iXAR - to nowy elektryczny samochód z Nysy. Pojazd budowany przez firmę Pawła Dytki wyjechał na drogi

Sławomir Draguła
Sławomir Draguła
iXAR, prototyp elektrycznego samochodu z Nysy wyjechał na drogi.
iXAR, prototyp elektrycznego samochodu z Nysy wyjechał na drogi. Mateusz Banaś
Udostępnij:
Nyska firma iXAR wyjechała na drogi prototypem miejskiego auta, które docelowo otrzyma silnik elektryczny o mocy do 15 kW. Powstający na Opolszczyźnie samochód ma być skonstruowany i homologowany tak, by do jego prowadzenia "wystarczało" prawo jazdy kategorii B1.

Nyska firma iXAR, producent małego miejskiego auta zaprezentowała ostatnio prototyp swojej marki. Auto, jako pilot z pomiarem czasu, prowadziło także biegaczy podczas niedawnego biegu nyskiego.

Bardzo się cieszę, że po kilku miesiącach ciężkiej pracy w końcu udało nam się przedstawić nasz prototyp na żywo, a nie tylko w wizualizacjach i programach komputerowych - mówi Paweł Dytko, prezes nyskiej zarządu firmy iXAR. - Aby szybciej i taniej zbudować jeżdżący prototyp, musieliśmy całkowicie przeprojektować nasz pierwszy model z uwzględnieniem elementów niezbędnych do poruszania się po drogach np. homologowanych lamp innych producentów, hartowanej szyby przedniej czy układu napędowego.

Przypomnijmy, że nyska firma brała udział w konkursie ElektroMobility Poland pod koniec 2017 roku na prototyp auta elektrycznego, ale nie zakwalifikowała się do następnych etapów, jak większość firm i od tego czasu prowadzi prace rozwojowe nad prototypem we własnym zakresie, nie korzysta ze wsparcia i dofinansowania funduszy narodowych czy europejskich.

Powstający w Nysie samochód docelowo ma być skonstruowany i homologowany według przepisów kategorii L7e, czyli tzw. microcar.

Główne założenia i parametry tej kategorii aut to przede wszystkim małe gabaryty, niska waga – około 450 kg, niewielka moc silnika i ograniczona prędkość maksymalna, co pozwala na kierowanie tymi autami również młodzieży od lat 16, z prawem jazdy kategorii B1 - dodaje Paweł Dytko.

Docelowo iXAR ma być napędzany jednym lub dwoma mniejszymi silnikami elektrycznymi o łącznej mocy 15 kW, tak by spełnić przepisy i limity prawa jazdy B1.

- Podsumowując, intensywne prace trwają w naszej firmie, cały czas wierzymy w sukces i popularność takich małych samochodów również w Polsce. Wzorujemy się na liderach europejskich tego segmentu aut, czyli takich firm jak np. Ligier oraz Aixam, które z pewnością już w niedługim czasie również poszerza swoją ofertę o „microcary” z napędem elektrycznym - mówi Paweł Dytko.

Firma iXAR jesienią tego roku planuje przedstawić i udostępnić do jazd testowych „odchudzony”, zgodny z przepisami kategorii L7e prototyp iXAR-a, z napędem elektrycznym. Prawdopodobnie ostateczny kształt i wygląd również ulegną jeszcze pewnym modyfikacjom.

Zobacz też: Stacja ładowania pojazdów elektrycznych na placu Wolności w Opolu

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

miejsce #1

Sentech

SENTECH AL 2500 EXPERT

269,00 zł119,00 zł-56%
miejsce #2

Sentech

PROMILER AL 6000 LITE

299,00 zł194,80 zł-35%
miejsce #3

Gtx

GTX Alkomat Elektrochemiczny

399,00 zł269,00 zł-33%
miejsce #4

Certen

Certen Personal White

389,00 zł338,00 zł-13%
miejsce #5

Promiler

PROMILER AL 7000 LITE

238,00 zł229,00 zł
miejsce #6

Bean

AlcoFind AF-35

299,00 zł
Materiały promocyjne partnera

Komentarze 10

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość
A cena??? Jak za suv-a??? Bo nie wygląda na tani...
J
Jak hulajnoga
Czy będzie można jeździć nim po ścieżkach rowerowych?
r
rew
2019-06-18T06:49:51 02:00, Remo:

Zero emission? Najwidoczniej projektanci nie wiedzą, że wyprodukowanie 1 kW z węgla - jak u nas - emituje więcej dwutlenku węgla niż ten sam kilowat z benzyny czy ropy. Ekologia w takim wydaniu to mit.

A uwzględniłeś koszty ekologiczne wydobycia, transportu, rafinacji ropy, a potem transportu benzyny? To bardzo trująca działalność.

Prąd będzie pozyskiwany w coraz większym stopniu ze źródeł odnawialnych, nawet w Polsce.

R
Remo
Zero emission? Najwidoczniej projektanci nie wiedzą, że wyprodukowanie 1 kW z węgla - jak u nas - emituje więcej dwutlenku węgla niż ten sam kilowat z benzyny czy ropy. Ekologia w takim wydaniu to mit.
P
Peterlin
2019-06-17T20:33:01 02:00, rew:

Nie ma to jak prywatna inicjatywa. A z wielkich zapowiedzi Morawieckiego nic nie wyszło, a miał być milion elektrycznych samochodów. Nie ma ani jednego, a miliony zniknęły.

Bo chodziło to by wydawać, badać ale nie mam wyprodukować. byłoby to nie pomyśli koncernów i rządu będącego na ich usługach. Marnotrawienie kasy przez PFR.

A
Andrzej
2019-06-17T19:36:19 02:00, opolanin:

wyglada slicznie do jazdy po miescie pasuje doskonale, jezeli jednak bedzie kosztowal powyzej 25-30 tysiecy to niestety wroze niepowodzenie

2019-06-17T20:53:32 02:00, Gość:

za 30 tys. to kupujesz używany przestronny VW a takie coś. Ciekawe jaka to ma wytrzymałość na zderzenia

Potrafisz czytać ze zrozumieniem czy jesteś typowym posiadaczem vw golfa lub pasata?

G
Gość
2019-06-17T19:36:19 02:00, opolanin:

wyglada slicznie do jazdy po miescie pasuje doskonale, jezeli jednak bedzie kosztowal powyzej 25-30 tysiecy to niestety wroze niepowodzenie

za 30 tys. to kupujesz używany przestronny VW a takie coś. Ciekawe jaka to ma wytrzymałość na zderzenia

G
Gość
Daewoo Matiz po lifcie?
r
rew
Nie ma to jak prywatna inicjatywa. A z wielkich zapowiedzi Morawieckiego nic nie wyszło, a miał być milion elektrycznych samochodów. Nie ma ani jednego, a miliony zniknęły.
o
opolanin
wyglada slicznie do jazdy po miescie pasuje doskonale, jezeli jednak bedzie kosztowal powyzej 25-30 tysiecy to niestety wroze niepowodzenie
Więcej informacji na stronie głównej Nowa Trybuna Opolska
Dodaj ogłoszenie