Kolej ruszyła z likwidacją nieczynnych torowisk

Radosław Dimitrow
Radosław Dimitrow
W miejscach po zlikwidowanych torach mogłyby powstać np. ścieżki rowerowe lub drogi.
W miejscach po zlikwidowanych torach mogłyby powstać np. ścieżki rowerowe lub drogi. Radosław Dimitrow
Prace rozbiórkowe trwają właśnie pod Strzelcami Opolskimi. Ale do rozbiórki likwidacji także trzy inne torowiska.

Ciężki sprzęt pracuje obecnie na nieczynnej linii nr 175 między Strzelcami Opolskimi a Kłodnicą (dzielnica Kędzierzyna-Koźla). Jeszcze w latach 80. XX wieku linia ta była ważnym szlakiem komunikacyjnym - ludzie dojeżdżali nią do pracy i do szkół.

W czerwcu 2000 roku torowisko zostało zamknięte dla ruchu pasażerskiego, a kilka lat później kolej rozebrała sieć trakcyjną. Teraz PKP zdecydowała się zlikwidować torowisko - ciężki sprzęt usuwa szyny wraz z podkładami.

Kolej zapowiadała tę decyzję jeszcze w minionym roku. Józef Muzyka z wrocławskiego oddziału PKP, podczas spotkania w Strzelcach Opolskich zachęcał wójtów i burmistrzów w regionie do nieodpłatnego przejmowania terenów po zlikwidowanych torach. Jego zdaniem w takich miejscach mogłyby powstać np. ścieżki rowerowe lub drogi, bo nasypy są dobrze utwardzone i posiadają wszelką infrastrukturę w postaci przepustów i mostów.

Jednak do tej pory gminy sporadycznie decydowały się przejmować takie tereny pod budowę dróg.

Maciej Bułtowicz z biura prasowego PKP S.A. poinformował, że w 2015 roku na Opolszczyźnie planowana jest likwidacja łącznie czterech torowisk. Będą to nieczynne linie: nr 328 relacji Nysa-Koperniki, nr 338 relacji Fosowskie-Dobrodzień oraz linia nr 769 w Opolu po zachodniej części Odry.

Choć tory znikną, to wciąż pozostaną przy nich nieczynne dworce. PKP nie może ich rozebrać, bo w wielu przypadkach są to obiekty zabytkowe lub takie, w których wciąż znajdują się mieszkania z lokatorami.

Kilka lat temu kolej wystawiła stare dworce na sprzedaż, ale choć przetargi były powtarzane po kilka razy to nie znalazł się żaden chętny.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Komentarze 27

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

g
gość

Grodków -Strzelin - linia rozebrana tylko na terenie województwa opolskiego, linia Brzeg- Strzelin- opolski zakład wyraził zgodę na likwidację przejazdu w Łukowicach i tym samym odciął nieczynną część w dolnośląskim, od kawałka po którym jeżdżą cysterny. M. Gogolin - rozparcelowanie formalne w papierach i ewidencji gruntów po linii - niemożność uruchomienia już nigdy przelotu od Prudnika do głównej linii Opole- KK.

Takie są fakty opolskiego zarządzania, gdzie indziej przynajmniej samorządy nic nie zmieniają w papierach i linie nieczynne są nadal w dokumentach liniami.

J
Jerzy

tylko nie ścieżki rowerowe...proszę o zadrzewienie pozyskanych powierzchni po torach PKP!

*ARTUR*

Linia na Kałków o której tu piszecie jest obecnie zagrożona przez Nieruchomości z wrocławia które to zamierzają ową linię zaorać wq najbliższym czasie rękami legalnych złomiarzy. Jest jeszcze szansa jej uratowania i stworzenia kolei turystycznej w okolicy Nysy.

G
Gość
W dniu 16.02.2015 o 17:33, Joe napisał:

Pisałem o linii Vidnava - Nysa, Czesi jako pierwsi w 1945 rozebrali linię w kierunku polskiej granicy. 

o ile ja wiem to polacy rozebrali.

J
Joe
W dniu 15.02.2015 o 15:36, Gość napisał:

linia do windawy istnieje caly czas, poobna sprawa jest miedzy nachod a kudowa slone w dolnoslaskim

 

Pisałem o linii Vidnava - Nysa, Czesi jako pierwsi w 1945 rozebrali linię w kierunku polskiej granicy. 

