– Hejt w internecie to dziś niestety powszechne zjawisko i nie tylko najmłodsi nie wiedzą, jak skutecznie sobie z nim poradzić. Negatywne komentarze i opinie mogą dotknąć każdego z nas, dlatego w ramach akcji #jestnaswiecej uświadamiamy o jego konsekwencjach i uczymy jak nie dopuścić do rozprzestrzeniania się tego zjawiska – mówi Anna Guzik, ambasadorka Pracowni Orange.
Do wyzwania, które przedstawiła Fundacja Orange przystąpiły Pracownie z całego kraju. Zadanie polegało na zaproponowaniu interesującego pomysłu na event, który zwróciłby uwagę na walkę z hejtem w Internecie. Całości towarzyszył symbol przedsięwzięcia – wielka pomarańczowa sznurówka. Wyróżnionych zostało 13 placówek, które zorganizują w swoich miejscowościach zaplanowane wydarzenia, a pomoże im w tym Fundacja Orange. Podczas Kiermaszu Świątecznego w Węgrach k. Opola przewidziano finał happeningu, podczas prowadzono rozmowy w tematyce hejtu w sieci, była możliwość pamiątkowej fotografii z pomarańczową sznurówką, ale przede wszystkim będzie możliwość pokazania, że #jestnaswięcej!
– W listopadzie w szkołach na terenie Gminy Turawa odbywały się zajęcia, podczas których młodzież rozmawiała na temat, czym jest hejt, co zrobić, gdy się z nim spotkają i jak sobie z nim radzić. Jak się okazuje bardzo dużo młodych osób spotkało się z zjawiskiem obrażania i wyzywania w sieci, dlatego tak ważne jest, żeby nauczyli się jak sobie poradzić sobie z hejtem. Bardzo ważne jest to, żeby pokazać, że nie są sami i zawsze mogą szukać pomocy. Finał naszej akcji #jestnaswiecej w Gminie Turawa odbył się podczas Kiermaszu Świątecznego. Wybór ten nie jest przypadkowy, ponieważ przyświeca nam idea „życzliwi w sieci i w realu” – mówi Ewelina Tomechna, lider lokalnej Pracowni Orange.
Przeciwko hejtowi w sieci
Pracownie Orange to program społeczny Fundacji Orange, w ramach którego zakładane są multimedialne świetlice w małych miastach i wsiach. Celem inicjatywy jest zapewnienie mieszkańcom lepszego dostępu do technologii, wzmocnienie ich cyfrowych kompetencji i stworzenie przestrzeni wspólnych działań. Powstało ich aż 100 w całej Polsce, każda wyposażona w sprzęt i regularnie wspierana warsztatami i innymi działaniami edukacyjnymi.
– W akcji #jestnaswiecej chcemy pokazać, że Internet może być przyjaznym miejscem dla wszystkich użytkowników – zwłaszcza dzieci i młodzieży. Dlatego uczymy, jak radzić sobie z hejtem w sieci i jak reagować na to zjawisko, by powstrzymać jego rozprzestrzenianie się – mówi Ewa Krupa, prezes Fundacji Orange. – Zależy nam na integracji lokalnych społeczności, stąd cieszą nas zaangażowanie i kreatywność, z jaką Pracownie przystąpiły do naszego wyzwania. Pojawiło się mnóstwo ciekawych pomysłów, które będziemy wspólnie realizować – podsumowuje.
Fundacja Orange uczy, jak mądrze i bezpiecznie korzystać z nowych technologii. Prowadzi autorskie projekty edukacyjne, w których dba o cyfrowe kompetencje dzieci, młodzieży i nauczycieli. Uczy programowania, podstaw edukacji medialnej, a w 100 małych miejscowościach otworzyła multimedialne Pracownie Orange wyposażone w darmowy internet i sprzęt. Współprowadzi warszawski FabLab powered by Orange. Koordynuje największy program wolontariatu pracowniczego w Polsce. Jest jedyną fundacją korporacyjną wśród firm telekomunikacyjnych w Polsce. Więcej informacji: www.fundacja.orange.pl; www.facebook.com/FundacjaOrange.
Archeologiczna Wiosna Biskupin (Żnin)
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?