Obwodnica Dobrodzienia otwarta. Blisko 6-kilometrowa droga pozwoli odciążyć to miasto. "Finał wielkiego planu drogowego"

Piotr Guzik
Piotr Guzik
Obwodnica Dobrodzienia w ciągu drogi wojewódzkiej nr 901 gotowa - zdjęcia z drona ZDW
Obwodnica Dobrodzienia oficjalnie otwarta. Dzięki temu przez rynek miasta nie będą już jeździć ciężkie samochody. - Otwarciem tej trasy zamykamy pewien etap rozbudowy sieci drogowej w regionie - mówi Szymon Ogłaza, członek zarządu województwa.

Budowa obwodnicy Dobrodzienia rozpoczęła się w lutym 2019 roku. Trasa ma 5,7 km długości, z czego blisko 4 km wykonano od podstaw, tworząc drogę w nowym śladzie.

Ta powstała na nasypach, do stworzenia których wykorzystano łącznie 330 tys. metrów sześciennych materiałów o masie 600 tys. ton. Aby przetransportować je na miejsce, potrzeba było 23,5 tys. przejazdów ciężarówek.

Obwodnica Dobrodzienia jak 16 boisk piłkarskich

W głównym nasypie wykonano też przejazd gospodarczy ze specjalnej blachy falistej. Ma on 35 metrów długości oraz 5 metrów wysokości.

- W najszerszych miejscach droga wraz z wybudowanymi nowymi bocznymi drogami transportu rolnego i rowami osiąga szerokość 100 metrów - zauważa Bartłomiej Horaczuk, dyrektor Zarządu Dróg Wojewódzkich.

ZDW informuje, że do obwodnicy Dobrodzienia wykorzystano 115 tys. metrów kw. masy bitumicznej. To powierzchnia porównywalna do 16 pełnowymiarowych boisk piłkarskich.

Czytaj także

Obwodnicę Dobrodzienia połączono z drogą krajową nr 46 za pomocą dwóch rond turbinowych. Tylko one pochłonęły ponad 10 mln zł. Cała inwestycja kosztowała 71 mln zł, z czego ponad 60 mln zł pochodziło z dofinansowania z Unii Europejskiej.

Ponad sto inwestycji drogowych za 750 mln zł

Oprócz tego w ramach zadania zrealizowano m.in. dwukilometrowy ciąg pieszorowerowy, wykonano nowe chodniki, dwie zatoki autobusowe oraz stanowisko do ważenia pojazdów.

- Obwodnica Dobrodzienia łączy się teraz z obwodnicą Myśliny i umożliwia wyprowadzenie uciążliwego ruchu z centrum miasta. Tym sposobem władze miasta mogą go w końcu zrewitalizować - mówi Szymon Ogłaza, członek zarządu województwa.

Podczas uroczystości marszałek Andrzej Buła podkreślał, że otwarcie obwodnicy Dobrodzienia jest ukoronowaniem sześciu lat pracy ZDW przy realizacji projektów współfinansowanych w perspektywie unijnej na lata 2014-2020.

- Wykonaliście tytaniczną pracę. Dzięki temu zrealizowano 110 inwestycji o łącznej wartości około 750 mln zł - zauważył.

Wśród otwierających obwodnicę Dobrodzienia był Jarosław Mudrak z Izbicka, który wylicytował możliwość przecięcia wstęgi na ostatnim finale Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy.

- Nie udało mi się zostać wolontariuszem, więc pomyślałem, że chociaż w ten sposób mogę wspomóc orkiestrę - stwierdził.

Szymon Ogłaza: Posłowie mogą się wykazać

Obwodnica Dobrodzienia jest trzecią zrealizowaną przez ZDW w latach 2014-2020. W latach 2016-2017 wykonano 4-kilometrową obwodnicę Czarnowąsów (za około 120 mln zł, obecnie jest w granicach Opola), a w latach 2018-2019 powstała 6-kilometorowa obwodnica Malni i Choruli (za ok. 43 mln zł).

