Turbo - siła i delikatność

Anna Konopka
Anna Konopka
Robert Halicki prezentuje zmodyfikowany intercooler, dzięki czemu lepsze jest chłodzenie powietrza.
Robert Halicki prezentuje zmodyfikowany intercooler, dzięki czemu lepsze jest chłodzenie powietrza. fot. Mariusz Matkowski
Turbodoładowanie silnika to nie tylko przyjemność z jazdy, ale także oszczędność dla kieszeni. O sprężarkę jednak trzeba się troszczyć.

Samochody z "turbo" zdobywają coraz większą popularność na naszym rynku. Pamiętać jednak trzeba, że turbosprężarka wymaga szczególnie delikatnego traktowania.

- Kupując nowy samochód z turbo, warto wiedzieć, że silnik wymaga swoistego "ułożenia" - mówi Robert Halicki z opolskiej firmy 44tuning. - Podczas docierania należy jeździć spokojnie i po przejechaniu od tysiąca do 3 tysięcy kilometrów wymienić olej. Taka operacja to naprawdę inwestycja w wydłużenie żywotności silnika.

Niezależnie od tego, czy jeździmy autem nowym, czy używanym, trzeba przestrzegać pewnych zasad eksploatacji.

- Zanim o poranku ruszymy w drogę, warto dać przez kilka minut silnikowi popracować na biegu jałowym aby przy minimalnym obciążeniu płyny, oleje i współpracujące części uzyskały odpowiednią temperaturę - kontynuuje Halicki. - Następnie, już jadąc, zanim silnik osiągnie optymalną temperaturę pracy, należy używać niższego zakresu obrotów. Natomiast po zatrzymaniu samochodu nie należy natychmiast wyłączać silnika. Warto go pozostawić przez jakiś czas na obrotach jałowych, aby turbosprężarka, która najczęściej jest ukryta gdzieś pod pokrywą silnika, wychłodziła się.
Lekceważenie tej zasady kończy się najczęściej znacznym skróceniem żywotności turbosprężarki.
Aby nie czekać na wychłodzenie silnika, można zastosować urządzenie turbo timer. Dzięki niemu można wyłączyć stacyjkę, a silnik wyłączy się samoczynnie w czasie przez nas wcześniej ustalonym.

- W samochodach paroletnich warto zwrócić uwagę na często pomijane podczas przeglądów badanie wydajności intercoolera, czyli chłodnicy powietrza - mówi Halicki. - Podczas jazdy ulega ona zabrudzeniu i spada znacznie jej sprawność. Dlatego też polecam zmianę umieszczenia intercoolera, tak, żeby poprawić sprawność jego działania.

W pokazanym na zdjęciu fiacie stilo 1.9 MJ intercooler został zmodyfikowany i umieszczony centralnie, co znacznie poprawiło sprawność jego działania. Jego czyszczenie odbywa się praktycznie za każdym razem przy wizycie na myjni.

Seryjnie intercooler jest najczęściej schowany za zderzakiem czy atrapą i dlatego warto okresowo dokonywać jego czyszczenia.

- Pamiętajmy także o regularnym sprawdzaniu poziomu oleju - kończy Halicki. - Silniki turbodoładowane w zależności od stanu technicznego oraz naszego sposobu jazdy, kiedy traktujemy je ostro, mogą mieć większy apetyt na olej, a turbo nie lubi pracować na sucho.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na nto.pl Nowa Trybuna Opolska