Społeczna odpowiedzialność biznesu, czyli tzw. CSR, to nie tylko puste marketingowe hasło. To konkretne działania, które dla wielu opolskich firm stają się coraz ważniejszym polem działania.
Zobacz: Dwie opolskie firmy nominowane w konkursie Dobroczyńca Kultury Polskiej
To, jak postrzegana jest firma, czy angażuje się w sprawy lokalnej społeczności, czy potrafi dzielić się zyskami z najbardziej potrzebującymi, wpływa na budowę jej pozytywnego wizerunku.
Wiedzą o tym szefowie Górażdży Cement SA,, które ze względu na specyfikę produkcji wiele uwagi poświęcają ochronie środowiska, współpracując m.in. z przyrodnikami Uniwersytetu Opolskiego. Współpraca ta obejmuje szkoły i uczelnie, a firma oferuje praktyki studenckie i uczniowskie, staże, funduje stypendia. Górażdże wspierają także sport, sponsorując klub Budowlani w Opolu. Przedsiębiorstwo patronuje również Domowi Dziecka w Skorogoszczy i wspiera służbę zdrowia.
- Sponsorujemy przedsięwzięcia naukowe, edukacyjne, sportowe, a patronat nad Filharmonią Opolską zaowocował wieloma koncertami artystów z kraju i zagranicy. Z kolei nasza Orkiestra Dęta Górażdże Cement SA należy do najlepszych tego typu zespołów w kraju - wylicza Małgorzata Dąbrowska z działu PR Górażdże Cement SA.
Stały kontakt z lokalną społecznością utrzymuje także koncern Nestle, który stawia na współpracę z lokalnymi władzami i edukację zdrowotną.
- Pomagamy w organizacji Dni Namysłowa. W tym roku, już po raz drugi, zorganizowaliśmy tam stoisko promocyjne akcji “Jedz smacznie i zdrowo”, na którym specjaliści układali indywidualnie dopasowaną dietę i rozdawali broszury żywieniowe “10 zasad zdrowego żywienia”. W ciągu ostatnich dwóch lat udzieliliśmy i wydaliśmy około 250 porad żywieniowych i broszur - opowiada Iwona Konstanty z działu PR Nestle Polska SA.
Nestle jest również sponsorem ogólnopolskiej kampanii Cała Polska czyta dzieciom. W tym roku firma włączyła się w obchody Ogólnopolskiego Tygodnia Czytania Dzieciom. W czerwcu, w ramach tej akcji, dyrektor zakładu w Namysłowie czytał bajki dzieciom ze szkoły podstawowej nr 5 w tym mieście.
Na ekologię postawiła firma Cadbury, która wspólnie ze szkołami i przedszkolami z powiatu brzeskiego realizuje program “Szkoły dla Ekorozwoju 2009”. W tym roku z dofinansowania firmy w ramach tego projektu skorzystało 7 placówek.
Pieniądze przeznaczą na upiększania terenów zielonych, tworzenia kącików edukacyjnych, promocję segregacji odpadów. Firma wspiera również inicjatywy indywidualne pracowników, którzy poprzez wolontariat mogą realizować własne akcje przy finansowej pomocy pracodawcy.
- W ramach programu wolontariatu pracowniczego nasi pracownicy ze Skarbimierza już dwukrotnie realizowali projekt na rzecz Domu Dziecka w Brzegu - informuje Marta Pokutycka-Mądrala, kierownik komunikacji korporacyjnej w Cadbury Wedel Sp. z o.o.
W działalności charytatywnej wyróżniają się też Cukry Nyskie. Ich słodycze trafiają do dzieci i pokrzywdzonych przez los mieszkańców Nysy i okolic.
- Nasze wyroby, w miarę możliwości, przekazujemy do świetlic, szkół, przedszkoli. W ten sposób wspieramy również imprezy kulturalne i charytatywne, na przykład przygotowanie paczek świątecznych - wylicza Ewa Tomaszewska z działu marketingu Spółdzielni Pracy Cukry Nyskie.
Firma z Nysy stale pomaga też m.in. hospicjum, Caritasowi Diecezji Opolskiej czy Domowi Pomocy Społecznej w Nysie.
Działalność charytatywna to także ważny element udziału w życiu lokalnej społeczności dla firmy Energetyka Cieplna Opolszczyzny. W zeszłym tygodniu ECO po raz kolejny wsparła wybrane organizacje pomagające osobom chorym, niepełnosprawnym czy samotnym kwotą 50 tys. zł.
- Nie jesteśmy w stanie pomóc wszystkim, którzy zwracają się do nas o wsparcie, dlatego postanowiliśmy skoncentrować się na organizacjach, które zostały powołane do pomocy ludziom w różny sposób pokrzywdzonym przez los. Każda z nich współpracuje z co najmniej kilkudziesięcioma osobami - mówi Wiesław Chmielowicz, prezes ECO.
Firma wspiera finansowo Stowarzyszenie Hospicjum Opolskie w budowie hospicjum stacjonarnego w Opolu oraz współuczestniczy m.in. w organizacji koncertów charytatywnych organizowanych przez Polski Czerwony Krzyż i Polski Komitet Pomocy Społecznej. Z dobroczynnej działalności spółki korzystają także przedszkolaki z placówek, którym ECO dostarcza ciepło. Dzieci od dwóch lat zapraszane są do teatru.
- Przez zabawę mogą poznać naszą branżę. Ciepło w domu jest czymś naturalnym i oczywistym, ale jednocześnie abstrakcyjnym. Zabawy i konkursy w czasie spektakli mają walor edukacyjny i uczą maluchy, jak racjonalnie korzystać z ciepła i w efekcie chronić środowisko - mówi Wiesław Chmielowicz.
Strefa Biznesu: Zwolnienia grupowe w Polsce. Ekspert uspokaja
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?