Kierowco! Uważaj na zakrętach

Redakcja
Paweł Stauffer
W ubiegłym roku na zakrętach i łukach drogi doszło w całej Polsce do 5265 wypadków, w których zginęło 720 osób, a ponad 7,5 tysiąca zostało rannych.

Pokonywanie zakrętów to jeden z najczęstszych manewrów, jakie kierowcy wykonują podczas jazdy. Umiejętne przejeżdżanie krętych dróg wymaga odpowiedniej wiedzy, techniki, ale przede wszystkim ostrożności, szczególnie teraz kiedy jest ślisko.

Jak wynika z policyjnych statystyk, w ubiegłym roku na zakrętach i łukach drogi doszło w Polsce do 5 265 wypadków, w których zginęło 720 osób, a ponad 7,5 tysiąca zostało rannych. Takich wypadków nie brakowało też na Opolszczyźnie. Kierowcy jadący krętymi odcinkami dróg, bez względu na swoje umiejętności, powinni zachować ostrożność. Z jednej strony jest to spowodowane ograniczoną widocznością i brakiem możliwości prawidłowej oceny tego co dzieje się za zakrętem, z drugiej strony ma to związek z przyczepnością.

- Szczególnie jesienią i zimą, kiedy nawierzchnia dróg często jest mokra i śliska, znacznie trudniej utrzymać kontrolę nad pojazdem jadącym po łuku drogi - mówi Zbigniew Weseli, dyrektor Szkoły Jazdy Renault. - Należy jednak podkreślić, że nawet na suchej nawierzchni jazda krętymi odcinkami bywa niebezpieczna: liście czy rozsypany piasek lub żwir mogą być tak samo niebezpieczne jak deszcz czy śnieg zalegający na powierzchni.

Podstawową zasadą przy zbliżaniu się do zakrętu jest zredukowanie prędkości. Manewr hamowania nie może być jednak nagły i powinien rozpoczynać się odpowiednio wcześnie.
- W zależności od prędkości, należy zacząć zwalniać kilka sekund przed zakrętem i też zredukować bieg tak, aby nie robić tego już podczas jazdy w zakręcie - radzą trenerzy Szkoły Jazdy Renault. - Zbyt szybkie wejście w zakręt grozi poślizgiem, wjechaniem na sąsiedni pas ruchu czy wręcz wypadnięciem z drogi, co w każdym z tych przypadków może mieć tragiczne skutki.

Kolejny element to prawidłowe pokonanie zakrętu. Generalna zasada doboru toru jazdy podczas pokonywania zakrętów mówi o wykonywaniu tego manewru po możliwie łagodnym łuku. Pokonywanie zakrętu powinno rozpoczynać się od zewnętrznej krawędzi zajmowanego pasa drogi. W połowie łuku kierowca powinien zbliżyć auto do wewnętrznej krawędzi pasa, a na wyjściu z zakrętu znów znaleźć się przy skrajnej zewnętrznej krawędzi drogi, płynnie wracając do jej środka. W ostatniej fazie pokonywania zakrętu należy delikatnie i płynnie przyspieszyć. Podczas tych czynności kierowca nie może wjeżdżać na sąsiedni pas ruchu, bo takim zachowaniem może stwarzać zagrożenie dla innych uczestników ruchu drogowego.
Ręce prowadzącego powinny być na kierownicy przez cały czas pokonywania zakrętu, tak aby mieć odpowiednią kontrolę nad samochodem.

- No i na koniec bardzo ważna uwaga. Pamiętajmy! Na zakrętach i łukach dróg nigdy nie wyprzedzamy - ostrzega Tadeusz Nowak, jeden z opolskich instruktorów nauki jazy. - Nawet wtedy, jeśli wydaje się nam, że z przeciwka nic nie jedzie. Mówię wydaje się, bo na zakrętach takiej pewności mieć nie możemy. Lepiej zaczekać kilka sekund i wyprzedzać zacząć na prostym odcinku drogi, niż stracić zdrowie czy życie w wypadku.

Czytaj e-wydanie »

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na nto.pl Nowa Trybuna Opolska