Targi nto - nowe

1,5 mln osób odwiedziło polski pawilon na Expo 2020 w Dubaju. W tle ważne umowy

Anna Bartosiewicz
Uczestnictwo Polski w Expo 2020 zaowocowało licznymi prestiżowymi nagrodami i ważnymi umowami, zawartymi w ramach wydarzenia, jak i po jego zakończeniu.
Uczestnictwo Polski w Expo 2020 zaowocowało licznymi prestiżowymi nagrodami i ważnymi umowami, zawartymi w ramach wydarzenia, jak i po jego zakończeniu. materiały prasowe Expo 2020 w Dubaju
W marcu dobiegła końca Światowa Wystawa Expo 2020 w Dubaju. Trwające 182 dni wydarzenie miało rozpocząć się w 2020 roku, ale termin wystawy został zmieniony ze względu na pandemię. W Expo 2020 wzięło udział blisko 200 wystawców, którzy prezentowali dorobki swoich krajów w pawilonach narodowych.

Polski pawilon na Expo 2020 doceniony na całym świecie

Expo 2020 w Dubaju trwało od 1 października 2021 r. do 31 marca 2022 roku. Przez cały okres trwania wydarzenia w Zjednoczonych Emiratach Arabskich przebywał Adrian Malinowski – komisarz Generalny Sekcji Polskiej Expo podczas Światowej Wystawy Expo 2020 w Dubaju. Wspierało go 150 studentów wydelegowanych do ZEA w ramach toku studiów z pięciu polskich uczelni: z Uniwersytetu Warszawskiego, Uniwersytetu Łódzkiego, Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, Uniwersytetu w Białymstoku (UwB) oraz Grupy Uczelni Vistula. Za uczestnictwo Polski w światowej wystawie odpowiedzialna była Polska Agencja Inwestycji i Handlu (PAIH).

Polski pawilon na Expo 2020 w Dubaju odwiedziło 1,5 miliona gości. Znalazł się on w gronie 20 najczęściej odwiedzanych pawilonów, a warto zaznaczyć, że tych na terenie Światowej Wystawy było aż 230. Nasz kraj cieszył się dużym zainteresowaniem na arenie międzynarodowej. Polski pawilon zwiedzali tak prominentni goście, jak szejk Mohammed bin Raszid al Maktum – władca Dubaju, a zarazem wiceprezydent i premier Zjednoczonych Emiratów Arabskich czy Reem Ebrahim Al-Hashimi – dyrektor zarządzająca Expo 2020, a jednocześnie minister ds. współpracy zagranicznej ZEA. Polityczki odwiedziła nasz pawilon kilkukrotnie. Ponadto miejsce spotkało się z zainteresowaniem znanych polskich piłkarzy. Zwiedzali je m.in. Artur Boruc i Robert Lewandowski.

Na uwagę zasługiwała architektura polskiego pawilonu oraz jego fasada z instalacją nawiązującą do stada ptaków, szczególnie pięknie prezentująca się w nocy. - Polski pawilon jest jedynym na Światowej Wystawie, który uzyskał aż dwie nagrody – zauważył Adrian Malinowski podczas konferencji prasowej 21 kwietnia. 

Budynek zajął pierwsze miejsce za design w kategorii „Best Large Pavilion” (najlepszy duży pawilon) w konkursie World Expo Awards, organizowanym przez „EXHIBITOR Magazine”. Natomiast pod koniec Światowej Wystawy Expo 2020 w Dubaju pawilon uzyskał srebrną nagrodę w kategorii pawilonów średnich od Biura Wystaw Światowych za aranżację wnętrza. Te sukcesy to zasługa polskiej pracowni WXCA.

Polski pawilon jako jedyny wyposażony był w drewniany plac zabaw dla dzieci. Ponadto podczas Expo 2020 odbyło się aż 180 warsztatów dla dzieci i młodzieży, podczas których miały miejsce zajęcia poświęcone STEM, można było budować z klocków rozwijających zdolności manualne czy zgłębiać tajniki druku 3D. Dużym zainteresowaniem cieszyła się także polska restauracja, w której można było skosztować naszych narodowych specjałów. Furorę zrobiły lody świderki. W ciągu 182 dni udało się sprzedać aż 100 tysięcy sztuk lodów.

Spektakularny sukces polskiej restauracji na Expo 2020

W ciągu 182 dni Polska zorganizowała ponad 1000 wydarzeń, co daje 5 atrakcji dziennie. Na Expo 2020 odbyło się 540 recitali chopinowskich. 

- Jako jedyny kraj zorganizowaliśmy 5 dużych koncertów na scenach Expo 2020 – stwierdził komisarz Adrian Malinowski. Dodał, że ogromną publiczność przyciągnął hiszpański pianista, Martin Garcia Garcia. Koncerty chopinowskie „były klamrą” spinającą atrakcje muzyczne oferowane przez nasz kraj.

W czasie trwania Expo 2020 w Dubaju w polskim pawilonie pokazano aż 20 wystaw czasowych. Prezentowane były na nich regiony, instytucje, polski design czy wynalazki. Ponadto odbyło się ponad 20 seminariów i konferencji biznesowych, podczas których rozmawiano o: inwestycjach, współpracy biznesowej oraz kierunkach rozwoju Polski w Afryce i na Bliskim Wschodzie.

