Nowa obwodnica docelowo ma połączyć się na rondzie obok Galerii Miodowej z obwodnicą drogi krajowej nr 11. Wtedy wokół Kluczborka powstanie węzeł drogowy, który połączy ze sobą trzy krajówki: DK 11, DK 42 i DK 45.
Plany są ambitne, ale gmina nie ma pieniędzy, żeby zbudować taką trasę z własnego budżetu. Dlatego buduje obwodnicę kawałek po kawałku.
Kiedy cała 9-kilometrowa obwodnica będzie gotowa - nie wiadomo. Gmina chce zdobyć na ten cel dotację z Unii Europejskiej do 2020 roku.
- W przyszłym roku chcemy w ramach tzw. schetynówek zbudować odcinek z Ligoty Dolnej do Smard Górnych. WSmardach zbudowane zostanie rondo - zapowiada burmistrz Jarosław Kielar.
Czwarty etap obwodnicy kosztować będzie 6 mln zł, z czego połowę ma stanowić dotacja z budżetu państwa.
Po zrealizowaniu tego odcinka drogi do zrobienia zostanie już tylko ostatni, piąty etap ze Smard Górnych do ronda na ulicy Byczyńskiej w Kluczborku.
- To ostatni, ale jednocześnie najdroższy odcinek obwodnicy, do zbudowania będzie bowiem nowy wiadukt nad torami kolejowymi - mówi burmistrz Kluczborka. - Na ten etap potrzeba będzie ok. 15 milionów zł, dlatego będziemy chcieli zdobyć dużą dotację unijną.
I etap
Gmina Kluczbork buduje obwodnicę od 2008 roku. Wtedy oddano do użytku pierwszy 1-kilometrowy odcinek łączący ulicę Fabryczną w Kluczborku z Ligota Dolną, gdzie mieści się kluczborska podstrefa ekonomiczna. Za ten fragment gmina zapłaciła 4 mln zł z własnego budżetu.
II etap
W 2012 roku gmina zbudowała drugi etap, 4-kilometrową drogę z Kuniowa do ulicy Fabrycznej. W Kuniowie dodatkowo poszerzono drogę krajową nr 45 w rejonie skrzyżowania z obwodnicą, z obu stron wydzielono dodatkowe pasy do skrętu, zbudowano także wysepki drogowe. Ta część inwestycji kosztowała 10,325 mln zł, z czego 6,38 mln zł wyniosła dotacja unijna.
W tym samym roku zbudowano rondo na ul. Byczyńskiej w Kluczborku. To będzie w przyszłości zakończenie obwodnicy, a przy okazji dojazd do Galerii Miodowej. Rondo kosztowało 3,5 mln zł, w tym ponad 300 tys. zł na drogi wewnętrzne prowadzące do ronda wyłożył inwestor galerii handlowej.
III etap
W ubiegłym roku w trzecim etapie wyburzono stary wiadukt nad nieczynną linią kolejową w Ligocie Dolnej. W jego miejsce zbudowano rondo za 5,6 mln zł. Gmina Kluczbork wyłożyła 2,56 mln zł, a Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad 3,04 mln zł.
IV etap - plany
W czwartym etapie w przyszłym roku zrobiony zostanie kolejny prawie 2-kilometrowy odcinek trasy.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?