G
Gość
W dniu 14.02.2015 o 15:51, Joe napisał:

Jak już się wypowiadasz, to zweryfikuj informacje, bo się w tym momencie ośmieszyłeś. To Czesi rozebrali linię w 1945 roku, w Polsce dopiero w latach 90-tych przestały jeździć tam pociągi towarowe, a osobowe w 1974. 

linia do windawy istnieje caly czas, poobna sprawa jest miedzy nachod a kudowa slone w dolnoslaskim

J
Joe
W dniu 12.02.2015 o 21:49, Gość napisał:

to racja, byly dawniej linie kolejowe od od granicy kolo zlotego stoku do glucholaz przekraczajace granice. w czechach pozostawili a po polskiej stronie rozebrali- do samej nysy 2 linie.najlepiej widac  jak wejdzie sie na gogle maps,poszuka czeskiego  miasta vindawa-na poludnie od otmuchowa potem wlaczy pokaz zdiec i tam bedzie takie jedno- tory do nysy rozebrane

 

Jak już się wypowiadasz, to zweryfikuj informacje, bo się w tym momencie ośmieszyłeś. To Czesi rozebrali linię w 1945 roku, w Polsce dopiero w latach 90-tych przestały jeździć tam pociągi towarowe, a osobowe w 1974. 

G
Gość
W dniu 12.02.2015 o 23:23, Taki_jeden napisał:

5. Niedopuszczalne jest również umieszczanie przez Użytkownika Forum wpisów o charakterze reklamowym oraz linków do stron, których tematyka związana jest z nielegalnym rozpowszechnianiem oprogramowania i innych dzieł objętych prawem autorskim..6. Właściciel zastrzega sobie prawo do usuwania treści, o których mowa w pkt. 4 i 5 niniejszego Regulaminu bez powiadamiania Użytkownika, który dokonał wpisu, jak również prawo do blokowania uczestnictwa w Forum w stosunku do osób naruszających postanowienia pkt. 4 i 5 Regulaminu lub przepisy powszechnie obowiązującego prawa. MODERATORZE CZYŃ SWĄ POWINNOŚĆ Zarejestrowany użytkownik forum z premedytacją po raz kolejny łamie postanowienia regulaminu...

co ci znowu  nie pasuje? 

M
Masa

A jak myślicie po co rozbierają torowiska ??

 

Bo Złom jest w cenie a i podsypkę granitową również można dobrze sprzedać.

 

A kasa prezesom się przecież należy

 

 

T
Taki_jeden
W dniu 12.02.2015 o 20:39, kaenio783 napisał:

 

5. Niedopuszczalne jest również umieszczanie przez Użytkownika Forum wpisów o charakterze reklamowym oraz linków do stron, których tematyka związana jest z nielegalnym rozpowszechnianiem oprogramowania i innych dzieł objętych prawem autorskim..

6. Właściciel zastrzega sobie prawo do usuwania treści, o których mowa w pkt. 4 i 5 niniejszego Regulaminu bez powiadamiania Użytkownika, który dokonał wpisu, jak również prawo do blokowania uczestnictwa w Forum w stosunku do osób naruszających postanowienia pkt. 4 i 5 Regulaminu lub przepisy powszechnie obowiązującego prawa.

 

MODERATORZE CZYŃ SWĄ POWINNOŚĆ Zarejestrowany użytkownik forum z premedytacją po raz kolejny łamie postanowienia regulaminu...

M
Masa

Co za brednie !!!

 

W dwoprzec kolejowy stacji Dębiniec - rozebrany !

Następnie Laskowice Oleskie- rozebrany

 

Nadmieniam że to również były obiekty zabytkowe !!!

O
OOL
W dniu 12.02.2015 o 22:54, Gość napisał:

Niemiec zbudował Polak rozbiera (czyt. rozkrada)i tak od1945r. Czyżby ś.p.Bismarck był prorokiem?

Nie, znał fakty i naszą gospodarność :)

G
Gość

Niemiec zbudował Polak rozbiera (czyt. rozkrada)i tak od1945r. Czyżby ś.p.Bismarck był prorokiem?

G
Gość
W dniu 12.02.2015 o 21:54, damian napisał:

Jestem za tym aby na takich odcinka powstawały scieżki rowerowe/piesze. Bez kostki ale ze stabilnym gruntem. Wręcz idealnie przygotowane 3/4 inwestycji. Tylko ustabilizować. Miejmy nadzieje na jakiś pożyteczny dla wszystkich sposób przemieszczania się.

Pomyśl trochę gdzie się będziesz przemieszczał jeśli można spokojnie dojechać drogą? I z jakich pieniędzy zrobisz trasę? Mało masz ścieżek rowerowych? Niektóre z nich trzeba remontować bo pojazdy leśne dokonały zniszczenia.

d
damian

Jestem za tym aby na takich odcinka powstawały scieżki rowerowe/piesze. Bez kostki ale ze stabilnym gruntem. Wręcz idealnie przygotowane 3/4 inwestycji. Tylko ustabilizować. Miejmy nadzieje na jakiś pożyteczny dla wszystkich sposób przemieszczania się.

Wróć na nto.pl Nowa Trybuna Opolska
Dodaj ogłoszenie