Wniosek o dofinansowanie do wynagrodzenia w okresie przestoju ekonomicznego. Jak wypełnić?

Tomasz Wróblewski
Tomasz Wróblewski
Fot. Mariusz Kapala
Przedsiębiorcy mogą ubiegać się o dofinansowanie do wynagrodzenia z pieniędzy Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych w okresie przestoju ekonomicznego lub obniżonego wymiaru czasu pracy. Jak wypełnić wniosek o przyznanie wsparcia.

Tarcza antykryzysowa 2020. Co zakłada wsparcie?

Pracownikowi objętemu przestojem ekonomicznym (w związku ze spadkiem obrotów gospodarczych w następstwie wystąpienia koronawirusa) pracodawca wypłaca wynagrodzenie obniżone nie więcej niż o 50 procent.

Nie może być ono jednak niższe jednak niż minimalne wynagrodzenie za pracę.

Dzięki pieniądzom z Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych pracodawca dostanie dofinansowanie do wynagrodzenia w okresie przestoju w wysokości 50 proc. minimalnego wynagrodzenia za pracę plus składki na ubezpieczenia społeczne należne od pracodawcy od przyznanych świadczeń, czyli 1 533,09 zł. Są w tym ujęte składki na ubezpieczenie społeczne należne od pracodawcy, przy założeniu składki wypadkowej na poziomie 1,67 proc., z uwzględnieniem wymiaru czasu pracy.

Z kolei przedsiębiorca, który obniżył wymiar czasu pracy w związku ze spadkiem obrotów gospodarczych w następstwie wystąpienia koronawirusa, może obniżyć wymiar czasu pracy pracownika maksymalnie o 20 proc., nie więcej niż do 0,5 etatu.

Czytaj także

W tym wypadku wynagrodzenie nie może być niższe niż minimalne wynagrodzenie za pracę ustalane na podstawie GUS, z uwzględnieniem wymiaru czasu pracy.

Przy tak obniżonym wymiarze czasu pracy Fundusz dofinansuje do wysokości połowy wynagrodzenia, nie więcej niż 40 proc. przeciętnego wynagrodzenia plus składki na ubezpieczenia społeczne należne od pracodawcy od przyznanych świadczeń, czyli 2 452,27 zł (w tym składki na ubezpieczenie społeczne należne od pracodawcy, przy założeniu składki wypadkowej na poziomie 1,67 proc), z uwzględnieniem wymiaru czasu pracy.

Gdzie złożyć wniosek?

Wniosek można wypełnić bez wychodzenia z domu, korzystając z platformy praca.gov.pl

Krok 1 - Skompletuj dokumenty

Potrzebne będą:
kopia porozumienia z pracownikami,
wykaz pracowników uprawnionych do świadczeń oraz kopia pełnomocnictwa (o ile dotyczy).

Wraz z wnioskiem przedsiębiorca powinien przekazać umowę o wypłatę świadczeń na rzecz ochrony miejsc pracy ze środków Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych na dofinansowanie wynagrodzenia pracowników objętych przestojem ekonomicznym albo obniżonym wymiarem czasu pracy, w następstwie wystąpienia COVID-19, wg określonego wzoru.

Umowę oraz wykaz pracowników można pobrać na praca.gov.pl – bezpośrednio przed złożeniem wniosku w sekcji „Przeczytaj zanim przystąpisz do wypełnienia wniosku”. Wykaz pracowników przed wysłaniem wymaga uzupełnienia.

Załączniki do wniosku powinny być w postaci elektronicznej, zwracając uwagę aby wielkość pojedynczego dokumentu nie była większa niż 1 MB, a łączny rozmiar przesyłanego wniosku wraz z załącznikami nie był większy niż 24 MB.

Krok 2 – Wybór właściwego urzędu pracy

Wniosek powinien być złożony do wojewódzkiego urzędu pracy właściwego ze względu na siedzibę pracodawcy.

