Jubileuszowe dyktando w Walcach

Krzysztof Ogiolda
Krzysztof Ogiolda
Na zdjęciu zdobywcy pierwszych miejsc: Marta Gomolla (szkoły średnie), Gregor Przywara (szkoły gimnazjalne) oraz Sarina Szczepanek (szkoły podstawowe).
Na zdjęciu zdobywcy pierwszych miejsc: Marta Gomolla (szkoły średnie), Gregor Przywara (szkoły gimnazjalne) oraz Sarina Szczepanek (szkoły podstawowe). Archiwum prywatne
W Walcach odbyła się gala Wielkiego Wojewódzkiego Dyktanda Języka Niemieckiego. Jubileuszowe dyktando pisała rekordowa liczba 226 uczniów z 59 szkół w regionie.

W czasie uroczystej gali podsumowującej piątą edycję konkursu ortograficznego laureaci w poszczególnych kategoriach wiekowych otrzymali pamiątkowe szklane statuetki, dyplomy oraz nagrody rzeczowe.

W kategorii szkół podstawowych wygrała Sarina Szczepanek PSP Walce (zrobiła zaledwie jeden błąd), przed Antonią Buhl PSP Sławice i Kathrin Posor PSP nr 2 w Oleśnie.

Wśród gimnazjalistów na podium stanęli we troje uczniowie PG nr 10 w Opolu: 1. Gregor Przywara, 2. Tomasz Żelezik, 3. Sophia Frasek. W konkurencji szkół średnich zwyciężyła Marta Gomolla LO nr 2 w Opolu, przed Pauliną Świtałą także LO nr 2 i Maximilianem Muellerem z Zespołu Szkół Elektrycznych w Opolu.

Dyktando od początku ma w nazwie słowo "wielkie" i zgodnie z nim rzeczywiście rozrasta się z roku na rok. W obecnej edycji wystartowało 226 uczniów z 59 szkół (23 podstawowych, 25 gimnazjów i 11 szkół średnich) pod kierunkiem 119 nauczycieli.

Teksty dyktanda na wszystkie poziomy konkursu przygotował i odczytał - to już tradycja - Martin Cichon, nauczyciel i metodyk, zastępca prezesa Niemieckiego Towarzystwa Oświatowego. W roku piłkarskich mistrzostw świata i to wygranych przez drużynę Niemiec dyktando było na tematy futbolowe, łącznie z historią piłki nożnej i dziejami Bundesligi.

- Zapoczątkowaliśmy dyktando w roku 2010, czyli w Roku Języka Niemieckiego - przypomina pomysłodawczyni konkursu, pani Agata Makiola - w obecnej edycji doczekaliśmy się na poziomie szkół średnich uczestników, którzy przeszli w poprzednich latach przez dyktando na poziomie gimnazjum, a nawet szkoły podstawowej. Poziom jest bardzo wysoki i nadal rośnie.

Ideę dyktanda coraz lepiej rozumieją nauczyciele, którzy po etapie szkolnym wystawiają do reprezentacji swoich szkół uczniów mających autentyczne predyspozycje do ortografii.

Wielu z ich potrafi pisać znakomicie. Nasi uczniowie najczęściej mają trudności z pisownią rzeczowników, zwłaszcza złożonych. W obawie przed błędami nie "sklejają" rzeczowników składających się z 4-5 lub więcej wyrazów. I właśnie wtedy się mylą.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na nto.pl Nowa Trybuna Opolska