Zabytkowy dworzec może przestać istnieć

fot. Sławomir Draguła
- Kiedyś ta stacja tętniła życiem, teraz umiera - mówi Piotr Kopczyk.
- Kiedyś ta stacja tętniła życiem, teraz umiera - mówi Piotr Kopczyk. fot. Sławomir Draguła
PKP wyburza budynki gospodarcze na stacji w Głubczycach. Historycy alarmują, że ich los może podzielić zabytek w kształcie lokomotywy.

Tak było

Tak było

Od 3 do 14 kwietnia 1989 r. na dworcu wisiały hitlerowskie flagi, a na ścianie głównej widniał napis Thessa-loniki. Stacja stała się planem filmowym dramatu wojennego pt. “Day by Day" w reżyserii Roberta M. Younga. W roli głównej wystąpił Willem Dafoe.

Aż żal patrzyć na te gruzy, które zostały z budynków - mówi Piotr Ko pczyk, ostatni zawiadowca stacji w Głubczycach. - Kiedyś ta stacja tętniła życiem, a teraz umiera.
Buldożery już wyburzyły domki z czerwonej cegły obok dawnej lokomotywowni. Kiedyś mieściły się tam warsztaty i pomieszczenia socjale. Kolej tłumaczy, że od lat stały opuszczone i mogły zagrażać bezpieczeństwu. To jednak nie przekonuje miejscowych historyków.

- To przecież były zabytki - wyjaśnia Barbara Pie-chaczek. - To kawałek historii Głubczyc! Boimy się teraz, że jak tak dalej pójdzie, PKP wyburzy budynek dworca.

Kiedyś była to architektoniczna perełka na skalę Europy. Zbudowany jest bowiem w kształcie… lokomotywy. Na przedzie ponad 20-metrowa wieża imitująca komin parowozu. Przed wojną na jej szczycie był punkt widokowy. Parter i piętro to kocioł maszyny, a nadbudówka to kabina maszynisty. Okna na parterze imitowały koła.
Budynek przypomina ten z greckich Salonik. Mieszkańcy Głubczyc obawiają się też, że to już koniec nadziei na przywrócenie tu ruchu pociągów pasażerskich. Ostatni taki skład odjechał stąd w stronę Raciborza 3 kwietnia 2000 roku.
- Ciągle jednak mam nadzieję, że jeszcze pojadę z naszej stacji w Polskę - mówi Joanna Pakosińska. - Kolej jest nam potrzebna.

Z reaktywowania linii kolejowej nie rezygnują też władze Głubczyc, które twierdzą, że miasto bez kolei nie rozwija się. Adam Krupa, który w ostatnich wyborach wybrany został na posła, w swoim programie ma działania na rzecz przywrócenia ruchu pasażerskiego. Jednak mieszkańcy przyznają, że będzie to trudne.

- Na torach rosną już drzewa, złomiarze rozkradają szyny. Tracę nadzieję, że jeszcze coś z tego będzie - mówi Andrzej Nocoń.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Komentarze 12

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

k
kolejarz
Ciekawe kiedy pani Basia Historyczka , przyzna że zburzenie budynków na stacji było na wniosek głubczyckiej straży miejskiej.
Ale gdzie tam, nie będzie robiła do swojego gniazda. Jak wyglądałyby służby burmistrza.
D
Demolka
Np. tańsze opłaty za przewozy towarów i rozwój miasta .
Obecnie dzieki mlekodajnemu i mroznemu zapewne całkowicie zamkną kolej.
Jedyny ratunek to ......... co wy na to
A
Ant
Ulżyłeś sobie?To teraz wymyśl choć jeden argument ZA koleją.Ale rzeczowy!
F
Fakty
Masz w 100% racje- Ciekawe ile kosztuje 1km/na osobe koleja. Liczac koszty gruntow, budowy szyn i linii elektr, skladow, wiaduktow, dworcow, przejazdow kolejowych, Policji kolejowej, Automatow na Bilety czy tez personalu. Doliczyc do tego koszty omijania torow jak juz wspominasz. Zaklocanie spokoju. Co wlasciwie mowi za koleja.Chyba ten kto tam pracuje.
D
Dark_Owl
czlowieku mylisz sie strasznie chyba ci sie cos w glowach poprzestawialo!! pomysl ile osob ginie w samochodach?? ile osob dojezdza do pracy lub szkoly pks`em?? ile kosztuje paliwo do samochodu lub bilet na pks?? no ile?? czlowieku ty nie wiesz co ty mowisz!! sam mieszkam obok przejazdu kolejowego i jakos mi to nie przeskadza i nie bedzie przeszkadzalo!! a to ze tobie to nie odpowiada to sobie kup samolot to nie bedziesz musial isc paru kilometrow!! a przezytkiem i zawalidroga jestes zapewne ty skoro twierdzisz ze kolej taka jest !! aha kolej zazwyczaj byla wybudowana na peryferiach ale miasto chyba sie rozrasta nie ?? a budynki nog nie maja i sie ot tak nie przeniosa poza miasto!!
r
robin
Uczyłem się w latach 1986-1989 w Głubczycach i pamiętam jak był kręcony film właśnie w Głubczycach i na tej stacji.Nie pamiętam roku ale mógła to byc jesień 1987 roku.Stacja nazywała się SALONIKI (nie wiem czy to jest prawidłowa pisownia) i rozgrywała się akcja związana z wywozem greckich żydów do obozów koncentracyjnych.Przez trzy kolejne lata z tej stacji jeździłem do domu do Prudnika z przesiadką w Racławicach Śląskich.Naprawdę szkoda takich obiektów.Pozdrawiam wszystkich mieszkańców Głubczyc - miasta mojej późnej młodości.Piotr
k
kolo
Odcinek od Raciborz w kierunku Pietrwic Wielkich i Baborowa jest przejezdny. Na śląskim odcinku jest wykorzystywany jako bocznica towarowa.
K
KEVINozimek
Wstyd by w mieście powiatowym jakim są Głubczyce nie było dworca PKP. Dlaczego kolej zlikwidowała tam linię kolejową, odcinając miasto od reszty kraju??? Żal mi byłego dworca PKP (widziałem go jakieś 7 lat temu), powinno powstać jakieś stowarzyszenie które by wykupiło od kolei budynek w kształcie lokomotywy i urządziło tam np: muzeum kolejnictwa głubczyckiego...
A
Ant
Kolej jest przeżytkiem.Kolej jest zawalidrogą.Na przejazdach kolejowych czasem dziesiątki ludzi czeka w samochodach po kilka - kilkanaście minut na przejazd dwóch - trzech osób.Na przejazdach kolejowych giną ludzie. (Jeśli kolej już musi być, to niech zejdzie pod ziemię do tuneli).Kolej zabiera najlepsze tereny w miastach pod swoje torowiska i cuchnące dworce.Kolej utrudnia życie w miastach - czasem żeby dostać się do miejsca (na przykład z domu do pracy) odległego w prostej linii o kilkaset metrów, trzeba przejść lub przejechać kilka albo nawet kilkanaście kilometrów.Jeśli kolej już musi być, niech kładzie tory poza miastem, a swoje `pałace` niech buduje na peryferiach.
R
Robert Wyszyński
WitamProszę pisać listy lub maile do marszałka (adresy sa na stronie www Urzędu Marszałkowskiego) i domagać się REAKTYWACJI linii Głubczyce - Racławice ŚLąskie, tak jak my domagamy się ponownej reaktywacji linii Brzeg - Nysa.Na każdy list lub mail (maile są rejestrowane i traktowane tak samo jak pisma) zarząd UM lub Marszałek mają obowiązek odpowiedzieć najpóźniej w terminie do miesiąca czasu.Za rok, maks. dwa lata Opolszczyzna zyska 5 nowych dwuczłonowych szynobusów (fundusze unijne z Regionalnego Programu Operacyjnego - PRO). Będzie więc dość taboru, aby obsłużyć nawet tę linię.Linia od Racławic do Głubczyc jest PRZEJEZDNA i żadne drzewa tam nie rosną - nie ma też ubytków (nie wiem jak dalej w stronę Raciborza).Walczcie i działajcie - prasa za Was tego nie załatwi, a jedynie pomoże. W tej sprawie zgłaszajcie się również do Staszka Stadnickiego, miłośnika i fotografa kolei, właściciela ciekawego portalu o Racławicach:_raclawice.net/Tam jest kontakt do niego.Kolej jest wam potrzebna dla zrównoważenia transportu w powiecie i dlatego, że jesteście JEDYNYM miastem powiatowym na Opolszczyźnie BEZ kolei!PozdrawiamRobert WyszyńskiBrzeg
O
OPTYMISTA
Tak to prawda. Kiedyś tętniła życiem. Jeszcze w 1946 roku jeżdziły z tej stacji pociągi do Krnowa. Czesi nadal wspaniale dbają o swą kolej. Wystarczy wybrać się choćby do Osoblachy, gdzie doskonale funkcjonuje nawet wąskotorowa kolej. Budynki, torowiska zadbane, pociągi czyste. Sezonowo jeżdzi tam specjalny turystyczny skład ciągniony przez autentyczną lokomotywę. A my??? Młynarski to rację miał. `Co by tu jeszcze spieprzyć` Albo ta druga piosenka o podcinaniu gałęzi, na której siedzimy. Mam jednak nadzieję, że tej gałęzi do końca nie przepiłujemy i na tej stacji wsiądziemy jeszcze do pociągu `nie bylejakiego`
C
CIOPLO
Dobrze powiedziane bez kolei jest pustka za niedlugo jak tak dalej pojdzie bedzie mozna tylko powspominac
Wróć na nto.pl Nowa Trybuna Opolska
Dodaj ogłoszenie