Volvo XC60 – nowe wcielenie legendy

Artykuł sponsorowany

Podczas targów motoryzacyjnych w Genewie Volvo Cars zaprezentowało długo oczekiwanego następcę uwielbianego przez kierowców modelu XC60. To nie jest modernizacja, czy ewolucja. Tym razem Volvo zbudowało ten samochód od nowa, całkowicie od podstaw: najnowsza platforma podwoziowa SPA, nowe silniki Drive-e, nowa architektura elektroniczna, design i systemy bezpieczeństwa.
Przed nowym Volvo XC60 stoi niełatwe zadanie. Jego poprzednia generacja była prawdziwym hitem. Stało się synonimem jakości, użyteczności i bezpieczeństwa. Przez 9 lat sprzedano niemal milion aut. X60 stał się liderem sprzedaży aut segmentu premium w Europie.

Za projekt nadwozia nowego Volvo XC60 odpowiada Thomas Ingenlath, który wcześniej opracował model XC90, S90, V90, a także trzy piękne pojazdy koncepcyjne. XC60 bazuje na tej samej płycie podłogowej SPA, na której zbudowano wszystkie nowe modele serii 90. Samochód ma wiele charakterystycznych dla marki akcentów stylistycznych, takich jak przednie reflektory z motywem a la młot Thora, czy tylne lampy przywodzące na myśl model V90. Nowa platforma SPA dała stylistom dużą swobodę w kształtowaniu karoserii, co ułatwiło im nadanie jej pięknych proporcji. Wraz z platformą SPA, XC60 otrzymało nowe wielowahaczowe zawieszenie z opcjonalnym zawieszeniem pneumatycznym z regulacją prześwitu obydwu osi. Wnętrze kabiny przywodzi na myśl najnowsze, większe modele Volvo. Wszystkie funkcje są dostępne z poziomu centralnego ekranu dotykowego, a jakość wykończenia wnętrza i ich stylizacja stała się dla konkurentów sporym wyzwaniem. Do wykończenia użyto wyłącznie naturalnych materiałów takich jak skóra, drewno i metal. Prawdziwym smaczkiem jest dekoracyjna listwa biegnąca od zegarów, przez środek kokpitu aż do kratki wentylacyjnej pasażera. Wykonano ją z jednego litego kawałka matowego drewna.

Nowe XC60 to jeden z najbezpieczniejszych samochodów jakie kiedykolwiek zbudowano. Jest wręcz “naszpikowany” najnowocześniejszymi rozwiązaniami technologicznymi. Wystarczy wspomnieć o przełomowych systemach jak układ przejęcia kontroli nad torem jazdy (Steer Assist), który został dodany do systemu City Safety. Dodatkowo jeśli system oceni, że samo hamowanie nie wystarczy do tego aby uniknąć zderzenia, wtedy samochód przejmie kontrolę nad kierownicą. System będzie również zmieniał tor jazdy podczas zmiany pasa. Od tej pory system BLIS będzie nie tylko ostrzegał przed pojazdem w martwym polu, ale także zmieni tor jazdy naszego samochodu i uchroni go przed kolizją.

W nowym Volvo XC60 będzie także dostępny system Pilot Assist, który jest wstępem do jazdy w pełni autonomicznej. System ten utrzymuje samochód na właściwym pasie ruchu np. na drogach ekspresowych i autostradach. Działa do prędkości 130 km/h. O ile w modelach serii 90 jest on standardem, w XC60 będzie stanowił opcję dodatkową.

Nowy model XC60 będzie początkowo dostępny wyłącznie z mocniejszymi silnikami, napędem na cztery koła, z automatyczną skrzynią biegów i tylko z bogatymi wersjami wyposażenia. Bazowe jednostki napędowe, wersje przednionapędowe, manualne skrzynie biegów i podstawowe pakiety wyposażenia będą dołączały do oferty w ciągu pierwszych kilku-kilkunastu miesięcy. Paletę jednostek napędowych otwiera wysokoprężna odmiana D4 AWD (190 KM, 400 Nm), która przypuszczalnie będzie najczęściej wybieraną odmianą tego modelu w Polsce. Sprint od 0-100 km/h zajmuje jej 8,4 s. To o 1,3 s mniej niż w przypadku poprzedniej generacji XC60 D4 AWD. Mocniejszy Diesel D5 AWD (235KM, 480 Nm) osiąga setkę w 7,2 s, czyli o ponad sekundę szybciej niż starsza odmiana XC60 D5 AWD. Zwolennicy silników benzynowych mają do wyboru odmianę T5 AWD (254 KM, 350 Nm, 0-100 km/h – 6,8 s) oraz T6 AWD (320 KM, 400 Nm, 0-100 km/h – 5,9 s). Od początku będzie można zamawiać wersję hybrydową – T8 Twin Engine o łącznej mocy 407 KM. Ta odmiana osiąga „setkę” w 5 sekund.

Produkcja najnowszego modelu Volvo ruszy w połowie kwietnia w szwedzkiej fabryce Torslanda pod Goeteborgiem. Pierwsze egzemplarze, które trafią do Polski w trzecim kwartale bieżącego roku będą w standardzie bardzo bogato wyposażone. Już w wersji Momentum, która będzie dostępna od premiery rynkowej będzie wyposażona w osiemnastocalowe obręcze ze stopów lekkich, czujniki cofania, aluminiowe wykończenie wnętrza. O oświetlenie drogi zadbają reflektory wykorzystujące technologię LED. Radio High Performance z wyświetlaczem o przekątnej 9 cali z Bluetooth i możliwością podłączenia do internetu. W standardzie dla tej wersji będzie znajdował się również tempomat. W nowym Volvo XC60 nie może zabraknąć również bardzo bogatego wyposażenia bezpieczeństwa. Od początku sprzedaży dostępne będą wersje Momentum, R-Design i Inscription.

Więcej informacji o tym modelu udzielą handlowcy Autoryzowanego Dealera Volvo:
Inter-Car Bielany:
http://intercar-wroclaw.volvocars-partner.pl/kontakt/

Oraz
Inter-Car Opole:
http://intercar-opole.volvocars-partner.pl/kontakt/

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na nto.pl Nowa Trybuna Opolska