Obwodnica Kluczborka. Trzy etapy za nami, będą jeszcze dwa

Mirosław Dragon
Mirosław Dragon
W ubiegłym roku w Ligocie Dolnej wyburzono stary wiadukt z 1984 roku, a w jego miejsce zbudowano rondo. W przyszłym roku z tego miejsca rozpocznie się budowa czwartego etapu.
W ubiegłym roku w Ligocie Dolnej wyburzono stary wiadukt z 1984 roku, a w jego miejsce zbudowano rondo. W przyszłym roku z tego miejsca rozpocznie się budowa czwartego etapu. Mirosław Dragon
Kolejny odcinek kluczborskiej obwodnicy poprowadzi od Ligoty Dolnej do Smard Górnych. Gmina chce go wybudować w ramach schetynówek, z 50-procentową dotacją z budżetu państwa.

Nowa obwodnica docelowo ma połączyć się na rondzie obok Galerii Miodowej z obwodnicą drogi krajowej nr 11. Wtedy wokół Kluczborka powstanie węzeł drogowy, który połączy ze sobą trzy krajówki: DK 11, DK 42 i DK 45.

Plany są ambitne, ale gmina nie ma pieniędzy, żeby zbudować taką trasę z własnego budżetu. Dlatego buduje obwodnicę kawałek po kawałku.

Kiedy cała 9-kilometrowa obwodnica będzie gotowa - nie wiadomo. Gmina chce zdobyć na ten cel dotację z Unii Europejskiej do 2020 roku.

- W przyszłym roku chcemy w ramach tzw. schetynówek zbudować odcinek z Ligoty Dolnej do Smard Górnych. WSmardach zbudowane zostanie rondo - zapowiada burmistrz Jarosław Kielar.

Czwarty etap obwodnicy kosztować będzie 6 mln zł, z czego połowę ma stanowić dotacja z budżetu państwa.

Po zrealizowaniu tego odcinka drogi do zrobienia zostanie już tylko ostatni, piąty etap ze Smard Górnych do ronda na ulicy Byczyńskiej w Kluczborku.

- To ostatni, ale jednocześnie najdroższy odcinek obwodnicy, do zbudowania będzie bowiem nowy wiadukt nad torami kolejowymi - mówi burmistrz Kluczborka. - Na ten etap potrzeba będzie ok. 15 milionów zł, dlatego będziemy chcieli zdobyć dużą dotację unijną.
I etap
Gmina Kluczbork buduje obwodnicę od 2008 roku. Wtedy oddano do użytku pierwszy 1-kilometrowy odcinek łączący ulicę Fabryczną w Kluczborku z Ligota Dolną, gdzie mieści się kluczborska podstrefa ekonomiczna. Za ten fragment gmina zapłaciła 4 mln zł z własnego budżetu.

II etap
W 2012 roku gmina zbudowała drugi etap, 4-kilometrową drogę z Kuniowa do ulicy Fabrycznej. W Kuniowie dodatkowo poszerzono drogę krajową nr 45 w rejonie skrzyżowania z obwodnicą, z obu stron wydzielono dodatkowe pasy do skrętu, zbudowano także wysepki drogowe. Ta część inwestycji kosztowała 10,325 mln zł, z czego 6,38 mln zł wyniosła dotacja unijna.

W tym samym roku zbudowano rondo na ul. Byczyńskiej w Kluczborku. To będzie w przyszłości zakończenie obwodnicy, a przy okazji dojazd do Galerii Miodowej. Rondo kosztowało 3,5 mln zł, w tym ponad 300 tys. zł na drogi wewnętrzne prowadzące do ronda wyłożył inwestor galerii handlowej.

III etap
W ubiegłym roku w trzecim etapie wyburzono stary wiadukt nad nieczynną linią kolejową w Ligocie Dolnej. W jego miejsce zbudowano rondo za 5,6 mln zł. Gmina Kluczbork wyłożyła 2,56 mln zł, a Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad 3,04 mln zł.

IV etap - plany
W czwartym etapie w przyszłym roku zrobiony zostanie kolejny prawie 2-kilometrowy odcinek trasy.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na nto.pl Nowa Trybuna Opolska