Oto jak teraz wygląda zabytkowy dworzec PKP w Oleśnie. Remont kosztował prawie 12 milionów złotych. 30.04.2023

Mirosław Dragon
Mirosław Dragon
PKP Olesno Śląskie po gruntownym remoncie. To teraz jeden z najnowocześniejszych dworców w regionie.
PKP Olesno Śląskie po gruntownym remoncie. To teraz jeden z najnowocześniejszych dworców w regionie. Mirosław Dragon
Na gruntownie wyremontowany dworzec kolejowy w Oleśnie przeprowadziły się Straż Miejska oraz Ośrodek Pomocy Społecznej. Po remoncie nie ma za to dworcowej restauracji. Zobacz, jak wygląda teraz dworzec PKP Olesno Śląskie. 30.04.2023.

Zabytkowy dworzec PKP Olesno Śląskie (ponieważ tak brzmi oficjalna nazwa oleskiej stacji kolejowej) został gruntownie wyremontowany w latach 2021-22. Koszt inwestycji wyniósł 11,7 mln zł.

Budynek skuto do gołej cegły. Z wnętrza wywieziono mnóstwo gruzu. Z elewacji dworca od strony peronów zniknął słynny napis Olesno Śląskie, przypominający scrabble.

Tak wyglądały słynne scrabble na dworcu PKP Olesno Śląskie.
Tak wyglądały słynne scrabble na dworcu PKP Olesno Śląskie. Mirosław Dragon

Zmodernizowano dworzec otwarto w 100-lecie oddania do użytku nowego dworca kolejowego w Oleśnie (poprzedni z XIX wieku został wysadzony przez polskich powstańców podczas III powstania śląskiego).

Po przebudowie na parterze oprócz poczekalni są biura straży miejskiej oraz ośrodka pomocy społecznej, a na piętrze 3 mieszkania interwencyjne.

Po remoncie nie ma za to restauracji Dworcowej. Restauracja przeniosła się do budynku internatu Zespołu Szkół Ekonomicznych i Ogólnokształcących w Oleśnie.

Na parterze dworca PKP w Oleśnie mieści się przestrzeń obsługi podróżnych, czyli poczekalnia, toalety, a także pomieszczenie przeznaczone na działalność usługową (trwają poszukiwania najemcy). W poczekalni są nowe ławki, elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów oraz system informacji głosowej.

Dworzec PKP w Oleśnie jest przystosowany dla osób z niepełnosprawnościami. Zlikwidowano bariery architektoniczne, a także wykonano oznaczenia w alfabecie Braille’a, tablice dotykowe z planem dworca, ścieżki prowadzące wewnątrz obiektu i w jego otoczeniu dla osób niedowidzących lub niewidomych.

Oleski dworzec stał się budynkiem ekologicznym. Zainstalowano w nim nowe energooszczędne oświetlenie wraz z automatyką sterującą, ograniczając w ten sposób zużycie energii elektrycznej. Straty ciepła zredukowano poprzez docieplenie budynku, a także montaż stolarki okiennej i drzwiowej o niskim stopniu przenikalności cieplnej.

Nowoczesny system BMS (Building Management System) nadzoruje pracę instalacji oraz urządzeń na dworcu. Integruje on również systemy monitoringu, kontroli dostępu, sygnalizacji włamania i napadu, a także przeciwpożarowe.

Strefa Biznesu: Przedsiębiorców czeka prawdziwa rewolucja z KSeF

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze 4

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

k
krystyna
Bardzo dobry pomysł aby te dawne piękne dworce zostały wyremontowane i wykorzystywane na cele jak w tym przypadku.
A
Andrzej
28 kwietnia, 13:38, T:

A gdzie jest Olesno Nieśląskie? nawet jeżeli gdzieś jest jakaś stacyjka "Olesno" to mniejsza dostaje przymiotnik a miasto powiatowe jest jak nazwa urzędowa. No chyba że zaraz odkryjemy "Opole Opolskie" :-)

Sam remont super! Teraz czekamy na remont w Byczynie, bo wstyd na całego, a zatrzymują się tam także TLK.

jest od co najmniej 1920 roku w Małopolsce przystanek Olesno i nie masz się czego czepiać!

T
T
A gdzie jest Olesno Nieśląskie? nawet jeżeli gdzieś jest jakaś stacyjka "Olesno" to mniejsza dostaje przymiotnik a miasto powiatowe jest jak nazwa urzędowa. No chyba że zaraz odkryjemy "Opole Opolskie" :-)

Sam remont super! Teraz czekamy na remont w Byczynie, bo wstyd na całego, a zatrzymują się tam także TLK.
G
Gość
PKP realizuje remonty tego co zniszczyło PO/PSL

Za rządów w okresie 2007–2015 zlikwidowano 3000 km sieci kolejowej

Na początku transformacji ustrojowej Polska posiadała jedną z bardziej rozbudowanych sieci kolejowych w Europie. W 1990 r. nasz kraj był opleciony 26 tysiącami kilometrów torów kolejowych. Zarządcy III RP szybko uznali jednak, że taka sieć jest niepotrzebna i zaczęli jej stopniową likwidację. Proces ten nabrał tempa w okresie 2007–2015. Wówczas to podjęto decyzję o likwidacji aż 3 tys. km połączeń. Efekt jest taki, że całkowita długość sieci zmniejszyła się do ok. 18,5 tys. km (2016), co jest ewenementem na skalę świata.

W 1990 roku na terytorium Polski funkcjonowała sieć kolejowa o łącznej długości ok. 26 tys. kilometrów. To oznacza, że statystycznie na 1 km/2 powierzchni naszego kraju przypadało 0,083 km torów kolejowych. W kolejnych latach decyzje w zakresie stopniowej likwidacji sieci kolejowej w Polsce spowodowały, że całkowita długość eksploatowanych torów zmniejszyła się do poziomu ok. 18,5 tys. kilometrów (na 1 km/2 przypada już tylko ok. 0,059 km torów).

W Niemczech funkcjonuje 43,5 tys. kilometrów sieci kolejowych (dane za 2014 rok). To oznacza, że na 1 km/2 niemieckiego terytorium przypada 0,120 km torów, czyli dwa razy więcej niż w Polsce. Mimo to nikt zza Odrą nie planował masowej likwidacji sieci kolejowej.

https://www.nakolei.pl/w-30-lat-zlikwidowano-3-733-km-szlakow-kolejowych/
Wróć na nto.pl Nowa Trybuna Opolska
Dodaj ogłoszenie