jest największą inwestycją w dziejach Węgier.
  • Europejski Bank Inwestycyjny przyznał na ten cel kredyt w wysokości 400 mln euro kredytu.
  • Komisja Europejska zgodziła się, aby Budapeszt przyznał na wsparcie inwestycji 111,5 mln euro - gotówką i w ulgach podatkowych.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na nto.pl Nowa Trybuna Opolska