- To zamknięcie tego etapu. Obecnie planujemy remonty kolejnych dróg. Złożyliśmy też do Krajowego Programu Odbudowy projekty wykonania dwóch kolejnych obwodnic. Jeden to kontynuacja obwodnicy Czarnowąsów, czyli obwodnica Dobrzenia Wielkiego. Drugi, złożony w imieniu Opola, dotyczy wykonania odcinka obwodnicy południowej miasta, który połączyć ma ulice Krapkowicką i Popiełuszki, wraz z budową nowego mostu nad Odrą - wskazuje Szymon Ogłaza.

Czytaj także

- Krajowy Program Odbudowy to duże pole do popisu dla naszych posłów w Warszawie. Szczególnie dla tych, którzy reprezentują obóz rządzący. Byłoby dobrze, aby to zabiegom w tym względzie poświęcili swój czas i energie, zamiast robić bzdurną kontrolę w urzędzie marszałkowskim - stwierdza.

Sprzedam czołg, czyli wojskowe aukcje na pojazdy z demobilu

Wideo

Komentarze 5

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość
8 września, 20:09, 1960:

Dla mnie jest absolutnym skandalem budowanie obwodnic dla miejscowości takich jak np. Myślina, a pominięcie generalnej przebudowy wschodniej obwodnicy Opola - w ciągu DK 46 i DK 94. W efekcie każda wioska przy drodze 46 dostanie obwodnicę, a Opole ma pseudoobwodnicę z archaicznymi, kolizyjnymi skrzyżowaniami, na których kierowcy stoją, a samochody spalają paliwo, zamiast płynnie jechać. Wrocław ma obwodnicę autostradową, która pewnie kosztowała miliardy złotych, a Opole ma to dziadostwo, którym ciężko przejechać. Dobrze, że przynajmniej jest węzeł na Budowlanych i rondo przy Makro, bo byłaby już kompletna tragedia. Pytam teraz bardzo poważnie - dlaczego władze Opola i zarząd województwa nie wywalczyły sobie finansowania tej obwodnicy, dlaczego obwodnicę wybudowano dla Dobrodzienia, Myśliny, Nysy, Paczkowa, buduje się Niemodlin, będzie Sidzina i Lędziny - a Opole nie? Kto konkretnie za ten stan rzeczy odpowiada ? Szanowna redakcjo NTO - no może wreszcie ktoś u was zainteresuje się tą obwodnicą, która jest kluczowa dla Opola. Będę pisał o tym regularnie, będę wklejał ten tekst przy innych tematach, bo to jest najważniejsza inwestycja dla odkorkowania Opola i poprawy płynności ruchu pojazdów drogą 46, która po autostradzie stała się najbardziej zatłoczoną i obciążoną drogą województwa.

Szanowny użytkowniku,

Twoja wypowiedź wskazuje na to, że w ogóle nie znasz tematu. Obwodnica Myśliny JEST KONTYNUACJĄ OBWODNICY DOBRODZIENIA NA DRODZE DK 46 (w odróżnieniu od dziś otwartej obwodnicy w ciągu DW 901). Przez wiele lat istniał niedokończony węzeł przy Błachowie, gdzie pod dość ostrym łukiem wjeżdżało się na niedokończone etapu budowy obwodnicy Dobrodzienia. Zbudowanie obwodnicy Myśliny było zatem nie tylko podyktowane kontynuacją tej drogi ale i zwiększeniem bezpieczeństwa (w szczególności w samej wiosce, gdzie nie ma chodników). Zatem takie pisanie o skandalu świadczy o Twojej ignorancji i braku podstawowej wiedzy.

Jasne, Opole potrzebuje obwodnicy, co do tego nie ma żadnych wątpliwości. Niemniej kwestie bezpieczeństwa są również ważne w innych miejscowościach. W Sidzinie regularnie dochodziło do wypadków, obecnie przez ograniczenie prędkości trochę się to unormowało ale nateżenie ruchu jest kilkanaście tysięcy pojazdów na dobę, ze sporą ilością ruchu ciężarowego ( w końcu to trasa tranzytowa do Czech).

Zatem jak najbardziej masz rację z Obwodnicą Opola, ale daruj sobie komentarze o bezsensie innych obwodnic, bo się mijasz ze stanem faktyczny.

