Opole kupi bardzo długie autobusy

Macic7/Wikipedia CC 2.0
Piętnastometrowe autobusy (jak ten na zdjęciu) oferuje m.in. firma Man. Do tej pory MZK tylko testował takie pojazdy w 2009 roku. Testy wypadły nieźle, ale z zakupów zrezygnowano z powodu braku pieniędzy.
Piętnastometrowe autobusy (jak ten na zdjęciu) oferuje m.in. firma Man. Do tej pory MZK tylko testował takie pojazdy w 2009 roku. Testy wypadły nieźle, ale z zakupów zrezygnowano z powodu braku pieniędzy. Macic7/Wikipedia CC 2.0
Miasto kupi kolejne autobusy. Tym razem będą to 15-metrowe wozy, które na liniach pojawią się już w przyszłym roku. Mają zastąpić stare i mocno wysłużone przegubowce.

Zakup "piętnastek" jest możliwy dzięki unijnej dotacji, którą właśnie zdobył urząd miasta. W sumie dwa długie autobusy będą kosztować ponad 1,8 miliona złotych, z czego 1,3 mln to unijne wsparcie.

- Do tej pory takich autobusów nie mieliśmy, choć MZK testował jeden w 2009 roku - przyznaje Tomasz Zawadzki, naczelnik Biura Transportu Zbiorowego w Urzędzie Miasta Opola. - Takie autobusy są o trzy metry dłuższe od tradycyjnych i dzięki temu mogą zabrać większą liczbę pasażerów. O tym, że zdecydowaliśmy się na dłuższe pojazdy zdecydowała potrzeba, ale i warunki konkursu w urzędzie marszałkowskim, które preferowały właśnie dłuższe pojazdy.

Nowe autobusy będą zabierać 120 pasażerów (krótsze mogą pomieścić maksymalnie 110 osób), będą także wyposażone w komputer pokładowy oraz klimatyzację.

- Takie autobusy są dłuższe od tradycyjny o trzy metry, ale jednocześnie krótsze o trzy metry od obecnych “przegubowców", które posiada MZK - przyznaje Tomasz Zawadzki.

Jak ocenia Tadeusz Stadnicki, prezes MZK "piętnastki" powinny sprawdzić się w Opolu.

- Podczas testów wypadły nieźle nawet na najbardziej obleganych trasach, a w stosunku do "przegubowców" są tańsze nie tylko przy zakupie, ale i eksploatacji - przekonuje Tadeusz Stadnicki.

Obecnie autobusy przegubowe obsługują linie: 5, 8, 9 , 12, 15 i 17 oraz pojedyncze kursy na liniach 3 i 13.

- Na tych liniach będą kursowały także nowe, dłuższe autobusy - zapowiada Tadeusz Stadnicki. - Teraz w naszej flocie jest 11 przegubowych Manów i trzy przegubowe Ikarusy, które niebawem zostaną wycofane. Te 13-14 dłuższych autobusów wpełni zabezpiecza nasze potrzeby na dziś. W przyszłości, gdy dojdzie do uruchomienia nowych instytucji, czy zakładów pracy, sytuacja może się zmienić - zastrzega prezes MZK.

Wszystko wskazuje jednak na to, że nowymi "piętnastkami" opolanie pojadą dopiero w drugiej połowie 2014 roku.

Wcześniej natomiast pojawią się na ulicach Opola krótsze, ale równie nowoczesne autobusy 12-metrowe.

Umowa, podpisana pomiędzy firmą Man a miastem zakłada, że 14 wozów przyjedzie w listopadzie, a dwa ostatnie w grudniu.

Przypomnijmy, że w ubiegłym roku MZK wzbogaciło się także o 10 nowych autobusów. Tymczasem jeszcze niedawno spółka kupowała tylko używane wozy z Niemiec.

- Postawiliśmy na komunikację zbiorową, bo uważamy, że m.in. poprzez zakup nowych autobusów możemy zachęcić opolan do korzystania z usług MZK - mówi Arkadiusz Wiśniewski, zastępca prezydenta Opola i przypomina, że w najbliższych latach miasto chce kupić dla spółki jeszcze ponad 30 autobusów różnych typów.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na nto.pl Nowa Trybuna Opolska