Sieć sklepów Żabka musi zapłacić 1,5 mln złotych kary

(oprac. dora)
Reklama sieci Żabka wprowadzała konsumenta w błąd. Tak uznała prezes UOKiK. (fot. archiwum)
Reklama sieci Żabka wprowadzała konsumenta w błąd. Tak uznała prezes UOKiK. (fot. archiwum)
„Informujemy, że decyzją zarządu spółki Żabka Polska… zamykamy żabki” – Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów uznała, że hasło to wprowadzało konsumentów w błąd. Teraz spółka będzie płacić karę.

Prezes UOKiK prowadzi obecnie 18 postępowań dotyczących reklamy. Jego wątpliwości wzbudziła również kampania reklamowa sieci sklepów Żabka prowadzona od września do końca października 2008 roku.

Zobacz: UOKiK przygląda się pracy firmom kurierskim

Towarzyszące jej hasło: „Informujemy, że decyzją zarządu spółki Żabka Polska 15 września 2008 roku zamykamy żabki” sugerowało zamykanie sklepów tej sieci.

Komunikaty te nie zawierały informacji, że w rzeczywistości sieć nie kończy działalności, a reklamowane hasło dotyczy tylko akcji promocyjnej. Sieć Żabka przeprowadziła tą kampanię w prasie, telewizji oraz w sieci sklepów.

Sprzedawcy zachęcają do robienia zakupów wabiąc atrakcyjnymi upustami czy efektownymi opakowaniami. Ustawiają towary w zasięgu wzroku, rozdają próbki i gadżety, wykorzystują plakaty i ulotki reklamowe.

Zobacz: Przedsiębiorcy słabo znają prawo ochrony konkurencji

Prezes Urzędu uznała, że spółka, reklamując w ten sposób akcję promocyjną, a nie zakończenie działalności, wprowadziła konsumentów w błąd i nałożyła na nią karę w wysokości 1 553 317,81 zł.

Ponadto przedsiębiorca musi opublikować decyzję Prezesa UOKiK na swoich stronach internetowych oraz jej sentencję w jednym z dzienników ogólnopolskich.

Decyzja nie jest prawomocna. Przedsiębiorca może się od niej odwołać do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Zobacz: Sprzedawcy wciskają dzieciom kit

O szczegółach konsumenci mogli dowiedzieć się dzwoniąc pod podany numer infolinii. Zdaniem Urzędu, odesłanie do infolinii mogło sugerować, że dzwoniąc uzyskamy dodatkowe informacje na temat likwidacji sklepów, a nie akcji promocyjnej.

Dopiero w drugim etapie kampanii przedsiębiorca wyjaśnił, że organizuje loterię promocyjną i że zostały zamknięte nie sklepy, ale sejfy w kształcie żabki. Ponadto reklamy zawierały sformułowanie, że decyzję o likwidacji podjął zarząd spółki – zazwyczaj decydujący o jej działalności. Informacje te zostały przedstawione na planszach, które sprawiały wrażenie neutralnej informacji, a nie komunikatu reklamowego.

Nie wszystkie chwyty są jednak dozwolone

Jeżeli reklama powoduje mylne wyobrażenie o produkcie, to wprowadza w błąd i jest nieuczciwą praktyką rynkową. Urząd przypomina, że konsument ma zawsze prawo do pełnej i rzetelnej informacji.

Zobacz: Darmowe gry online wcale nie muszą być za darmo

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów zakwestionował już podobną praktykę, gdy sieć Media Markt organizowała wyprzedaże pod pretekstem likwidacji sklepu.

Z informacji umieszczonych w prasie oraz na bilbordach wynikało, że sieć planuje zakończyć działalność w Rzeszowie, a konsumenci mogą dokonać zakupów „po raz ostatni”. Dwa dni przed planowanym zakończeniem działalności opublikowano kolejne płatne ogłoszenie o ponownym otwarciu placówki, tłumacząc jednodniowe zamknięcie inwentaryzacją.

Prezes Urzędu uznał, że przedsiębiorca wprowadził konsumentów w błąd i zobowiązał go do złożenia oświadczenia, że podawał do publicznej wiadomości mylące informacje. Decyzję Prezesa UOKiK podtrzymał Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Zobacz: Niebezpieczny produkt można zgłosić on-line

Dochodzenie roszczeń poszkodowanym konsumentom ułatwia ustawa o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym. Konsument, który został wprowadzony w błąd może dochodzić roszczeń na drodze sądowej, a obowiązkiem przedsiębiorcy jest udowodnić, że udzielił jasnej i rzetelnej informacji. Ponadto sformułowana w ustawie tzw. czarna lista praktyk szczegółowo określa zachowania przedsiębiorców, które mogą w sposób istotny zniekształcać decyzje handlowe słabszych uczestników rynku.

Konsumenci mogą skorzystać również z pomocy m.in. miejskich lub powiatowych rzeczników konsumentów. Bezpłatne porady udzielane są pod numerem infolinii 0 800 800 008.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Rewolucyjne zmiany w wynagrodzeniach milionów Polaków

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na nto.pl Nowa Trybuna Opolska