Expo 2020 szansą dla inwestorów i przedsiębiorców

W ramach Expo 2020 Polska zorganizowała także dwa ważne wydarzenia ekonomiczne: Polsko-Arabskie Forum Gospodarcze (6 grudnia 2021) oraz Polsko-Afrykańskie Forum Gospodarcze (28 marca 2022). W tym pierwszym wzięło udział 800 osób, w tym drugim – 400 uczestników.

Jak podkreślał minister rozwoju i technologii, Grzegorz Piechowiak, „zainteresowanie Polską było bardzo duże”, chociaż termin Polsko-Afrykańskiego Forum Gospodarczego zbiegł się w czasie z wojną na Ukrainie. Mimo niesprzyjających warunków w wydarzeniu brało udział 21 państw. - Cel, jakim była promocja Polski w Dubaju, został osiągnięty – zaznaczył minister.

- Wszystkie założone cele udało się osiągnąć. Udało się zaangażować ok. 2500 tys. firm w polską obecność na Światowej Wystawie Expo 2020 w Dubaju – mówił Krzysztof Drynda, prezes Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu. – Blisko 300 beneficjentów skorzystało z programu Go To Brand, biorąc udział w Expo 2020. Ponad 30 firm zaprezentowało swoją działalności w polskim pawilonie. (...) Zorganizowano 19 misji gospodarczych, w których wzięło udział blisko 170 przedsiębiorców, m.in. z branży IT, kosmetycznej czy związanej z odnawialnymi źródłami energii i wielu innych – kontynuował szef PAIH.

Wydarzeniom tym towarzyszyły seminaria biznesowe w polskim pawilonie, a nawiązane w Dubaju kontakty pozwoliły różnym podmiotom podpisać intratne umowy.

- Między innymi PAIH podpisała umowę ze strefą wolnego handlu w Dubaju, a Krajowa Izba Gospodarcza – umowę ze swoim odpowiednikiem w Zjednoczonych Emiratach Arabskich – wymieniał Krzysztof Drynda. Jak dodał, kontrakt zawarła także Katowicka Specjalna Strefa Ekonomiczna, a na dzień 21 kwietnia w trakcie realizacji umów były podmioty z woj. śląskiego, dolnośląskiego, pomorskiego i podlaskiego.

Wyzwania stojące przed organizatorami i plany na przyszłość

- Tworząc założenia projektu w 2018 r. nikomu z nas nie śniło się nawet, że będziemy musieli stawić czoła tak ogromnym wyzwaniom – mówiła Monika Dyląg-Sajór, Zastępczyni Komisarza Generalnego Sekcji Polskiej podczas Światowej Wystawy Expo 2020 w Dubaju. Zwróciła uwagę na fakt, że ze względu na pandemię naniesiono zmiany we wnętrzu polskiego pawilonu. Jak mówiła, „wyróżniał się on pod względem bezpieczeństwa i komfortu dla zwiedzających, m.in. powietrze było na bieżąco oczyszczane z wirusów i bakterii”. Nie zabrakło jednak trudnym momentów, np. gdy polskie przedstawicielstwo na Expo 2020 było chore na COVID-19.

Drugim obok pandemii wyzwaniem stała się wojna na Ukrainie. Polska zaangażowała się w pomoc dla Ukraińców, czemu dała wyraz również w Dubaju.

- Byliśmy w gronie państw, które zainicjowały akcje wspierające Ukrainę nie tylko poprzez zewnętrzne elementy, jak np. zmiana flagi, ale też poprzez zmianę programu, aby zaprezentować nasze wsparcie dla Ukraińców i jedność z nimi – tłumaczyła Monika Dyląg-Sajór. – (...) Uczestnictwo Polski w Expo 2020 w Dubaju kosztowało 84 miliony złotych, czyli tyle, ile zaplanowaliśmy. (...) Expo się skończyło, ale pewne rezultaty będą nadal trwały. W dalszym ciągu mamy w Dubaju zagraniczne biuro handlowe, które będzie wspierało polskich przedsiębiorców (...) Przynajmniej część elementów ekspozycyjnych, które były prezentowane w naszym pawilonie, znajdzie swoje drugie życie. (...) Część polskiej ekspozycji, m.in. Polski Stół, znajdzie drugi dom w woj. podlaskim, w Xylopolis. Instalacja artystyczna, która była prezentowana jako stały element polskiego pawilonu, będzie prezentowana w Muzeum Dizajnu w Kielcach - kontynuowała Zastępczyni Komisarza Sekcji Polskiej z Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu.

Monika Dyląg-Sajór powołała się także na zrealizowane przez PAIH badanie ankietowe. Wynika z niego, że „92% gości oceniło polski pawilon bardzo dobrze i dobrze, a blisko 70% po wizycie w polskim pawilonie chce przyjechać do Polski i zwiedzić nasz kraj”. Jak zauważyła, „nasze przekazy dotarły łącznie do 175 mln odbiorców”.

Z kolei Krzysztof Drynda przypomniał, że w październiku 2022 r. odbędzie się PAIH Forum Biznesu. - Ma to być swojego rodzaju follow-up dla firm, które chcą wejść na Bliski Wschód i rynki afrykańskie – mówił prezes PAIH. – Założenia od strony gospodarczej i kulturalnej opowieści o obecności Polski na Expo 2020 zostały zrealizowane w 100% – podsumował Drynda.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Najem krótkoterminowy - czy zmienią się zasady?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na nto.pl Nowa Trybuna Opolska