Twingo pomyśli za ciebie

Michał Wandrasz
Prawdopodobnie pod koniec roku w sprzedaży pojawić się powinno twingo wyposażone w nową, automatyczną skrzynię biegów o nazwie Quickshift 5.

Choć renault twingo jest na rynku już od ośmiu lat, nadal sprzedaje się bardzo dobrze i do dzisiaj nabywców znalazło ponad 1 milion 700 tysięcy aut tej marki. Jeżeli nowa skrzynia rzeczywiście będzie taka, jak zapewnia producent, twingo ma szansę nadal być bardzo atrakcyjną propozycją, zwłaszcza dla ludzi młodych i kobiet.

Skrzynia Quickshift 5 daje kierowcy możliwość wyboru dwóch stylów jazdy. Przy trybie ręcznym ze sterowaniem impulsowym kierowca sam zmienia przełożenia. Z kolei przy trybie automatycznym nie ma konieczności żadnego ingerowania kierowcy w pracę skrzyni. Niezależnie od wybranego trybu funkcja sprzęgła jest zautomatyzowana.
W miejsce lewarka zmiany biegów w nowym twingo pojawia się joystick. Zmiana biegów następuje po krótkim pchnięciu dźwigni do przodu (na bieg wyższy) lub do tyłu (na bieg niższy). Przy poruszaniu dźwignią zmiany biegów można nie zdejmować nogi z pedału gazu. W chwili zmiany biegu blok elektroniczny skrzyni przejmuje kontrolę nad blokiem elektronicznym wtrysku i steruje momentem obrotowym i prędkością obrotową silnika, by zmiana przełożenia nastąpiła łagodnie.
Quickshift 5 nie jest skrzynią sekwencyjną, lecz sterowaną impulsowo. Różnica polega na tym, że w skrzyni impulsowej można pominąć pośrednie biegi, popychając dźwignię na przykład dwa razy, zmieniając bieg z drugiego na czwarty.
Przejście z trybu automatycznego (który ustawiony jest domyślnie przy każdym uruchomieniu pojazdu) na tryb ręczny następuje po wciśnięciu przełącznika trybu pracy znajdującego się w dolnej części dźwigni zmiany biegów z lewej strony.
Korzystając z trybu ręcznego, korzystamy z wyświetlacza pokazującego, na którym biegu aktualnie jedziemy. Przy trybie automatycznym informacja o numerze przełożenia nie jest wyświetlana.

Podczas jazdy "pełnym automatem" jedynym zadaniem kierowcy jest wciskanie pedału gazu lub hamulca. Auto samo "wie", kiedy zmienić bieg na wyższy lub niższy. Kiedy samochód zwalnia poniżej 7 km/godzinę, automatycznie włącza się "jedynka".
W odróżnieniu od większości skrzyń automatycznych quickshift ma pozwalać na ekonomiczną jazdę. Dzięki zastosowaniu koncepcji opartej na skrzyni mechanicznej eliminuje ona straty energii i tarcia występujące w tradycyjnych skrzyniach automatycznych i oferuje bardzo wysoką wydajność pracy. Następuje więc nie zwiększenie, lecz zmniejszenie o około 5 procent zużycia paliwa w stosunku do auta wyposażonego w skrzynię mechaniczną.
Gdy skrzynia będzie wprowadzana do sprzedaży, Renault zaoferuje limitowaną (w całej Europie 20 tysięcy sztuk) serię pod nazwą Twingo Cinetic. Auto z nową skrzynią będzie wyposażone w silnik 1,2 litra 16V o mocy 75 koni mechanicznych. We wnętrzu auta z limitowanej serii odznaczać się będą specjalnym rodzajem obić tapicerskich oraz srebrnymi pokrętłami na desce rozdzielczej. Z zewnątrz twingo cinetic rozpoznawalne będzie dzięki naklejkom nad bocznymi kierunkowskazami.
Według pierwszych informacji twingo ze skrzynią Quickshift 5 miało pojawić się w sprzedaży lipcu. Ostatecznie jednak termin ten przesunął się prawdopodobnie na koniec roku. Cena auta wynosić będzie około 40 tysięcy złotych.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na nto.pl Nowa Trybuna Opolska