S
Stop idiotom
8 września, 20:09, 1960:

Dla mnie jest absolutnym skandalem budowanie obwodnic dla miejscowości takich jak np. Myślina, a pominięcie generalnej przebudowy wschodniej obwodnicy Opola - w ciągu DK 46 i DK 94. W efekcie każda wioska przy drodze 46 dostanie obwodnicę, a Opole ma pseudoobwodnicę z archaicznymi, kolizyjnymi skrzyżowaniami, na których kierowcy stoją, a samochody spalają paliwo, zamiast płynnie jechać. Wrocław ma obwodnicę autostradową, która pewnie kosztowała miliardy złotych, a Opole ma to dziadostwo, którym ciężko przejechać. Dobrze, że przynajmniej jest węzeł na Budowlanych i rondo przy Makro, bo byłaby już kompletna tragedia. Pytam teraz bardzo poważnie - dlaczego władze Opola i zarząd województwa nie wywalczyły sobie finansowania tej obwodnicy, dlaczego obwodnicę wybudowano dla Dobrodzienia, Myśliny, Nysy, Paczkowa, buduje się Niemodlin, będzie Sidzina i Lędziny - a Opole nie? Kto konkretnie za ten stan rzeczy odpowiada ? Szanowna redakcjo NTO - no może wreszcie ktoś u was zainteresuje się tą obwodnicą, która jest kluczowa dla Opola. Będę pisał o tym regularnie, będę wklejał ten tekst przy innych tematach, bo to jest najważniejsza inwestycja dla odkorkowania Opola i poprawy płynności ruchu pojazdów drogą 46, która po autostradzie stała się najbardziej zatłoczoną i obciążoną drogą województwa.

Przejeżdżałeś kiedyś przez miejscowości, gdzie są te, jak to nazywasz, skandaliczne obwodnice? Czy przejeżdżałeś może kiedyś przez Myslinę, gdzie nie ma chodników, a dzieci, idąc na autobus do szkoły, uciekały przed ciężarówkami do rowów? Nie nie jestem mieszkańcem Myśliny.

1960

Dla mnie jest absolutnym skandalem budowanie obwodnic dla miejscowości takich jak np. Myślina, a pominięcie generalnej przebudowy wschodniej obwodnicy Opola - w ciągu DK 46 i DK 94. W efekcie każda wioska przy drodze 46 dostanie obwodnicę, a Opole ma pseudoobwodnicę z archaicznymi, kolizyjnymi skrzyżowaniami, na których kierowcy stoją, a samochody spalają paliwo, zamiast płynnie jechać. Wrocław ma obwodnicę autostradową, która pewnie kosztowała miliardy złotych, a Opole ma to dziadostwo, którym ciężko przejechać. Dobrze, że przynajmniej jest węzeł na Budowlanych i rondo przy Makro, bo byłaby już kompletna tragedia. Pytam teraz bardzo poważnie - dlaczego władze Opola i zarząd województwa nie wywalczyły sobie finansowania tej obwodnicy, dlaczego obwodnicę wybudowano dla Dobrodzienia, Myśliny, Nysy, Paczkowa, buduje się Niemodlin, będzie Sidzina i Lędziny - a Opole nie? Kto konkretnie za ten stan rzeczy odpowiada ? Szanowna redakcjo NTO - no może wreszcie ktoś u was zainteresuje się tą obwodnicą, która jest kluczowa dla Opola. Będę pisał o tym regularnie, będę wklejał ten tekst przy innych tematach, bo to jest najważniejsza inwestycja dla odkorkowania Opola i poprawy płynności ruchu pojazdów drogą 46, która po autostradzie stała się najbardziej zatłoczoną i obciążoną drogą województwa.

T
T

Nigdy nie zrozumiem idei, jaka stała za budową drogich wiaduktów bezkolizyjnych dla dojazdu do pół by skrzyżowania z ważnymi drogami robić po taniości jako ronda.

J
Ja

Adaś Antoni, ogarniasz? Inwestycja za 71 mln, z czego 60 mln, dała ta wyimaginowana unia.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3