Jeszcze przed świętami ministerstwo infrastruktury zatwierdziło do realizacji kolejne 15 tzw. programów inwestycji dla zadań drogowych, wśród których znalazła się budowa północnej obwodnicy Kędzierzyna-Koźla. To uspokoiło mieszkańców miasta, bo w poprzednich programach, wbrew zapowiedziom, nie było tego zadania. Teraz resort ogłosił przetarg na budowę, co w praktyce przesądza los inwestycji oczekiwanej od wielu lat.
Potencjalni wykonawcy będą składać oferty do lutego przyszłego roku. Prawdopodobnie wiosną podpisana zostanie umowa, potem ruszą prace projektowe. Budowa obwodnicy ma się zakończyć do 2022 roku.
To jedna z największych i najbardziej potrzebnych tego typu inwestycji na Opolszczyźnie. Chodzi o bezpieczeństwo tysięcy mieszkańców. Przez Kędzierzyn-Koźle przejeżdża bowiem każdego roku co najmniej 100 tysięcy ton materiałów niebezpiecznych. Co najmniej, bo są to dane jedynie z trzech największych firm chemicznych na terenie miasta, a w sumie jest ich kilkadziesiąt.
Chemikalia wożą cysterny wąskimi, miejskimi drogami. Są gotowe opracowania dotyczące symulacji ewentualnej katastrofy drogowej związanej z wybuchem cysterny pełnej chemikaliów. Niestety, nie napawają one optymizmem. W niektórych częściach miasta po wypadku takiej cysterny w bezpośredniej strefie rażenia mogłyby się znaleźć setki ludzi.
Obwodnica północna, która te zagrożenia istotnie zmniejszy, ma prowadzić od kędzierzyńskiego osiedla Piastów przez Blachownię i Sławięcice do Ujazdu i autostrady A4. Jej koszt to 250-300 mln zł, ostateczna kwota będzie znana po przetargu.
Zobacz: Opolskie Info [29.12.2017]
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?