Emeryturę będzie można sprawdzić w internecie

opr. /MS/ Echo Dnia
Już niedługo każdy ubezpieczony, wpisując swój numer PESEL, będzie mógł sprawdzić stan oszczędności na koncie emerytalnym.
Już niedługo każdy ubezpieczony, wpisując swój numer PESEL, będzie mógł sprawdzić stan oszczędności na koncie emerytalnym.
Już niedługo każdy ubezpieczony, wpisując swój numer PESEL, będzie mógł sprawdzić stan oszczędności na koncie emerytalnym.

Zakład Ubezpieczeń Społecznych rozpocznie w tym roku budowę platformy informatycznej, dzięki której będzie można między innymi sprawdzić dane zapisane na kontach ubezpieczonych, a także składanie wniosków i dokumentów.

Zobaacz: Nie można zwalniać przed emeryturą

Ma w tym roku uzyskać ponad 100 milionów złotych z funduszy Unii Europejskiej i przeznaczyć je na budowę portalu informacyjnego, dzięki któremu każdy ubezpieczony, wpisując swój numer PESEL, będzie mógł sprawdzić stan oszczędności na koncie emerytalnym.

Pieniądze z Unii Europejskiej ułatwią funkcjonowanie zarówno przedsiębiorcom, jak i ubezpieczonym. W czerwcu 2008 r. rozpoczęto już realizację projektu Platforma Usług Elektronicznych dla klientów ZUS, który jest finansowany ze środków Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka.

Umożliwi to wprowadzenie w ciągu dwóch lat standardów obsługi klientów od dawna obowiązujących w bankach. Każdy ubezpieczony będzie mógł w ten sposób sprawdzić, czy pracodawca wpłaca np. składki na emeryturę czy rentę.

Zobacz: Ekspert> Emerytury będą wyższe

Zainteresowanie taką formą usług może być duże. W ciągu prawie dwóch lat funkcjonowania tzw. Elektronicznego Urzędu Podawczego klienci ZUS skorzystali z niego 17 tysięcy razy. Najczęściej składano wnioski o wydanie zaświadczenia o niezaleganiu ze składkami, o które wystąpiło prawie 9 tysięcy firm. Można też złożyć tam wniosek o zwrot nadpłaconych składek i o ustalenie przekroczenia rocznej granicy podstawy wymiaru składek. Odpowiedź ZUS trzeba jednak odebrać osobiście.

Przedsiębiorcy oczekują na możliwość otrzymywania zaświadczenia o niezaleganiu przez Internet. Uproszczenie procedury jest niezwykle ważne dla firm, które uczestniczą w przetargach i co trzy miesiące muszą otrzymać od ZUS taki dokument.

Wniosek wysłany drogą elektroniczną otrzymuje unikalny numer, podawany w poczcie zwrotnej w Urzędowym Poświadczeniu Odbioru Wniosku. Dzięki niemu na specjalnej podstronie można uzyskać informacje o stanie zaawansowania sprawy.

Aby złożyć wniosek w formie elektronicznej, wystarczy mieć dostęp do Internetu oraz posiadać bezpieczny e-podpis kwalifikowany.

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie