W Brazylii przedsiębiorcy muszą płacić 34 rodzaje podatków, a na tamtejszym rynku dobrze sprzedaje się polska wódka. W USA trzeba uważnie sprawdzić, czy nazwa firmy, logo czy slogan reklamowy nie zostały już wcześniej zarejestrowane, bo na amerykańskim rynku działają wyspecjalizowane firmy, które zajmują się tropieniem takich spraw i uzyskiwaniem odszkodowań za naruszenie takich dóbr.
To tylko wybrane wnioski z wczorajszego opolskiego forum na temat międzynarodowych stosunków gospodarczych. Uczestnikami paneli dyskusyjnych byli eksperci (przedstawiciele izb gospodarczych i handlowych, banków, przedsiębiorcy, którzy zdobyli już doświadczenie we współpracy zagranicznej na różnych kontynentach), a odbiorcami przedstawiciele opolskich firm.
- Dotychczas organizowaliśmy spotkania poświęcone eksportowi czy współpracy z konkretnymi krajami. Podczas forum dajemy pełen przegląd sytuacji i warunków dla rozwoju biznesu w poszczególnych regionach świata - mówi Iwona Święch-Olender, kierownik Centrum Obsługi Inwestora i Eksportera z Opolskiego Centrum Rozwoju Gospodarki, organizatora forum. - Opolskie firmy mają świadomość, że jeśli chcą się rozwijać, muszą konkurować globalnie i znajmość zasad obowiązujących w poszczególnych krajach jest do do tego niezbędna.
Tomasz Wiktorski, dyrektor badań i rozwoju spółki Md Connect zarządzającej Dobroteką mówił, że polskie firmy meblowe raczej nie podejmują ryzyka samodzielnego wchodzenia na nowe rynki, za to chętniej pozyskują kooperantów handlowych, którzy dobrze znają lokalne warunki.
Strefa Biznesu: Zwolnienia grupowe w Polsce. Ekspert uspokaja
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?