Lista Wojewódzkich Urzędów Pracy, do których możesz wnieść wniosek w postaci elektronicznej znajduje się również w praca.gov.pl.

Krok 3 – Uzupełnij dane przedsiębiorstwa

W trzecim kroku należy uzupełnić dane przedsiębiorstwa m.in. nazwę, NIP i REGON, adres siedziby i dane kontaktowe (jeżeli masz już konto na platformie Praca.gov.pl to dane te uzupełnią się automatycznie).

Jeśli miejsce wykonywania działalności gospodarczej jest inne niż adres siedziby firmy, to zaznacz tow odpowiednim polu. Wskaż też kto reprezentuje przedsiębiorcę. Musisz wskazać dane tej osoby (imię i nazwisko), podać rodzaj i numer dokumentu tożsamości oraz załączyć pełnomocnictwo.

Krok 4 – Właściwa treść wniosku

Po uzupełnieniu podstawowych danych możesz przejść do właściwej treści wniosku, w której wnosisz o przyznanie z Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych (FGŚP) środków na wypłatę świadczeń.

W tym miejscu trzeba wskazać datę, od kiedy wnioskujesz o pomoc (nie wcześniej niż od dnia wejścia w życie ustawy z dnia 31 marca 2020 r. o zmianie ustawy) i z jakiego tytułu:

  • przestoju ekonomicznego,
  • obniżonego wymiaru czasu pracy (pracodawca ma możliwość skorzystania z obydwu świadczeń równocześnie na różnych pracowników)

Firma powinna podać dla ilu pracowników wnioskuje o wsparcie, za ile miesięcy, z jakim przeznaczeniem (dofinansowanie do wynagrodzenia, pokrycie składek na ubezpieczenia społeczne pracowników należnych od pracodawcy od kwoty dofinansowania do wynagrodzenia) i w jakiej kwocie.

Powinna również podać numer rachunku, którym posługuje się w prowadzonej działalności gospodarczej.

Krok 5 – Oświadczenia

W kolejnym kroku należy złożyć oświadczenia:

  • o posiadaniu statusu przedsiębiorcy,
  • wystąpieniu spadku obrotów gospodarczych,
  • braku przesłanek do ogłoszenia upadłości,
  • niezaleganiu w regulowaniu zobowiązań podatkowych, składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenia zdrowotne, FGŚP, FP lub Fundusz Solidarnościowy do końca III kwartału 2019 r.,
  • nieubieganiu się i rezygnacji z ubiegania się o pomoc w odniesieniu do tych samych pracowników w zakresie takich samych tytułów wypłaty na rzecz ochrony miejsc pracy,
  • skorzystaniu ze zwolnień w opłacaniu składek na ZUS, o których mowa w specustawie „Tarcza antykryzysowa”,
  • odprowadzaniu składek na ubezpieczenia społeczne od wynagrodzeń pracowników ujętych w wykazie pracowników dołączonym do wniosku

Krok 6 – Załączniki

Dołącz załączniki do wniosku. Załączniki powinny być w wersji elektronicznej, wielkość pojedynczego dokumentu nie może być większa niż 1 MB, a łączny rozmiar przesyłanego wniosku z załącznikami nie większy niż 24 MB.

Krok 7 – Podpis

Przedsiębiorca powinien podpisać wniosek wraz z załączonymi do niego dokumentami. Złożenie wniosku do wybranego urzędu wymaga podpisania go kwalifikowanym podpisem elektronicznym lub podpisem potwierdzonym profilem zaufanym ePUAP.

Co dalej?

Na podstawie umowy, dyrektor wojewódzkiego urzędu pracy przekaże na wskazany we wniosku numer rachunku bankowego co miesięczne transze na wypłatę świadczeń.

Niezwłocznie po otrzymaniu środków przedsiębiorca musi wypłacić pracownikom otrzymane świadczenia, odprowadzić należne składki na ZUS oraz podatek dochodowy zgodnie z obowiązującymi przepisami.

Jak będziemy wracać do normalności? Znamy etapy.

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3