Poduszki powietrzne testowane są przez układ elektroniczny samochodu tuż po włączeniu zapłonu. Każda nieprawidłowość sygnalizowana jest zapaloną kontrolką.
- Ale nie powinniśmy bezgranicznie wierzyć takiej kontrolce - radzi Stanisław Zawada, mechanik z Kędzierzyna-Koźla. - Można je oszukać, wpinając w obwód poduszek rezystory. Skutkiem tego airbagi są prawidłowo rozpoznawane przez elektronikę samochodu, mimo że może ich w ogóle nie być. Nawet komputer diagnostyczny może nie wykryć takiego oszustwa.
Jednym z niewielu sposobów na to, by sprawdzić, czy poduszki w samochodzie były otwierane, są dokładne oględziny pokrywy kierownicy, która przykrywa airbag.
- Poduszka i pokrywa nie mogą pochodzić z innego okresu niż sam samochód, a różnice w datach produkcji nadwozia i poduszek nie powinny być większe niż kilka tygodni - dodaje Zawada.
Czasami przy wystrzale poduszki ulegają stopieniu wtyczki i przewody przy samym airbagu. Przyczyną tego jest wysoka temperatura, która jest wynikiem odpaleniu ładunku pirotechnicznego odpowiedzialnego za otworzenie poduszki. Takie uszkodzenia też wskazują na to, że samochód miał poważny wypadek, a poduszki były otworzone. Przy ich wyzwoleniu uruchamiają się również pirotechniczne napinacze pasów, a wtedy ich klamra jest niżej osadzona. Niektóre modele aut mają specjalne oznaczenia wskazujące, że napinacze zostały uruchomione.
Szczególnie uważaj przy starych autach
Profesjonalną diagnostykę poduszek oferują wyspecjalizowane serwisy, którym warto zlecić sprawdzenie ich stanu. Dotyczy to zwłaszcza starszych aut.
- Właściciele 10-letnich samochodów i starszych często pytają mnie, czy po takim czasie poduszka jest jeszcze sprawna, czy zadziała albo czy przypadkiem nie wystrzeli bez powodu - mówi Stanisław Zawada. - Niestety, nie ma jednoznacznej odpowiedzi na te pytania.
Producenci aut zapewniają, że poduszki nie powinny same eksplodować. Może się pojawić natomiast problem, że nie odpalą, jeśli będzie taka potrzeba. Dlatego np. Skoda, Citroën, Renault, Peugeot czy Fiat zalecają wymianę poduszek co 10 lat. Ford gwarantuje sprawność airbagów przez 15 lat. Z kolei w mercedesach, vw, seatach, toyotach, nissanach, obecnie produkowanych hondach i oplach producent nie przewiduje wymiany jakichkolwiek elementów po upływie określonego czasu.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?