Sprawdzaj regularnie poziom płynu chłodniczego

fot. Daniel Polak
Od czasu do czasu warto sprawdzić układ chłodzenia i uzupełnić poziom płynu.
Od czasu do czasu warto sprawdzić układ chłodzenia i uzupełnić poziom płynu. fot. Daniel Polak
Jeśli zauważyłeś, że w twoim samochodzie jest niski poziom płynu chłodniczego, nie lekceważ tego. Jego brak może doprowadzić do zniszczenia silnika.

Ważne

Ważne

Znacznie groźniejsze są niewidoczne wycieki płynu, które powstają w wyniku uszkodzenia uszczelki pod głowicą. Wówczas płyn przedostaje się do komory spalania lub układu smarowania. O obecności płynu chłodniczego w oleju dowiemy się po znacznie wyższym poziomie oraz jego zmienionej barwie i mętnym wyglądzie. Z taką usterką dalsza podróż jest wykluczona. Również gdy płyn dostaje się do komory spalania, dalsza jazda nie jest możliwa. O takiej usterce powiadomią nas kłęby pary wydostające się z układu wydechowego.

W sprawnym układzie chłodzenia ubytki płynu są bardzo niewielkie i jeśli zauważymy duże braki, oznacza to, że nastąpiła jakaś awaria - wyjaśnia Maksymilian Paździor, mechanik z Nysy.

Sprawdzanie układu chłodzenia zaczynamy od wszystkich połączeń, rurek i gumowych węży.

- Z biegiem czasu guma twardnieje, parcieje i mogą pojawić się w niej pęknięcia - tłumaczy Paździor. - Wymiana węży jest czynnością bardzo prostą, a jedynym problemem może być utrudniony dostęp do nich. Tak czy owak z naprawą może poradzić sobie niemal każdy. Podczas wymiany trzeba wszystkie elementy dobrze dopasować i solidnie zamocować. Inaczej po przejechaniu kilkuset kilometrów układ znów może się rozszczelnić.
Kolejnym miejscem, w którym należy szukać nieszczelności, może być chłodnica. O tym, czy warto ją naprawiać, czy wymieniać na nową, decydują koszty. W większości przypadków bardziej opłacalne jest kupno nowej. Również nagrzewnica może być powodem nieszczelności układu chłodzenia. Wówczas po włączeniu ogrzewania będziemy czuć nieprzyjemny zapach, a dywaniki w okolicy konsoli środkowej będą mokre.

Innym miejscem, w którym możemy dostrzec wyciek, jest pompa wodna. Jeśli jedna z wyżej wymienionych usterek przydarzy się podczas jazdy, to można kontynuować dalszą podróż, ale pod warunkiem, że wyciek nie jest duży. Dodatkowo trzeba bardzo uważnie obserwować wskaźnik temperatury i często sprawdzać poziom płynu.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na nto.pl Nowa Trybuna Opolska