iXAR - to nowy elektryczny samochód z Nysy. Pojazd budowany przez firmę Pawła Dytki wyjechał na drogi

Sławomir DragułaZaktualizowano 
iXAR, prototyp elektrycznego samochodu z Nysy wyjechał na drogi. Mateusz Banaś
Nyska firma iXAR wyjechała na drogi prototypem miejskiego auta, które docelowo otrzyma silnik elektryczny o mocy do 15 kW. Powstający na Opolszczyźnie samochód ma być skonstruowany i homologowany tak, by do jego prowadzenia "wystarczało" prawo jazdy kategorii B1.

Nyska firma iXAR, producent małego miejskiego auta zaprezentowała ostatnio prototyp swojej marki. Auto, jako pilot z pomiarem czasu, prowadziło także biegaczy podczas niedawnego biegu nyskiego.

Bardzo się cieszę, że po kilku miesiącach ciężkiej pracy w końcu udało nam się przedstawić nasz prototyp na żywo, a nie tylko w wizualizacjach i programach komputerowych - mówi Paweł Dytko, prezes nyskiej zarządu firmy iXAR. - Aby szybciej i taniej zbudować jeżdżący prototyp, musieliśmy całkowicie przeprojektować nasz pierwszy model z uwzględnieniem elementów niezbędnych do poruszania się po drogach np. homologowanych lamp innych producentów, hartowanej szyby przedniej czy układu napędowego.

Przypomnijmy, że nyska firma brała udział w konkursie ElektroMobility Poland pod koniec 2017 roku na prototyp auta elektrycznego, ale nie zakwalifikowała się do następnych etapów, jak większość firm i od tego czasu prowadzi prace rozwojowe nad prototypem we własnym zakresie, nie korzysta ze wsparcia i dofinansowania funduszy narodowych czy europejskich.

Czytaj także

Powstający w Nysie samochód docelowo ma być skonstruowany i homologowany według przepisów kategorii L7e, czyli tzw. microcar.

Główne założenia i parametry tej kategorii aut to przede wszystkim małe gabaryty, niska waga – około 450 kg, niewielka moc silnika i ograniczona prędkość maksymalna, co pozwala na kierowanie tymi autami również młodzieży od lat 16, z prawem jazdy kategorii B1 - dodaje Paweł Dytko.

Docelowo iXAR ma być napędzany jednym lub dwoma mniejszymi silnikami elektrycznymi o łącznej mocy 15 kW, tak by spełnić przepisy i limity prawa jazdy B1.

- Podsumowując, intensywne prace trwają w naszej firmie, cały czas wierzymy w sukces i popularność takich małych samochodów również w Polsce. Wzorujemy się na liderach europejskich tego segmentu aut, czyli takich firm jak np. Ligier oraz Aixam, które z pewnością już w niedługim czasie również poszerza swoją ofertę o „microcary” z napędem elektrycznym - mówi Paweł Dytko.

Firma iXAR jesienią tego roku planuje przedstawić i udostępnić do jazd testowych „odchudzony”, zgodny z przepisami kategorii L7e prototyp iXAR-a, z napędem elektrycznym. Prawdopodobnie ostateczny kształt i wygląd również ulegną jeszcze pewnym modyfikacjom.

Zobacz też: Stacja ładowania pojazdów elektrycznych na placu Wolności w Opolu

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 11

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.
G
Gość

A cena??? Jak za suv-a??? Bo nie wygląda na tani...

J
Jak hulajnoga

Czy będzie można jeździć nim po ścieżkach rowerowych?

r
rew
2019-06-18T06:49:51 02:00, Remo:

Zero emission? Najwidoczniej projektanci nie wiedzą, że wyprodukowanie 1 kW z węgla - jak u nas - emituje więcej dwutlenku węgla niż ten sam kilowat z benzyny czy ropy. Ekologia w takim wydaniu to mit.

A uwzględniłeś koszty ekologiczne wydobycia, transportu, rafinacji ropy, a potem transportu benzyny? To bardzo trująca działalność.

Prąd będzie pozyskiwany w coraz większym stopniu ze źródeł odnawialnych, nawet w Polsce.

R
Remo

Zero emission? Najwidoczniej projektanci nie wiedzą, że wyprodukowanie 1 kW z węgla - jak u nas - emituje więcej dwutlenku węgla niż ten sam kilowat z benzyny czy ropy. Ekologia w takim wydaniu to mit.

P
Peterlin
2019-06-17T20:33:01 02:00, rew:

Nie ma to jak prywatna inicjatywa. A z wielkich zapowiedzi Morawieckiego nic nie wyszło, a miał być milion elektrycznych samochodów. Nie ma ani jednego, a miliony zniknęły.

Bo chodziło to by wydawać, badać ale nie mam wyprodukować. byłoby to nie pomyśli koncernów i rządu będącego na ich usługach. Marnotrawienie kasy przez PFR.

A
Andrzej
2019-06-17T19:36:19 02:00, opolanin:

wyglada slicznie do jazdy po miescie pasuje doskonale, jezeli jednak bedzie kosztowal powyzej 25-30 tysiecy to niestety wroze niepowodzenie

2019-06-17T20:53:32 02:00, Gość:

za 30 tys. to kupujesz używany przestronny VW a takie coś. Ciekawe jaka to ma wytrzymałość na zderzenia

Potrafisz czytać ze zrozumieniem czy jesteś typowym posiadaczem vw golfa lub pasata?

G
Gość
2019-06-17T19:36:19 02:00, opolanin:

wyglada slicznie do jazdy po miescie pasuje doskonale, jezeli jednak bedzie kosztowal powyzej 25-30 tysiecy to niestety wroze niepowodzenie

za 30 tys. to kupujesz używany przestronny VW a takie coś. Ciekawe jaka to ma wytrzymałość na zderzenia

G
Gość

Daewoo Matiz po lifcie?

r
rew

Nie ma to jak prywatna inicjatywa. A z wielkich zapowiedzi Morawieckiego nic nie wyszło, a miał być milion elektrycznych samochodów. Nie ma ani jednego, a miliony zniknęły.

o
opolanin

wyglada slicznie do jazdy po miescie pasuje doskonale, jezeli jednak bedzie kosztowal powyzej 25-30 tysiecy to niestety wroze niepowodzenie

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3