Zgubili przesyłkę, muszą zapłacić

Redakcja
Stanisław Pakos, powiatowy rzecznik praw konsumentów w Opolu. (fot. archiwum)
Stanisław Pakos, powiatowy rzecznik praw konsumentów w Opolu. (fot. archiwum)
Stanisław Pakos, powiatowy rzecznik praw konsumentów w Opolu odpowiada na pytania czytelników nto i lokalnego portalu przedsiębiorców: www.strefabiznesu.nto.pl

Mieszkaniec Niemodlina: - Tydzień przed świętami wysłałem pocztą paczkę z prezentami świątecznymi. Dotychczas nie dotarła do adresata. Chcę złożyć reklamację, czy mogę żądać odszkodowania?

- Poczta ma obowiązek doręczyć adresatowi paczkę w terminie 14 dni od jej nadania. Jeżeli termin minął, a nie zostaliśmy powiadomieni o próbie nieskutecznego doręczenia przesyłki, możemy złożyć reklamację.

Zobacz: Jak zaoszczędzić na usługach bankowych?

Za utratę paczki przysługuje odszkodowanie w wysokości nie wyższej niż 10-krotność opłaty pobranej przy jej nadaniu. Jeżeli nadawca nadał paczkę z zadeklarowaną wartością, to wielkość odszkodowania liczona jest od wartości utraconych rzeczy, lecz nie może wynosić więcej niż wartość zadeklarowana. Oprócz odszkodowania poczta powinna zwrócić w całości wniesioną opłatę.

Reklamację można złożyć w każdej placówce urzędu pocztowego, ale najlepiej w miejscu jej nadania. Powinna zawierać: imię i nazwisko nadawcy, adres, rodzaj przesyłki, uzasadnienie reklamacji, wielkość odszkodowania i podpis nadawcy. Jeżeli przesłana reklamacja nie będzie zawierała wszystkich formalnych elementów, poczta poprosi o ich uzupełnienie. Jeśli wniosek nie zostanie uzupełniony w ciągu 7 dni, reklamacja nie będzie rozpatrzona.

Poczta ma obowiązek odpowiedzieć na nią w ciągu 14 dni. Jeżeli w tym czasie nie mogłaby z uzasadnionych powodów udzielić odpowiedzi, to powinna o tym poinformować nadawcę (na piśmie), określając przyczynę zwłoki, i wskazać docelowy termin odpowiedzi.

Nie może to być jednak później niż 30 dni od daty otrzymania reklamacji.

Jeżeli nasza reklamacja nie zostanie uznana, należy w terminie 14 dni od otrzymania odpowiedzi odwołać się od tej decyzji (do wskazanej jednostki odwoławczej), która ponownie rozpatrzy reklamację i udzieli odpowiedzi w ciągu 30 dni.

 

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3