Zakup "piętnastek" jest możliwy dzięki unijnej dotacji, którą właśnie zdobył urząd miasta. W sumie dwa długie autobusy będą kosztować ponad 1,8 miliona złotych, z czego 1,3 mln to unijne wsparcie.
- Do tej pory takich autobusów nie mieliśmy, choć MZK testował jeden w 2009 roku - przyznaje Tomasz Zawadzki, naczelnik Biura Transportu Zbiorowego w Urzędzie Miasta Opola. - Takie autobusy są o trzy metry dłuższe od tradycyjnych i dzięki temu mogą zabrać większą liczbę pasażerów. O tym, że zdecydowaliśmy się na dłuższe pojazdy zdecydowała potrzeba, ale i warunki konkursu w urzędzie marszałkowskim, które preferowały właśnie dłuższe pojazdy.
Nowe autobusy będą zabierać 120 pasażerów (krótsze mogą pomieścić maksymalnie 110 osób), będą także wyposażone w komputer pokładowy oraz klimatyzację.
- Takie autobusy są dłuższe od tradycyjny o trzy metry, ale jednocześnie krótsze o trzy metry od obecnych “przegubowców", które posiada MZK - przyznaje Tomasz Zawadzki.
Jak ocenia Tadeusz Stadnicki, prezes MZK "piętnastki" powinny sprawdzić się w Opolu.
- Podczas testów wypadły nieźle nawet na najbardziej obleganych trasach, a w stosunku do "przegubowców" są tańsze nie tylko przy zakupie, ale i eksploatacji - przekonuje Tadeusz Stadnicki.
Obecnie autobusy przegubowe obsługują linie: 5, 8, 9 , 12, 15 i 17 oraz pojedyncze kursy na liniach 3 i 13.
- Na tych liniach będą kursowały także nowe, dłuższe autobusy - zapowiada Tadeusz Stadnicki. - Teraz w naszej flocie jest 11 przegubowych Manów i trzy przegubowe Ikarusy, które niebawem zostaną wycofane. Te 13-14 dłuższych autobusów wpełni zabezpiecza nasze potrzeby na dziś. W przyszłości, gdy dojdzie do uruchomienia nowych instytucji, czy zakładów pracy, sytuacja może się zmienić - zastrzega prezes MZK.
Wszystko wskazuje jednak na to, że nowymi "piętnastkami" opolanie pojadą dopiero w drugiej połowie 2014 roku.
Wcześniej natomiast pojawią się na ulicach Opola krótsze, ale równie nowoczesne autobusy 12-metrowe.
Umowa, podpisana pomiędzy firmą Man a miastem zakłada, że 14 wozów przyjedzie w listopadzie, a dwa ostatnie w grudniu.
Przypomnijmy, że w ubiegłym roku MZK wzbogaciło się także o 10 nowych autobusów. Tymczasem jeszcze niedawno spółka kupowała tylko używane wozy z Niemiec.
- Postawiliśmy na komunikację zbiorową, bo uważamy, że m.in. poprzez zakup nowych autobusów możemy zachęcić opolan do korzystania z usług MZK - mówi Arkadiusz Wiśniewski, zastępca prezydenta Opola i przypomina, że w najbliższych latach miasto chce kupić dla spółki jeszcze ponad 30 autobusów różnych typów.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?