Filtr kabinowy powinno się wymienić po przejechaniu 15 tysięcy kilometrów

fot. Tomasz Dragan
fot. Tomasz Dragan
Sygnałem do jego wymiany jest między innymi szybkie parowanie szyb.

Ważne

Ważne

Filtry kabinowe powinno się wymieniać po przejechaniu 15 tys. km lub co najmniej raz w roku. Zazwyczaj filtr jest wymieniany podczas okresowego przeglądu technicznego samochodu. Sygnałami do wymiany filtra są parowanie szyb, zmniejszenie ilości powietrza tłoczonego przez dmuchawę. Wymiana jest potrzebna szczególnie po zakończeniu okresu zimowego, ponieważ kurz i wilgoć, pochłaniane przez filtr jesienią i zimą, stanowią idealne podłoże dla rozwoju bakterii i grzybów, które dodatkowo pogarszają jakość powietrza wewnątrz pojazdu. Zablokowany filtr kabinowy powoduje przeciążenie silnika dmuchawy, a w skrajnych przypadkach doprowadzi go jego przegrzania. Gdy poczujemy charakterystyczną, uciążliwą woń w kabinie, z wymianą filtra nie należy już dłużej zwlekać, gdyż nieprzyjemny zapach spowodowany jest rozwojem bakterii w warstwach filtrujących.

Wiosna to czas częstszych wyjazdów za miasto, ale także początek okresu pylenia roślin. Już niewielki wzrost stężenia pyłków w powietrzu wystarczy, by osoby cierpiące na alergię zaczęły kichać i łzawić. Napad kichania za kierownicą jest nie tylko nieprzyjemny, ale także stanowi realne niebezpieczeństwo.

- Naturalnym odruchem na kichnięcie jest zamykanie oczu, co przy prędkości 80 km/h oznacza jazdę przez około 25 metrów z zamkniętymi powiekami - wyjaśnia Piotr Maciejewski z firmy Bosch.

Dopływ powietrza z zewnątrz i spalin z pojazdów znajdujących się z przodu powoduje tzw. efekt tunelu, którego skutkiem jest sześć razy większe stężenie pyłków, ozonu i drobnych cząstek zanieczyszczeń wewnątrz pojazdu niż na zewnątrz. Przyczynę reakcji alergicznych oraz złego samopoczucia kierowcy i pasażerów pomaga wyeliminować z powietrza prawidłowo działający filtr kabinowy, co znacznie obniża niebezpieczeństwo wypadku.

Kolejnym pozytywnym aspektem działania filtra kabinowego jest ochrona układu klimatyzacji przed wnikaniem pyłu i cząsteczek kurzu, co poprawia efektywność klimatyzatora oraz wydłuża jego okres eksploatacji. Świeże powietrze wewnątrz samochodu chroni przed zmęczeniem, a jego lepsza cyrkulacja zapobiega zaparowywaniu szyb.
Jak działa filtr kabinowy? Umieszczony jest w układzie wentylacji pojazdu przed wirnikiem dmuchawy, chroniąc go przed uszkodzeniem. W filtrach kabinowych nie stosuje się wkładów papierowych, które po zawilgoceniu zmniejszają zdolność pochłaniania zanieczyszczeń i dokładność filtracji.

Standardowy filtr kabinowy zbudowany jest z trzech warstw osadzonych w obudowie z tworzywa sztucznego - wstępnej, która zatrzymuje największe cząstki brudu i kurzu, środkowej mikrofazy zatrzymującej mikrocząsteczki, pyłki i bakterie oraz nośnej warstwy filtrującej stabilizującej konstrukcję filtra.

Szczególnie rozwiniętą technikę oczyszczania powietrza wewnątrz samochodu oferują filtry kabinowe m.in. Boscha z węglem aktywnym, który stanowi dodatkową, czwartą warstwę zatrzymującą szkodliwe dla zdrowia gazy, jak tlenki azotu, ozon i związki siarki.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na nto.pl Nowa Trybuna Opolska