Zgubili przesyłkę, muszą zapłacić

Redakcja
Stanisław Pakos, powiatowy rzecznik praw konsumentów w Opolu. (fot. archiwum)
Stanisław Pakos, powiatowy rzecznik praw konsumentów w Opolu. (fot. archiwum)
Stanisław Pakos, powiatowy rzecznik praw konsumentów w Opolu odpowiada na pytania czytelników nto i lokalnego portalu przedsiębiorców: www.strefabiznesu.nto.pl

Mieszkaniec Niemodlina: - Tydzień przed świętami wysłałem pocztą paczkę z prezentami świątecznymi. Dotychczas nie dotarła do adresata. Chcę złożyć reklamację, czy mogę żądać odszkodowania?

- Poczta ma obowiązek doręczyć adresatowi paczkę w terminie 14 dni od jej nadania. Jeżeli termin minął, a nie zostaliśmy powiadomieni o próbie nieskutecznego doręczenia przesyłki, możemy złożyć reklamację.

Zobacz: Jak zaoszczędzić na usługach bankowych?

Za utratę paczki przysługuje odszkodowanie w wysokości nie wyższej niż 10-krotność opłaty pobranej przy jej nadaniu. Jeżeli nadawca nadał paczkę z zadeklarowaną wartością, to wielkość odszkodowania liczona jest od wartości utraconych rzeczy, lecz nie może wynosić więcej niż wartość zadeklarowana. Oprócz odszkodowania poczta powinna zwrócić w całości wniesioną opłatę.

Reklamację można złożyć w każdej placówce urzędu pocztowego, ale najlepiej w miejscu jej nadania. Powinna zawierać: imię i nazwisko nadawcy, adres, rodzaj przesyłki, uzasadnienie reklamacji, wielkość odszkodowania i podpis nadawcy. Jeżeli przesłana reklamacja nie będzie zawierała wszystkich formalnych elementów, poczta poprosi o ich uzupełnienie. Jeśli wniosek nie zostanie uzupełniony w ciągu 7 dni, reklamacja nie będzie rozpatrzona.

Poczta ma obowiązek odpowiedzieć na nią w ciągu 14 dni. Jeżeli w tym czasie nie mogłaby z uzasadnionych powodów udzielić odpowiedzi, to powinna o tym poinformować nadawcę (na piśmie), określając przyczynę zwłoki, i wskazać docelowy termin odpowiedzi.

Nie może to być jednak później niż 30 dni od daty otrzymania reklamacji.

Jeżeli nasza reklamacja nie zostanie uznana, należy w terminie 14 dni od otrzymania odpowiedzi odwołać się od tej decyzji (do wskazanej jednostki odwoławczej), która ponownie rozpatrzy reklamację i udzieli odpowiedzi w ciągu 30 dni.

 

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na nto.pl Nowa Trybuna Opolska